یک پیشرفت در درمان دیابت: بازیابی ترشح انسولین از پانکراس با داروی GSK126

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، دانشمندان استرالیایی با استفاده از دارویی که قبلاً برای استفاده در انسان تایید شده، روش جدیدی را برای بازگرداندن فراوری انسولین در سلول های پانکراس پیشنهاد نموده اند. این مطالعه می تواند یک پیشرفت بزرگ در درمان دیابت باشد.

یک پیشرفت در درمان دیابت: بازیابی ترشح انسولین از پانکراس با داروی GSK126

سطح گلوکز خون به وسیله هورمون انسولین کنترل می گردد که در سلول های بتا در پانکراس فراوری می گردد. امل این سلول ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 آغاز به از بین رفتن می نمایند و در نتیجه فراوری انسولین کم می گردد و بیمار احتیاج مادام العمر به تزریق انسولین تکمیلی پیدا می نماید.

در یک مطالعه نو، محققان دانشگاه موناش روش نوی برای بازگرداندن فراوری انسولین در پانکراس شناسایی نموده اند. در آزمایش های آزمایشگاهی روی سلول های بنیادی پانکراس از اهدانمایندگان مبتلا به دیابت نوع 1، این تیم توانست با داروی GSK126 کاری کند که آنها دوباره انسولین فراوری نمایند.

جالب اینجاست که این سلول های پیش ساز به طور معمول انسولین فراوری نمی نمایند، اما دارو باعث می گردد به طور عملکردیهمان کار سلول های بتای از کارافتاده را انجام بدهند.

یک دوره از این نوع دارو در طی چند روز می تواند جایگزین احتیاج به تزریق منظم انسولین در بیماران دیابتی گردد.

این تیم می گوید که درمان بالقوه نو نسبت به سایر تکنیک هایی که در حال حاضر استفاده می شوند یا در حال توسعه هستند، چند مزیت دارد.

پیوند پانکراس موثر است، اما کمبود اهدانمایندگان عضو وجود دارد و پانکراس پیوندی به وسیله سیستم ایمنی رد می گردد.

پژوهشگران دیگر سلول های پوست را به سلول های بنیادی تبدیل نموده اند و از آن ها برای فراوری سلول های بتای نو استفاده نموده اند. اگرچه نتایج در موش ها امیدوارنماینده بوده، اما جلوگیری از رد شدن باید داروهای سرکوب نماینده سیستم ایمنی تجویز گردد .

درمان نو بسیار سریعتر، در عرض چند روز و بدون احتیاج به جراحی عمل می نماید. اما شاید بزرگترین مزیت این باشد که GSK126 قبلاً به وسیله FDA ایالات متحده و سایر نقاط دنیا به عنوان درمان سرطان تأیید شده است. مشخصات ایمنی آن در حال حاضر در آزمایش های بالینی در حال ارزیابی است، که می تواند موانع موجود در جهت استفاده از آن در برابر دیابت را کاهش دهد.

با این حال، دانشمندان هشدار می دهند که هنوز روزهای نخست آزمایش این ایده است. این آزمایش ها بر روی سلول های موجود در محیط کشت - نه حتی در حیوانات - اجرا شده، بنابراین هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. با این وجود، این یک ابزار ممکن نو و مجذوب کننده باقی می ماند.

دکتر کیت الحسنی، یکی از نویسندگان این پژوهش گفت: پیش از اینکه به بیماران برسید، مسائل زیادی وجود دارد که باید حل شوند. کار بیشتری برای تعریف ویژگی های این سلول ها و ایجاد پروتکل هایی برای جداسازی و توسعه آنها مورد احتیاج است. من فکر می کنم با درمان عملی با این روش فاصله زمانی زیادی داریم. با این حال، این روش گام مهمی در جهت ابداع یک درمان پایدار است که ممکن است برای درمان همه انواع دیابت، عملی باشد.

منبع: دانشگاه موناش

منبع: یک پزشک

به "یک پیشرفت در درمان دیابت: بازیابی ترشح انسولین از پانکراس با داروی GSK126" امتیاز دهید

1 کاربر به "یک پیشرفت در درمان دیابت: بازیابی ترشح انسولین از پانکراس با داروی GSK126" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک پیشرفت در درمان دیابت: بازیابی ترشح انسولین از پانکراس با داروی GSK126"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید