5 نشانه فیزیکی مصرف بیش از حد ویتامین د

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، اندازه افرادی که در معرض خطرات ناشی از مسمومیت به علت مصرف ویتامین د قرار گرفته اند در فاصله سال های 2005 تا 2011 میلادی رشدی 1600 درصدی داشته است.

5 نشانه فیزیکی مصرف بیش از حد ویتامین د

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک به نقل از اینسایدر، مصرف بیش از حد ویتامین د منجر به مسمومیت کبدی نمی گردد، اما می تواند اثرات خطرناک دیگری برای سلامتی داشته باشد.

از علائم فیزیکی که نشان می دهند بیش از حد ویتامین د مصرف نموده اید می توان به حالت تهوع، گرفتگی عضلات و احساس گیجی اشاره نمود.

امروزه شهروندان امریکایی بیش تری در مقایسه با گذشته از مکمل ها استفاده می نمایند. با این وجود، مصرف بیش از حد ویتامین ها می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

به گفته دکتر ژائوپینگ لی از مرکز تغذیه انسان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس بدن می تواند ویتامین د را به طور طبیعی از نور خورشید و غذا هایی مانند جگر دریافت کند، اما بیشتر افراد به علت گذراندن وقت بیش تر در خانه (و این واقعیت که جگر غذای مورد علاقه بسیاری نیست) به کمبود ویتامین د دچار هستند.

لی با بیان اینکه در پژوهشی بیماران مبتلا به سرطان تحت تاثیر یک کار آزمایی بالینی قرار گرفته بودند می گوید: افرادی که از مکمل های ویتامین د استفاده نموده بودند در مقایسه با گروه مصرف نماینده دارونما (چیزی ظاهرا شبیه به دارو بدون هیچ اثر واقعی) با خطر مرگ کم تری روبرو شده بودند. ما در خصوص افرادی صحبت می کنیم که 50 هزار دوز ویتامین د در روز مصرف نموده بودند. اندازه دوزی که لی آن را توصیه نمی نماید.

به گفته لی خوشبختانه مصرف بیش از حد ویتامین د به اندازه ویتامین آ خطرناک نیست که می تواند به سرعت باعث مسمومیت کبدی گردد و احتیاج به پیوند عضو داشته باشد. با این وجود، ویتامین د بیش از حد می تواند باعث مسائل سلامتی مانند استفراغ، یبوست و گرفتگی عضلات گردد.

دکتر ادواردو ویلامور استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه میشیگان می گوید اندازه توصیه شده ویتامین د برای بیشتر بزرگسالان 600 واحد بین المللی (IU) است که طبق استاندارد های معین شده به وسیله بخش بهداشت و پزشکی آموزشگاه های ملی است. افراد بالای 70 سال می توانند با خیال راحت 800 واحد ویتامین د مصرف نمایند.

ویلامور می گوید مصرف بیش از حد ویتامین د بدون مصرف بیش از حد مکمل ها کار دشواری به نظر می رسد. افراد می توانند با انتخاب مواد غذایی از ویتامین د مانند ماهی های چرب و محصولات غنی شده از ویتامین د و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سطح سالم ویتامین د خود را به طور طبیعی حفظ نمایند. رایان اندروز متخصص تغذیه می گوید افرادی که فکر می نمایند به کمبود ویتامین د دچار هستند باید پیش از مصرف مکمل ها با پزشک خود صحبت نمایند تا از مصرف دوز مناسب مطمئن شوند.

در ادامه به پنج نشانه فیزیکی می پردازیم که نشان می دهند شما بیش از حد ویتامین د مصرف می کنید:

1-شما همواره تشنه هستید و مدام ادرار می کنید

ویتامین د به تنظیم جذب کلسیم در بدن یاری می نماید. با این وجود، مصرف بیش از حد ویتامین د می تواند باعث هایپرکلسمی یا تجمع کلسیم بیش از حد در خون شما گردد. در آن موقع، کلیه ها برای فیلتر کردن کلسیم سخت تر کار می نمایند که باعث تشنگی بیش از حد و تکرر ادرار می گردد. مصرف بیش از حد ویتامین د می تواند باعث هایپرکلسمی یا افزایش غیرطبیعی کلسیم در خون گردد که خود بر کلیه ها، سیستم گوارشی، استخوان ها، مغز و قلب تاثیر می گذارد. کلسیم بیش از حد می تواند باعث سنگ کلیه و بروز آسیب قلبی گردد.

2-گیج شدگی

اگر احساس گیجی می کنید بیش تر زمین می خورید و احساس تشنگی بیش از حد می کنید ممکن است بیش از حد ویتامین د مصرف نموده باشید. ویلامور می گوید سایر علائم هایپرکلسمی ممکن است نامشخص باشند و می توانند شامل گیجی، افسردگی و خستگی شوند.

در خصوصی مشاهده شده در سال 2021 میلادی مرد 64ساله ای به طور تصادفی روزانه 200 هزار واحد ویتامین د برای مدت زمان مشخصی مصرف کرد که 300 برابر بیش از دوز توصیه شده روزانه بود. او با حالتی همراه با اختلال وارد اورژانس شد و نتوانست توضیح حال دقیق پزشکی ارائه دهد. او در ده روز نخست بستری شدن در بیمارستان حالتی همراه با گیجی و آشفتگی داشت، اما به تدریج پس از مصرف کلسیم شرایط اش با بهبود همراه بود.

3-به درد و گرفتگی عضلانی دچار شده اید

درد های عضلانی، ضعف، گرفتگی و انقباض می توانند از هایپرکلسمی ناشی شوند. هایپرکلسمی می تواند منجر به کم آبی بدن گردد که خود منجر به گرفتگی عضلانی می گردد.

4-بیش تر زمین می خورید

ویلامور می گوید مصرف بیش از 4000 واحد بین المللی ویتامین د نیز می تواند خطرات ذیل را افزایش دهد: اگر بیش تر زمین می خورید یا برجستگی های سختی روی سینه ها، چربی ها یا ماهیچه های خود احساس می کنید ممکن است بیش از حد ویتامین د مصرف نموده باشید. کلسیفیکاسیون عروقی یا زمانی که تجمع کلسیم باعث سفت شدن اعضای بدن می گردد می تواند عملکرد طبیعی بدن را مختل نموده و منجر به بروز درد گردد.

5-یبوست، حالت تهوع یا استفراغ دارید

لی می گوید مسائل گوارشی یک شاخص رایج است که نشان می دهند ممکن است بیش از حد ویتامین د مصرف نموده باشید. مسائلی مانند تهوع، استفراغ، یبوست و کم آبی بدن از جمله علائم آن هستند.

لی با اشاره به مسائل گوارشی و ادرار بیش از حد در افرادی که بیش از اندازه ویتامین د مصرف نموده اند می گوید: بدن شما در کوشش است تا از شر کلسیم واقعی که جذب می گردد خلاص گردد. هم چنین، نگرانی اصلی درباره میران سمیت ویتامین است حتی اگر به اندازه ویتامین A (سمی بودن) آن بد نباشد زمانی که اندازه زیادی ویتامین د را به شکل خالص مصرف می کنید باید نگران باشید که با بدن چه می نماید.

منبع: فرارو

به "5 نشانه فیزیکی مصرف بیش از حد ویتامین د" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نشانه فیزیکی مصرف بیش از حد ویتامین د"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید