خودتان را از خشکبار محروم نکنید(1)

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، میوه های مغزدار خوراکی یا همان خشکبار از دیرباز یکی از مواد خوراکی رایج در کشورمان بوده است. امروزه می دانیم میوه های مغزدار منبع بسیار مهمی برای مواد مغذی ضروری بدن هستند و روز به روز آثار و فایده آنها از لحاظ پیشگیری از بیماری های مختلف هم بیشتر روشن می گردد، این امر به خصوص در خصوص بیماری های قلبی - عروقی صدق می نماید. البته باید مراقب مصرف زیاد آنها که ممکن است باعث چاقی گردد هم بود.

خودتان را از خشکبار محروم نکنید(1)

خودتان را از خشکبار محروم نکنید(1)

میوه های مغزدار خوراکی یا همان خشکبار از دیرباز یکی از مواد خوراکی رایج در کشورمان بوده است. امروزه می دانیم میوه های مغزدار منبع بسیار مهمی برای مواد مغذی ضروری بدن هستند و روز به روز آثار و فایده آنها از لحاظ پیشگیری از بیماری های مختلف هم بیشتر روشن می گردد، این امر به خصوص در خصوص بیماری های قلبی - عروقی صدق می نماید. البته باید مراقب مصرف زیاد آنها که ممکن است باعث چاقی گردد هم بود.

بادام زمینی

بادام زمینی، این کوچولوی پرخاصیت!

بادام زمینی یکی از انواع مغز دانه هاست که البته از دیدگاه گیاه شناسی در واقع به خانواده حبوبات مانند عدس و نخود و لوبیا تعلق دارد و به اشتباه به آن مغز دانه اطلاق می گردد.

خاستگاه اولیه بادام زمینی، آمریکای جنوبی است. این مغز دانه جزو مهمی از ترکیب رژیم غذایی بومیان آمریکای جنوبی به ویژه مکزیکی ها را تشکیل می داد. دنیاگردان و سیاحان، بذر و دانه این گیاه را با خود به بقیه منطقه ها و کشورها بردند و به این ترتیب این ماده غذایی با ارزش در بقیه منطقه ها دنیا هم کشت شد.در برخی از فرهنگ ها بادام زمینی صندلی ویژه ای دارد و به طور روزانه در تهیه غذاهای گوناگون مصرف می گردد. آمریکاییان بادام زمینی را یا به صورت تنقلات در میان وعده ها یا به صورت کره بادام زمینی و در ساندویچ مصرف می نمایند. هندوستان، آمریکا و چین مهم ترین فراورینمایندگان بادام زمینی هستند که محصول فراوریی خود را به منظور روغن کشی و تهیه روغن بادام زمینی مورد استفاده قرار می دهند و این روغن ها به طور عمده در شرق برای تهیه غذا استفاده می گردد.بادام زمینی به صورت خام و برشته شده مصرف می گردد. برشته کردن موجب افزایش اندازه آنتی اکسیدان ها در بادام زمینی شده و از سوی دیگر موجب بهبود هضم و جذب پروتئین های آن می گردد. به علاوه احتمال وجود آفلاتوکسین سمی که در اثر آلودگی مغزدانه ها به قارچ آسپرژیلوس فلاوس در آن ایجاد می گردد را هم کم می نماید. از آرد بادام زمینی در تهیه کیک ها، کوکو و دیگر غذاها استفاده می گردد.

ارزش غذایی بادام زمینی

هیچ با خودتان فکر نموده اید که این دانه های کوچک بادام زمینی چقدر مواد مغذی در خود جای داده است؟

بادام زمینی یکی از منابع خوب پروتئین گیاهی است، به طوری که در مقایسه با دیگر مواد غذایی گیاهی، حبوبات و مغزدانه ها پروتئین بالاتری دارد. به این ترتیب این ماده غذایی برای بچه ها، ورزشکاران، گیاه خواران و افرادی که به دلیل برخی پرهیزهای غذایی نمی توانند از گوشت استفاده نمایند، منبع پروتئینی مناسبی است.چربی عمده در بادام زمینی چربی های غیراشباع است. این نوع روغن ها آثار بسیار مثبتی در حفظ سلامت دارند و یکی از ویژگی های الگوی غذایی مدیترانه ای که به اسم یک الگوی غذایی سالم و ضامن سلامت مطرح است، وجود مقادیر بالای چربی های غیراشباع است. حدود 80 درصد چربی بادام زمینی روغن های غیراشباع با یک و چند پیوند دوگانه است که این نوع چربی ها سبب کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) و افزایش سطح کلسترول خوب در خون (HDL) می گردد و به این ترتیب در حفظ سلامت قلب و عروق نقش دارند. بادام زمینی و کره بادام زمینی غذاهایی کامل هستند و منابع خوبی از ویتامین ها و املاح مورد احتیاج بدن مانند ویتامین های گروه B، ویتامینE، مس، منگنز و دیگر املاحی چون کلسیم، فسفر و پتاسیم می باشند.مصرف دو قاشق غذاخوری بادام زمینی 23 درصد ویتامین E مورداحتیاج بدن را تامین می نماید. این ویتامین به اسم آنتی اکسیدان عمل می نماید و سلول ها را در مقابل آسیب های رادیکال های آزاد حفظ می نماید. بعلاوه فرایند پیری سلول ها را به تاخیر می اندازد و در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. مصرف دو قاشق غذاخوری بادام زمینی 18 درصد احتیاج روزانه به ویتامینB3 و 12 درصد ویتامین B1 مورداحتیاج را تامین می نماید. ویتامین های گروهB در حفظ سلامت و شادابی پوست و مو، تنظیم اشتها و سلامت سیستم عصبی و مهم تر از همه در آزادسازی انرژی نقش دارند. بادام زمینی منبع غنی مس است. این ریزمغذی در خون سازی و ساخته شدن استخوان ها، عروق و اعصاب نقش کلیدی دارد. اندازه روی هم در بادام زمینی بالاست. روی در رشد، بهبود زخم ها و خون سازی نقش مهمی دارد. بادام زمینی یکی از برترین و مغذی ترین منابع غذایی گیاهی است و توصیه می گردد مصرف این ماده غذایی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. به ویژه در بچه ها و نوجوانان به دلیل سرعت بالاى رشد احتیاج به مواد مغذی افزایش می یابد و این ماده غذایی می تواند تامین نماینده بسیاری از این احتیاجها باشد.

بادام زمینی، دوست قلب شما!

بادام زمینی ترکیبی از بسیاری از مواد سلامت بخش را دارد. منبع خوبی از ویتامین E، ویتامین B3 (نیاسین)، اسید فولیک و منگنز است. چربی عمده آن غیراشباع با یک پیوند دوگانه است. ویتامین موجود در آن به اسم یک آنتی اکسیدان عمل می نماید و از اکسیداسیون چربی ها در غشای عروق و ایجاد پلاک هایی که به تصلب شرایین منجر می گردد، جلوگیری می نماید.

به علاوه، بادام زمینی حاوی مقادیر بالایی مواد آنتی اکسیدانی است و از این نظر با انوع میوه ها رقابت می نماید. تحقیقات نشان داده است که چند مغز دانه بالاترین مقدار آنتی اکسیدان ها را در میان گیاهان دارا است. به اسم مثال، مقدار آنتی اکسیدان های بادام زمینی از سیب و هویج هم بالاتر است.

در بادام زمینی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های پلی فنولیک و پی کوماریک اسید وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف یک بار در هفته بادام زمینی یا کره بادام زمینی، خطر مرگ به دلیل بیماری های قلبی عروقی را به مقدار 11 درصد کاهش می دهد و اگر مصرف به چهاربار در هفته افزایش یابد 19 درصد کاهش در مرگ و میر قلبی ایجاد می گردد.یک آنتی اکسیدان در بادام زمینی به نام رسوراترول وجود دارد. این آنتی اکسیدان در انگور قرمز هم وجود دارد. مطالعات روی حیوانات نشان داده است که این آنتی اکسیدان با تحریک در فراوری و آزادسازی ترکیبات اکسید نیتریک که در گشاد شدن عروق نقش دارند، به وضوح موجب کاهش خطر سکته می گردد.

محققان طی آنالیز های خود متوجه شدند که فرانسوی ها با آنکه رژیم کم چربی ندارند ولی کمتر به بیماری های قلبی عروقی مبتلا می شوند و در پی یافتن پاسخ برای این پارادوکس دریافتند که شاید مصرف بالای آنتی اکسیدان هایی مانند رسوراترول دلیل این تناقض باشد. در واقع آنان اسم می نمایند شاید وجود محتوای بالای آنتی اکسیدان در مغزدانه ها به ویژه بادام زمینی، دلیل محافظت از سلامت قلب و عروق آنها باشد.

بادام زمینی و کاهش خطر سرطان روده

به دلیل وجود برخی ریزمغذی ها مانند اسید فولیک، اینوزیتول، اسید فیتیک، رسوراترول، فیتواسترول ها و... محققان کنجکاو شدند تا دریابند آیا بادام زمینی می تواند تاثیری در پیشگیری از سرطان روده داشته باشد؟

به این منظور مطالعه ای 10 ساله در تایوان انجام شد. محققان با جمع آوری اطلاعاتی در زمینه عادات غذایی و الگوی غذایی دریافتند که مصرف بادام زمینی و ترشی ها با خطر سرطان روده در ارتباط بود. به این صورت که مصرف دو بار یا بیشتر بادام زمینی در هفته با 58 درصد کاهش در خطر سرطان روده در زنان و 22 درصد کاهش خطر در مردان همراه بوده است، در حالی که مصرف ترشی ها خطر سرطان روده را به شدت افزایش می داد.

بادام زمینی و آلزایمر

جالب است بدانید که مصرف بالای ویتامینB3 یا نیاسین در پیشگیری از آلزایمر و دیگر اختلالات شناختی مرتبط با سن موثر است و بادام زمینی جزو آن دسته غذاهایی است که اندازه نیاسین بالایی دارد.

آلرژی زایی بادام زمینی

برخی از افراد نسبت به برخی از اقلام غذایی حساسیت نشان می دهند. هر غذایی می تواند حساسیت زا باشد ولی برخی از غذاها از پتانسیل حساسیت زایی بالاتری برخوردارند. بادام زمینی، شیر گاو، تخم مرغ، گندم، سویا، میگو و... می توانند در برخی از افراد حساسیت ایجاد نمایند. اگر در پی مصرف این مواد احساس خارش پوست، کهیر، آبریزش بینی شدید و خارش چشم و ناراحتی های گوارشی پیدا کردید، به احتمال زیاد به پروتئین این مواد حساسیت دارید و در این صورت باید از مصرف این مواد خودداری کنید و از غذاهایی که این مواد حتی به اندازه جزیی در تهیه آن به کار رفته بپرهیزید.

منبع:http://www.salamat.com

ادامه دارد...

منبع: راسخون

به "خودتان را از خشکبار محروم نکنید(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودتان را از خشکبار محروم نکنید(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید