نقش سازمان های بین المللی در مدیریت و کاهش آلودگی دریایی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، ناصر حاجی زاده ذاکر در رابطه با نقش اقیانوس ها و دریاها در روی کره زمین گفت: نقش اقیانوس ها و دریاها به لحاظ چرخه آب و تعدیل کردن درجه حرارت و آب و هوا در روی سطح کره زمین و همچنین بهره برداری انسان از دریا و اقیانوس در ابعاد مختلف تامین غذا و دارو، حمل کالا، بهره برداری از منابع غیر زنده و همچنین گردشگری و صنایع مربوطه ایفا می نماید که همه ما به این اهمیت ها واقف هستیم.

نقش سازمان های بین المللی در مدیریت و کاهش آلودگی دریایی

وی توضیح داد: اگر بهره برداری های انسان از ابعاد مختلف قانونمند نگردد و تحت کنترل و مدیریت قرار نگیرید، مسائل اساسی برای محیط زیست دریاها و همچنین بهره برداری بهینه و پایدار انسان از منابع دریایی ایجاد خواهد شد.

به گفته وی، همین موضوع منجر به مناقشات و منازعات در سطوح مختلف منطقه ای و بین المللی بین کشورها خواهد شد.

وی گفت: باتوجه به بهره برداری مشترک کشورها از دریاها و اقیانوس ها بدیهی است که کنترل و مدیریت منابع فقط به وسیله موافقت نامه ها و مقررات منطقه ای امکان پذیر نخواهد شد. بنابراین در این رابطه وجود مقررات و مدیریت بین المللی نقش اساسی ایفا خواهد نمود.

حاجی زاده ذاکر با اشاره به نقش سازمان های بین المللی در مدیریت و کاهش آلودگی دریایی، تاکید نمود: در کنار معاهدات بین المللی ثابت شده که نقش و مشارکت مردم، می تواند در مدیریت و کنترل منابع دریایی نقش بسیاری ایفا نماید.

وی گفت: ایران با قرارگیری در کنار سه توده آبی مهم، دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، از صندلی و اهمیت ویژه ای در مورد کنترل و مدیریت منابع برخوردار است و مسئله بهره برداری از سواحل و دریاها که در چند دهه اخیر بصورت اساسی مطرح شده، شاهد این واقعیت است.

وی افزود: تجربه های عملی ما در سطح ملی و منطقه ای نشان داده که هر زمان بهره برداری ها و مدیریت ها به نحو علمی و مناسب انجام نشده باشد، مسائل اساسی در این زمینه رخ می دهد.

وی گفت: خوشبختانه ایران به بیشتر معاهدات بین المللی پیوسته و تقریبا تمام کنوانسیونهای بین المللی در این حوزه را به وسیله سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع ملی این معاهدات قبول نموده است.

وی خواهان اجرا شدن تمامی معاهدات به نحو شایسته و مناسب شد و گفت: باید این معاهدات در تمامی ابعاد آن مورد اجرا قرار بگیرد.

در ادامه، فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که در برنامه ششم برای اولین بار مسایل دریایی به طور خیلی گسترده مطرح شده است، گفت این موضوع فرصت خوبی است برای کسانی که در ارگان های مختلف دریایی مغشول هستند و نگران مسایل محیط زیست دریایی و مسایل دریاهای کشور هستند.

وی مسئله امنیت راهنمایی دریاهای کشور را مورد تاکید قرار داد.

فرشچی در مورد صنعت گردشگری دریایی گفت: صنعت گردشگری دریایی کشور نه تنها می تواند اقتصاد ایران را دگرگون کند بلکه خود هنگامی که در کنار صنعت نفت و گاز قرار گیرد به عنوان مدعی محیط زیست می تواند قدم بردارد.

وی شناخت جزایر کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از مواردی که در برنامه ششم مطرح است این است که باید جزایر کشور و پتانسیل های آن ها همچنین برنامه ریزی و مدیریت جزایر جهت فعالیت های مختلف باید کاملا شناخته گردد.

وی گفت: در کشور هم اکنون روزی نیست که صدها همایش برگزار نگردد، لذا این همایش ها باید هدفمند باشد. برای این که کشوری دریا محور باشیم و در منطقه حرف اول را بزنیم باید همکاری های فرابخشی را گسترش دهیم.

وی با بیان گستردگی آزمایشگاه های موجود در کشور که در حال فعالیت در زمینه های مختلف دریایی هستند، ضمن انتقاد از عدم هماهنگی بین آزمایشگاه ها، گفت: خروجی و نتایج آزمایشگاه ها کجا هستند و چه بهره برداری هایی از آن می گردد.

فرشچی مسئله بازنگری قوانین و مقررات را مسئله مهم برنامه توسعه ششم توصیف کرد و گفت: تداخل قوانین داخلی ما خیلی زیاد است به ویژه قوانینی که در محیط زیست کشور وجود دارد.

وی افزود: مشکل یکپارچگی قوانین در بخش های محیط زیست، سواحل، دریا و جزایر بسیار مشکل است و با توجه به متفاوت بودن ماهیت این حوزه ها نمی توان قوانین کشور را بر سواحل، جزایر و دریا تعمیم داد.

وی مسئله حفاظت از زیستگاه ها، تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده خشکی ها و دریاها را از مسایل مهم در برنامه توسعه ششم بیان نمود و گفت: امیدوارم که این کارگاه باعث شناخت چالش های عدم موفقیت در اجرای کنوانسیون ها و معاهدات مرتبط با دریا گردد و به فهم و شناخت ما در این خصوص یاری کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "نقش سازمان های بین المللی در مدیریت و کاهش آلودگی دریایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقش سازمان های بین المللی در مدیریت و کاهش آلودگی دریایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید