خبرنگاران همگرایی صنایع و دانشگاه های اصفهان برای رفع نیازهای ضدِ کرونایی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، اصفهان- خبرنگاران- نایاب شدن کالاهای مرتبط با بیماری کرونا در روزهای اخیر، فعالان صنعتی و دانشگاه های اصفهان را بر آن داشت تا با همکاری تنگاتنگ درصدد تولید انبوه این اقلام مانند ماسک برآیند تا علاوه بر رفع نیاز مردم، از سوء استفاده سودجویان جلوگیری کنند.

خبرنگاران همگرایی صنایع و دانشگاه های اصفهان برای رفع نیازهای ضدِ کرونایی

از حدود یک هفته پیش تا به امروز و پس از انتشار اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا و ابتلا و جان باختن تعدادی از هموطنان بر اثر آن در شهرهای مختلف کشور، بسیاری از مردم به تکاپوی تامین کالاهای بهداشتی برای در امان ماندن از خطر این بیماری افتادند اما این تقاضای زیاد از یکسو و نیاز وافر بیمارستان ها و مراکز درمانی به این اقلام از سوی دیگر، باعث نایاب شدن آنها از جمله ماسک و مواد ضد عفونی کننده در داروخانه ها و فروشگاه های خصوصی مواد بهداشتی شد.

در همین پیوند، تقاضای بسیاری نیز در استان پنج میلیون نفری اصفهان برای تهیه ماسک بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده در روزهایی که ویروس کرونا در کشور شیوع یافته است، وجود دارد اما همچنان این نیاز، بی پاسخ مانده است و جواب سوال نفرمایید به مردم داده می شود.

مسوولان در چند روز گذشته، خبر از برگزاری جلسه هایی با فعالان صنعتی استان ها برای تولید انبوه ماسک و مواد ضد عفونی کننده برای برطرف نیازهای کشور دادند و تاکید کردند که بزودی این اقلام بر اساس نیاز مردم در مرحله نخست در بین بیمارستان ها و مراکز درمانی و سپس در داروخانه ها و بخش خصوصی توزیع می شود.

رییس سازمان غذا و داروی کشور گفت: چند ده میلیون ماسک خارجی، امروز و یکی، دو روز آینده وارد کشور شده و بسرعت با اولویت مراکز بهداشتی- درمانی و بعد داروخانه ها در کشور توزیع و بعد از آن هم به بخش صنایع داده می شود.

محمدرضا شانه ساز ادامه داد: جلسه مفصلی نیز با تولیدکنندگان ماسک برگزار کردیم، یکسری مطالبات و خواسته هایی داشتند که با همکاری وزارت صنعت، مسائل آنها برطرف شد.

به گفته وی، سازمان غذا و دارو هر مانعی را که در جهت تولید ماسک باشد، برمی دارد و هر چقدر که تولیدکنندگان ماسک در کشور تولید داشته باشند به صورت تضمین شده از آنها خریداری می کند.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: بخشی از ماسک های تولید شده را هیات امنای صرفه جویی ارزی وزارت بهداشت به صورت متمرکز خریداری می کند تا در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها توزیع کند و بقیه ماسک های تولیدی نیز از طریق شرکت های پخش رسمی در داروخانه ها توزیع می شود تا همه مردم به آن دسترسی داشته باشند.

از سال های قبل، سه واحد تولیدی در استان اصفهان در زمینه تولید ماسک پزشکی فعالیت داشتند اما به دلیل مسائل اقتصادی و تامین مواد اولیه، تولیدات آنها با مشکل روبرو شده بود که پس از شیوع ویروس کرونا و به منظور برطرف نیاز کشور، با مساعدت صورت گرفته، این واحدها مجدد فعال شدند.

آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بررسی مسائل سه واحد تولیدی ماسک پزشکی در استان در جلسه ویژه ای که روز دوم اسفند امسال برگزار شد، اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به مسائل این واحدها برای خرید مواد اولیه، مقرر شد تا برای برطرف این مشکل و استمرار فعالیت خط تولید اینگونه واحدها، به آنها مساعدت اقتصادی شود.

سیدحسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه با پیگیری استان و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، حمایت اقتصادی از این شرکت ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بیمه تأمین اجتماعی صورت گرفت، گفت: با برطرف موانع مذکور، واحدهای تولید ماسک در استان ظرفیت تولید روزانه خود را از 50 به حدود 170 هزار ماسک افزایش دادند.

همگرایی صنایع و دانشگاه های اصفهان برای تولید انبوه ماسک

از طرفی، کمبود شدید ماسک در استان اصفهان، فعالان بخش خصوصی و دانشگاه ها را بر آن داشت تا در اقدامی قابل تقدیر و با همگرایی و در جهت همراهی با مردم، برای فعال کردن چند واحد صنعتی و کارگاهی برای تولید انبوه ماسک با همدیگر همکاری داشته باشند.

در چند روز گذشته جلسه هایی بین مسوولان استانداری، سازمان صنعت، معدن و تجارت و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و نمایندگان اصناف و انجمن های صنایع نساجی و پوشاک و دانشگاه های صنعتی اصفهان و علمی کاربردی ایران سپهر برای تولید انبوه ماسک برگزار و مقرر شد که با استفاده از همه ظرفیت های داخل استان، این امر در کوتاهترین زمان ممکن محقق شود تا بتوان کمبود فعلی را جبران کرد.

دبیر انجمن نساجی اصفهان با اشاره به برگزاری این جلسه ها با توجه به حیاتی بودن تامین اقلامی مانند ماسک برای کشور و استان در این روزها، گفت: در این جلسه ها مقرر شد که با استفاده از توان صنایع نساجی و پوشاک و دانش فنی دانشگاه های اصفهان، ماسک پارچه ای با تایید و نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تولید شود.

مظفر چلمقانی در گفت و گو با وبلاگ عینک آفتابی شیک با بیان اینکه پارچه های مورد نیاز برای این کار توسط یکی از تولیدکنندگان بزرگ اصفهان و طبق معیارهای معاونت غذا و دارو، تولید و تامین شد، اضافه کرد: توانایی تولید یک میلیون ماسک در هر هفته به این شکل وجود دارد و حتی می توان نیاز کشور را پاسخ داد.

وی با اشاره به اینکه کار تولید این ماسک ها از دیروز در اصفهان آغاز شد، گفت: همه مواد اولیه مورد نیاز برای تولید ماسک پارچه ای در داخل استان اصفهان تولید و تامین می شود و محصول کاملا بومی است.

چلمقانی با تاکید براینکه همه واحدهای صنعتی مورد نیاز برای تولید ماسک در داخل استان وجود دارد، شرح داد: این واحدها در گذشته از یکدیگر، شناخت کافی نداشتند اما امروز آنها با همگرایی و اتحاد با همدیگر پیروز به تولید این قلم کالا شدند.

وی با اشاره به فعالیت چهار واحد صنعتی برای تولید ماسک در استان اصفهان خاطرنشان کرد: پارچه مورد نیاز برای این کار توسط آزمایشگاه فنی دانشکده نساجی دانشگاه صنعتی اصفهان آزمایش شده و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز آن را تایید کرده است.

دبیر انجمن نساجی اصفهان اضافه کرد: ماسک های تولیدی برای توزیع در اختیار معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان قرار می گیرد و چگونگی توزیع آن نیز بر عهده این معاونت است.

یکی از تولیدکنندگان ماسک پارچه ای در اصفهان نیز در گفت و گو با وبلاگ عینک آفتابی شیک با تاکید براینکه تولید این کالا نتیجه یک کار گروهی در استان است، گفت: ما یک واحد تولیدی پوشاک صنعتی و تخصصی هستیم اما از 2 روز گذشته با توجه به اعلام مسوولان استان و نیاز شدید جامعه به کالاهایی مانند ماسک، وارد کار تولید این قلم کالا شدیم.

امیر اسماعیلیان با اشاره به اینکه علاوه بر ماسک، لباسگان (مخصوص پزشک و کادر درمان) نیز تولید می کنیم، اضافه کرد: ظرفیت تولید ما در زمان حاضر 130 تا 140 هزار ماسک پارچه ای در روز است که امیدواریم در روزهای آینده به 300 تا 400 هزار واحد برسد.

وی با اظهار امیدواری به اینکه نخستین محموله تولیدی این کارخانه 2 روز آینده به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تحویل داده شود، خاطرنشان کرد: این ماسک ها، قابل شست و شو و استفاده مجدد است.

اسماعیلیان، پارچه مورد نیاز برای تولید این نوع ماسک را تولید داخل استان و از جنس آنتی باکتری و پلی استر ویسکوز عنوان و اضافه کرد: پیش بینی می شود که قیمت تمام شده این ماسک ها، یک سوم تا یک چهارم قیمت فعلی در بازار باشد.

سرپرست مرکز آموزش علمی کاربردی فرش ایران سپهر نیز با بیان اینکه این واحد، کار طراحی و بُرش ماسک های پارچه ای در اصفهان را انجام داده است، گفت: همه این کارها با نظارت و تایید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان صورت گرفت و تولید آن توسط چند واحد صنعتی با فناوری بالا انجام می شود.

سیدآرش امامی با تاکید براینکه کار تولید و تامین مواد اولیه این نوع ماسک بطور کامل در داخل استان اصفهان انجام می شود، اضافه کرد: این ماسک ها را می توان در آب جوش قرار داد و پس از خشک کردن با اتو، مجدد استفاده کرد.

وی این کار را نمونه عینی از انسجام بین بخش های مختلف برای برطرف مسائل جامعه عنوان و اظهار امیدواری کرد که با تولید انبوه این نوع ماسک، نیاز داخل استان و حتی کشور با توجه به ظرفیت بالای صنایع اصفهان، برطرف شود.

بیماری کرونا 2019 (COVID-19) نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد و کم کم این ویروس از مرزها عبور و برخی از کشورهای جهان را درگیر خود کرد.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت تا روز یکشنبه یازدهم اسفند 978 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 54 نفر به علت ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست داده اند.

با احتساب آمار کاشان و آران و بیدگل، در مجموع در استان اصفهان تا به امروز حدود 40 بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده اند که حدود 4 درصد از کل بیماران شناسایی شده در کشور را دربر می گیرد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران همگرایی صنایع و دانشگاه های اصفهان برای رفع نیازهای ضدِ کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران همگرایی صنایع و دانشگاه های اصفهان برای رفع نیازهای ضدِ کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید