والیبال بانوان در انزوا

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، زینب گیوه نخستین زن محجبه ایرانی است که به عنوان لژیونر در تاریخ والیبال بانوان ایران به مدت 2 سال برای تیم شومن کلاب بلغارستان بازی کرد و در گفت وگو با خبرنگاران آنلاین از خودش و والیبال زنان گفت.

والیبال بانوان در انزوا

وبلاگ عینک آفتابی شیک- نجمه احمدبیگی: کاپیتان سابق تیم ملی والیبال بانوان کشورمان، که تاکنون در تیم های شقلاوه عراق، فرند کلاب مالدیو و پلیس مالدیو بازی نموده و اکنون بازیکن باشگاه اکسون است و در پست قدرتی برای این تیم بازی می نماید.

گیوه در حال حاضر مربی درجه یک والیبال، مربی بدنسازی عالی از آموزشگاه ملی المپیک ایران و مربی درجه 3 آمادگی جسمانی است. او 36 سال سن دارد و دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی با گرایش فیزیولوژی ورزشی است.

او در تهران کار آموزش را از پایه تا بزرگسال به عهده دارد و سابقه همکاری با تیم های دانشگاه آزاد، گیتی پسند اصفهان و پرسپولیس را نیز درکارنامه کاری خود دارد.

  • مشوقم پدرم بود

لژیونرسابق تیم شومن کلاب بلغارستان از علاقه اش به فوتبال و والیبال گفت: چون پدرم عضو تیم ملی فوتبال و مربی تیم ملی جوانان و نوجوانان در سال های قبل بود، عامل جذب من به ورزش شد. از همان کودکی به رشته فوتبال علاقه مند شدم و مدت ها فوتبال بازی می کردم. دوست داشتم فوتبال را ادامه بدهم اما آن موقع فوتبال زنان دارای تیم و مربی نبود. به همین دلیل مجبور شدم ورزش دیگری را انتخاب کنم و چون درکودکی بارها برای تماشای بازی های والبیال همراه پدر به استادیوم رفته بودم به این رشته علاقه مند شدم و والیبال را انتخاب کردم.

  • کمبود امکانات

گیوه درباره کمبود امکانات این رشته ورزشی در شهر تهران افزود: آن موقع در تهران باشگاه های زیادی نبود که برای استفاده در دسترس باشند. والیبال را از مدرسه آغاز کردم. آنجا تمرین می کردم و در بیرون هم باشگاهی وجود نداشت تا بتوانم ثبت نام کنم. از همان کودکی به همراه پدرم برای تماشای مسابقه به استادیوم ها می رفتم و با اینکه سن کمی داشتم با علاقه چندین مسابقه والیبال مردان را از نزدیک دیده بودم. همه این موارد سبب می شد هم انگیزه بگیرم و هم این که بتوانم در این ورزش پیروز شوم. یادم می آید در مدرسه که تیم والیبال تشکیل دادیم، خیلی خوب پیشرفت کردیم و مدتی نگذشت که در سطح منطقه و استان مقام آوردیم.

  • از والیبال مردان الگو گرفتم

این والیبالست افزود: تمرین هایی که آن موقع در دوران مدرسه انجام می دادم در سطح حرفه ای نبود و حتی مربی هم نداشتم. اما درکنار پدرم توانستم تمرین های خوبی داشته باشم و کم کم به عضویت تیم ملی درآمدم. تماشای مسابقه های والیبال مردان تأثیر زیادی روی من گذاشت و همین سبب شد با تکنیک های آنها آشنا شوم. بعد از آن هر مربی بازی من را می دید معتقد بود استایل و نحوه پریدنم شبیه والیبالیست های مرد است.

  • هدررفت استعدادها

مربی بدنساز تیم اکسون ادامه داد: استعدادهای زیادی در مدارس و محله های مختلف شهر تهران داریم که می توانند با برنامه ریزی منسجم وارد ورزش حرفه ای شوند. اما بیشتر مواقع به دلیل نبود امکانات حتی در تهران این استعدادها هدر می رود. اگر در یک خانواده ورزشی بزرگ نشده بودم و حمایت های خانواده ام نبود نمی توانستم به این صندلی برسم.

  • مدیریت ضعیف

کاپیتان سابق تیم ملی والیبال بانوان شرایط والیبال بانوان را بسیار وخیم دانست و گفت: والیبال بانوان اصلا موقعیت خوبی ندارد و دلیل آن را نبود مدیریت قاطع در این بخش می دانم. البته از زمان انتخاب آقای محمدرضا داورزنی که حدود 2 ماه است ریاست فدراسیون والیبال را عهده دار شدند امیدوار هستیم اتفاق های خوبی برای والیبال چه در بخش بانوان و چه در بخش مردان رقم بخورد.

گیوه افزود: 2 سال است که برای والیبال بازیکن سازی نشده است. باید از تیم های پایه آغاز کرد تا شرایط برای تیم بزرگسالان فراهم گردد.

این بانوی والیبالست ادامه داد: با مسائلی که در تیم ملی وجود دارد و از طرفی زمان زیادی برای بازی های المپیک 2020 توکیو باقی نمانده انتظار می رود برای اعزام تیم برنامه درستی وجود داشته باشد اما به تازگی تیم ملی امید والیبال بانوان را تشکیل داده اند و به گفته سرمربی تیم والیبال قرار است فقط بازیکنان تیم جوانان و امید به رقابت های انتخابی المپیک اعزام شوند.

او افزود: باید از مدت ها قبل برای تیم برنامه ریزی و با اردوهایی که برگزار می کردند تیم از لحاظ بدنی و ذهنی آمادگی پیدا می کرد. اما در این مدت کم نمی توان نتیجه خوبی گرفت.

  • نبود حامی اقتصادی در ورزش بانوان

گیوه گفت: در حال حاضر ورزش بانوان به ویژه در بخش حرفه ای با مسائل فراوانی روبروست مهم ترین مشکل نبود حامی اقتصادی برای ورزش زنان است. اسپانسرها برای ورزش زنان سرمایه گذاری نمی نمایند و فکر می نمایند نمی توانند به سوددهی برسند. درحالی که یک ورزشکار برای حرفه ای شدن و پیشرفت در ورزش نباید دغدغه اقتصادی داشته باشد، دغدغه مسائل اقتصادی این روزها مشکل بیشتر والیبالیست ها و ورزشکاران است. ورزشکاری که برای گذران زندگی دنبال شغل و کارکردن باشد نمی تواند به پیروزیت برسد.

  • استفاده از مربیان زبده

او افزود: برای پیشرفت والیبال بانوان نخستین مسأله مهم ارتقای آگاهی مربیان زن است که بتوانند تکنیک های جدید ارائه دهند واقعا حیف است که نتوانیم از استعدادهایی که داریم استفاده کنیم. فکر می کنم با استفاده از مربی های مرد و با تجربه ای که اکنون در کشور داریم یا حتی استفاده از مربی خارجی بتوانیم به رشد تیم ملی والیبال بانوان یاری کنیم. والیبال ایران از آسیا عقب است باید بتوانیم با ارتقای دانش مربیان و بازیکن سازی از تیم های پایه خود را به سطح والیبال آسیا برسانیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "والیبال بانوان در انزوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "والیبال بانوان در انزوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید