نگرانی آلمان از تحریم های آمریکا علیه پروژه نورد استریم 2

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، مقامات آلمانی در حالی از تحریم پروژه خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به پروژه نورد استریم 2 ابراز نارضایتی می نمایند که این کشور برای مقابله با این تحریم ها با چالش هایی جدی روبرو است.

نگرانی آلمان از تحریم های آمریکا علیه پروژه نورد استریم 2

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ عینک آفتابی شیک، واکنش ها به تهدید آمریکا علیه پروژه نورد استریم 2 همچنان ادامه دارد. در اینم میان سخن از شهری است که گفته می گردد تحریم های آمریکا می تواند بیش از همه به آن آسیب بزند. به این ترتیب شهر بندری ساسنیتز (Sassnitz) واقع در ایالت ملکنبورگ-فون پومرن در مرکز اختلافات ژئوپلیتیکی بین ایالات متحده و آلمان بر سر خط لوله دریای بالتیک (Nord Stream 2) قرار گرفته است. در این شرایط سناتور های آمریکایی به رهبری تد کروز در نامه ای هشدار دادند که تحریم های ایالات متحده می تواند اقتصاد این بندر را که پایگاه پشتیبانی لجستیکی پروژه نورد استریم 2 به شمار می رود، نابود کند.

نشریه هاندلزبلات امروز (یکشنبه) در مطلبی به این مسئله پرداخت و نوشت: فرانک کراخت شهردار ساسنیتز از این تحریم به عنوان تهدید فراگیر سخن می گوید و پیامد های آن دامنگیر همه خواهد شد. وی انتظار دارد برلین با واکنشی مناسب اجازه ندهد ایالات متحده برای سیاست های انرژی آلمان تصمیم گیری کند. کراخت تاکید می نماید: دولت فدرال باید در کنار ما به عنوان شهر متعلق به خود ایستاده و از آن دفاع کند.

در همین رابطه الیور هرمس رئیس کمیسیون اقتصاد شرق آلمان گفت: آلمان و اتحادیه اروپا انتها باید با سیاست تحریم ایالات متحده مقابله نمایند. به همین دلیل ما از دولت آلمان و کمیسیون اروپا می خواهیم تا از شرکت های آلمانی و اروپایی در برابر حملات کشور های ثالث محافظت نمایند.

به گفته وی در این شرایط باید سپر محافظ اقتصادی و قانونی شرکت های اروپایی در برابر تحریم های کشور ها ثالث فعال گردد، و پس از آن می توان درباره اقدامات متقابل هدفمند چاره ای اندیشید.

دولت فدرال از ماهیت مخرب این شرایط مطلع است. وزارت خارجه آلمان اقدامات آمریکایی ها را تنها با کلماتی دیپلماتیک محکوم و اقدام واشنگتن را دخالت جدی در حاکمیت ملی کشور توصیف می نماید.

به نوشته هاندلزبلات آلمان می خواهد از ریاست دوره ای خود در شورای اروپا برای توسعه بیشتر اقدامات علیه تحریم های ایالات متحده، از جمله قاعده انسداد استفاده کند. این قاعده در اواسط دهه 1990 به منظور محافظت از شرکت های اروپایی در برابر مجازات های تجاری کشور های ثالث به تصویب رسید.

با این حال گویا تا به امروز این سازو کار موثر نبوده است. چرا که طی سال های اخیر نتوانست مانع خروج شرکت های اتحادیه اروپا از ایران گردد و مانع تهدید آمریکایی ها برای تحریم نورد استریم 2 نشد.

به اعتقاد کارشناسان مؤثرترین اقدام متقابل توسط اروپایی ها پاسخ دادن به شکل متقابل و با تحریم است. اتحادیه اروپا می تواند دسترسی به بازار اروپا برای شرکت های آمریکایی را محدود کند تا زمانی که آمریکایی ها تحریم های خود را بردارند.

با این حال این نگرانی وجود دارد که اقدام متقابل به جنگ اقتصادی دو سوی آتلانتیک بیانجامد. پتر آلتمایر وزیر اقتصاد، هشدار می دهد که به ویژه در بحران کنونی، زمان مناسبی برای تشدید و تهدید تحریم های بعدی نیست و در عوض باید به یک موضع مشترک برای مذاکره با آمریکا رسید.

از سوی دیگر دولت آلمان می داند که موقعیت راهبردی اش با چنین اقدامی تضعیف می گردد، زیرا نورد استریم در اروپا نیز مخالفان زیادی دارد. به عنوان مثال، لهستان و کشور های بالتیک به طور جدی مشارکت در بخش انرژی با روسیه را رد می نمایند.

گرهارد شرودر صدراعظم پیشین آلمان از مقامات این کشور خواسته که نگذارند آمریکا دستوراتش را به برلین دیکته کند. وی که رئیس هیأت مدیره خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا موسوم به نورد استریم 2 است می گوید: آمریکایی ها می خواهند به ما بگویند که حق داریم با چه کسی تجارت کنیم و با چه کسی نه؛ ما نباید این را بپذیریم. ما ایالت پنجاه و یکم آمریکا نیستیم.

نورد استریم 2، دومین خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپاست که با مخالفت شدید آمریکا روبرو است. واشنگتن در حالی که مدعی است اروپا با اجرای این طرح بیش از پیش به روسیه وابسته می گردد، در نظر دارد گاز خود را به اروپایی ها بفروشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نگرانی آلمان از تحریم های آمریکا علیه پروژه نورد استریم 2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگرانی آلمان از تحریم های آمریکا علیه پروژه نورد استریم 2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید