معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان اسکو

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، شهرستان اسکو از جاذبه های مهم گردشگری استان هرساله میزبان گردشگران نوروزی است.

معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان اسکو

به گزارش خبرنگار

روشن زاده تاریخ نگار تبریزی درباره پیشینه شهرستان اسکو به وبلاگ عینک آفتابی شیک از گفت:محققان شهرستان اسکو را با اوشکایای کهن یکى مى دانند.

وی اضافه کرد:چنانکه از مآخذ آشوری بر مى آید، اوشکایا شهری دارای قلعه بوده که در شرق دریاچة ارومیه و در دامنة کوه سهند قرار داشته است.

به گفته روشن زاده در دورة اسلامى، حمدالله مستوفى در نزهة القلوب از اسکو به عنوان یکى از آبادی های بزرگ ناحیة باویل رود و در کنار باویل، خسروشاه، میلان و فسقندیس نام مى برد. در عالم آرای نادری اسکو از نقاط آباد آذربایجان معرفى شده است. در جنبش مشروطه، مردم اسکو در کنار مردم تبریز با قوای دولتى و قزاقان روس به مبارزه برخاستند.

محمدزاده فرماندار شهرستان اسکو نیز در تبادل نظر باخبرنگار از گفت: اسکو یکی از زرخیزترین و مهم ترین مناطق کشاورزی و دامپروری و صنعتی آذربایجان است. برگه زرد آلو و بادام و گردو و سایر ارقام صادراتی بخش اسکو از ممتاز ترین نوع آنهاست و سالیانه مقدار زیادی به عنوان صادرات به کشور های خارج حمل می گردد و علاوه بر آن انواع و اقسام غلات و میوه جات و سیب زمینی و پیاز و انواع خشکبار و عسل و لبنیات در منطقه اسکو به دست می آید که علاوه بر تامین احتیاج مورد مصرفی مردم آنجا مقدار زیادی نیز به شهر تبریز و سایر شهرستان های ایران وحتی خارج منتقل می گردد.

وی گفت: در قسمت صنعت نیز بخش اسکو از پیشرفته ترین مناطق آذربایجان است وصنایع فراوری انواع پارچه و پتو و پوشاک و محصولات ابریشمی و پارچه های حریر و به خصوص کلاقه ای آنجا در ایران کم نظیر و شهرت جهانی دارد و قسمتی از صادرات این بخش را به داخل و خارج کشور تشکیل می دهد.

به گفته محمدزاده وجود فراوریات متنوع زراعی و باغی به ویژه زیره، بادام، گردو، گل سرخ محمدی و وجود منابع آبی نسبتاً مناسب، پتانسیل خوبی را برای توسعه صنایع تبدیلی، کشاورزی، دامپروری، آبزی پروری و همچنین گردشگری برای این شهرستان ایجاد نموده است.

آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در تبادل نظر باخبرنگار از درباره جاذبه های گردشگری شهرستان اسکو معتقد است: روستای کندوان در 18 کیلومتری جنوب اسکو در دامنه سرسبز سلطان داغی و در 50 کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده است. آنچه به کندوان هویت باستانی داده وجود 117 خانوار و منزل مسکونی در درون توده های مخروطی و هرمی شکل صخره ای که روستاییان کندوان داخل این توده ها برای خود خانه مسکونی، آغل، انبار، کارگاه ایجاد نموده اند.

به گفته آبدار وجود آب معدنی گوارا، خانه های صخره ای و مخروطی منحصر به فرد، دره سرسبز و خرم، آب و هوای بسیار مطبوع کوهستانی و وجود لبنیات مرغول و دلپذیر و عسل طبیعی از دیرباز روستای کندوان را مود توجه علاقمندان قرار داده است و محیط آرام بخش و سکونت شبانگاهی روستا توام با نسیم دلپذیری که از سهند زیبا می وزد.

وی اضافه کرد:بقعه امامزاده اسکو (واقع بر روی تپه ای در جنوب اسکو و مشرف به شهر)، روستای عنصرود (دارای طبیعت جذاب و سرسبز و چشمه های آب معدنی)، مقبره پیرحیدر (واقع در محله سوسیان)، مزار الله بنده سی (واقع بر فراز تپه ای بلند در جنوب شرقی اسکو)، مسجد پایتخت، مسجد جامع اسکو از دیگر نقاط دیدنی شهرستان اسکو می باشد.

آنجلینا توریست فرانسوی که به روستای تاریخی کندوان در اسکو سفر نموده است در تبادل نظر با خبرنگار از اضافه کرد:واقعا مبهوت این شاهکار شدم. مردمانی که در داخل این خانه های کندو مانند زندگی می نمایند تعجب مرا برانگیختند.

نوری که از همدان به اسکو سفر نموده است نیز در تبادل نظر با خبرنگار از گفت: از سوغات اسکو نان اسکو، گل محمدی و دوشاب اسکو معروف است که از شیره انگور یا شیره خرما درست می گردد که مقداری خرید نموده ام.

مجید حسنی که از ساری به اسکو سفر نموده است نیز به خبرنگار از گفت:حلوای گردویی اسکو، فندق، گردو و بادام از از دیگر سوغات این شهرستان است که به عنوان سوغات خریداری نموده ام.

ش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان اسکو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان اسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید