مستند الجزیره درباره جزئیات کودتای سیسی علیه مرسی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، یک فیلم مستند تحت عنوان ساعات پایانی به جزئیات کودتا علیه محمد مرسی زیر نظر وزیر دفاعش یعنی عبدالفتاح سیسی می پردازد.

مستند الجزیره درباره جزئیات کودتای سیسی علیه مرسی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، این فیلم که توسط شبکه الجزیره پخش شد، نشان می دهد، محمد مرسی، رئیس جمهوری مخلوع مصر تا لحظه پخش بیانیه ساقط شدنش در تلویزیون مصر توسط 9 تن محاصره بوده که همه آنها به جز خالد القزاز، معاون مرسی در امور خارجه در حال حاضر در زندان های مصر به سر می برند.

این مستند فیلم شهادت های زنده را نشان می دهد که شامل اظهارات خالد العطیه، وزیر خارجه وقت و وزیر دفاع فعلی قطر است. العطیه تاکید نمود، مرسی همواره نسبت به رسیدن وضعیت به مرحله درگیری میان مردم و ارتش نگران بود.

وی اضافه نمود: 12 ژوئن یعنی دو هفته پیش از کودتای نظامی با مرسی دیدار کردم و او از مداخله منطقه در امور داخلی مصر شکایت داشت. مرسی در این دیدار به او گفته بود که یکی از کشورهای خلیج فارس کوشش کرد دوش پرتاب هایی به منظور انتقال آنها به استان سینا و پول نقد وارد مصر کند.

العطیه ادامه داد: نسبت به آنچه در مصر رخ می دهد، نگران بودیم زیرا بازتاب هرگونه تنش در این کشور منطقه خلیج (فارس) را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

همچنین در این فیلم برای نخستین بار القزاز که از مهم ترین اعضای تیم ریاست جمهوری مرسی به شمار می رود، درباره مشاهداتش از آخرین ساعات حکومت مرسی و چگونگی بازداشت وی به دنبال تماس محمد العصار، معاون وزیر دفاع وقت با آنها و گفتن اینکه عبدالفتاح سیسی، وزیر دفاع وقت می گوید: پاشا باید برود، سخن می گوید.

این فیلم مستند نقش بعضی از سیاستمداران مصری مانند محمد البرادعی را آنالیز نموده که به جان کری، وزیر خارجه وقت آمریکا تاکید نموده بود، دولت مرسی خطری بر جامعه مصر و نیز دولت های خارجی و در راس آن آمریکا، امارات، قطر و اتحادیه اروپاست.

فیلم مذکور به سوالاتی از قبیل اینکه چه حوادثی پشت پرده در ساعت های پایانی حکومت رئیس جمهوری مخلوع رخ داد، مرسی چه زمانی متوجه شد که وزیرش علیه او کودتا نموده است، نقش آمریکا در این باره چه بوده است، در آخرین تماس تلفنی میان مرسی و باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت آمریکا چه گذشت و چگونه مرسی پیروز به انتشار آخرین سخنرانی خود با وجود حبس خانگی در یکی از تاسیسات امنیتی در قاهره شده، پاسخ داده است؟

این فیلم برای پاسخ به این سوالات و غیر آن میزبان القزاز، عمرو دراج، وزیر سابق برنامه ریزی و همکاری مصر، یحیی حامد، وزیر سابق سرمایه گذاری این کشور، اندرو میلر، عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا و وزیر دفاع قطر بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مستند الجزیره درباره جزئیات کودتای سیسی علیه مرسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مستند الجزیره درباره جزئیات کودتای سیسی علیه مرسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید