بزرگترین رودخانه های دنیا از کجا سرچشمه می گیرند

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، منبع یا سرچشمه رودخانه دورترین محل از مکانی است که رودخانه به آنجا ختم می گردد، این یک تعریف رسمی است اما به زبان محاره می گردد گفت که سرچشمه ، نقطه آغاز یک رودخانه است و معولا از دل زمین بیرون می آید، در بسیاری از موارد پیدا کردن محل دقیق سرچشمه ی یک رودخانه کار غیرممکنی است. شاید علت آن این باشد که هر رودخانه ممکن است دارای چند منبع تغذیه نماینده باشد. اغلب رودخانه ها از یک جریان کوچک آب آغاز می شوند اما در جهت حرکت به سمت دریا و دریاچه ها با رودخانه های کوچک و بزرگ تر دیگری تلفیق می شوند یا در طول جهت حرکت از منابع آبی زیرزمینی، باتلاق ها و آب باران تغذیه می نمایند. در ادامه منشا رودخانه های مشهور دنیا را ببینید.

بزرگترین رودخانه های دنیا از کجا سرچشمه می گیرند

مقالات مرتبط:

  • رودخانه جوشان مایانتویاکو
  • 10 رودخانه شگفت انگیز دنیا

رودخانه می سی سی پی (Mississippi)

رودخانه می سی سی پی که در شمال آمریکا واقع شده است چهارمین رودخانه بلند و دهمین رودخانه بزرگ دنیا است که جریان آبی آن از 31 استان آمریکا و 2 استان کانادا تغذیه می گردد. این رودخانه از استان مینه سوتا شروع می گردد و پس از طی مسیری 3730 کیلومتری به خلیج مکزیک می ریزد. منبع اصلی این رودخانه دریاچه آیتاسکا (Itasca) است که ارتفاع آن از سطح دریا به 450 متر می رسد. نام این دریاچه به معنای (true head) یعنی سر واقعی است و دلیل این نام گذاری این است که این دریاچه را سر رودخانه می سی سی پی می دانند. با این حال خود دریاچه از تعداد زیادی جریان آبی کوچک تغذیه می گردد.

کوشش های در سال 1887 برای پیداکرده دریاچه دیگری در بالادست به عنوان منبع واقعی می سی سی پی انجام شد، اما پس از ماه ها جستجو ثابت شد که دریاچه های دیگر بسیار کوچک هستند و نمی توان آن ها را به عنوان منبع واقعی می سی سی پی اعلام نمود، بعداز آن در سال 1891 دولت دریاچه آیتاسکا را به رسمیت شناخت و در آن منطقه یک پارک ملی ایجاد کرد.

رودخانه نیل

رود نیل طولانی ترین رود دنیا است که در شمال شرقی قاره آفریقا واقع شده است و در سرتاسر کشور مصر جاری است. این رود 6853 متر طول دارد و از دو رود نیل آبی و نیل سفید شروع می گردد.

منبع اصلی این رود هنوز مورد بحث است، برخی دریاچه ویکتوریا را سرمنشأ اصلی نیل می دانند، اما نشنال جئوگرافی و بیشتر اطلس های جغرافیایی این دریاچه را به عنوان سرچشمه رود نیل نمی پذیرند و فقط آن را یکی از منابع تغذیه نماینده این رود می دانند.

شاخه های فراوانی در تغذیه نیل تقش دارند ، یکی از شاخه های فرعی (Ruvyironza) است که در استان بروری (Bururi) پدیدار می گردد، یکی دیگر از شاخه ها (Nyabarongo) است یک جریان آبی از روآندا در جنگل (Nyungwe) است، اما یکی از اصلی ترین نامزدهای کسب عنوان سرچشمه رود نیل، رودخانه (Rukarara) است که در جنگل (Nyungwe) از غرب روآندا سرچشمه می گیرد. این رودخانه خودش شاخه ای از رودخانه (Mwogo) است که آن هم به نوبه خود شاخه از رودخانه (Nyabarongo) است.

رود گنگ (Ganges)

این رودخانه که در استان اوتاراندچاند (Uttarakhand) هند واقع شده است جزء مقدس ترین رودخانه هندوها به شمار می رود و از شمال هندوستان شروع و با رسیدن به بنگلادش به خلیج بنگال می ریزد.

سرچشمه های رودخانه گنگ از ارتفاعات کوه های هیمالیا شروع می گردد، جایی که جریان رودخانه بهاگیراتی (Bhagirathi) از یخچال های طبیعی اوتاراندچاند خارج می گردد، به این مکان (Gaumukh) می گویند که به معنای دهان گاو است. این محل در ارتفاع 3892 متری واقع شده است. رود گنگ از نقطه تلاقی دو رود بهاگیراتی و آلاکناندا (Alaknanda) در دیوپریاگ (Devprayag) شروع می گردد.

رودخانه تیمز (Thames)

رودخانه تیمز لندن، طولانی ترین رودخانه در انگلستان و بعد از رودخانه سورن (Severn) دومین رودخانه طولانی بریتانیا به شمار میرود. منبع این رودخانه چشمه در جنوب غربی انگلستان واقع در شهر گلاسترشر (Gloucestershir ) در نزدیکی روستای کمبل (Kemble) است که محل دقیق آن به وسیله یک درخت باستانی و یک سنگ نشانه معین شده است.

این ادعا که حتماً این چشمه منبع رودخانه تیمز باشد هنوز مورد اختلاف است و عده ای از کارشناسان معتقدند که منبع اصلی رودخانه تیمز (Seven Springs) در گلاسترشر است. بااین حال (Seven Springs) حتماً یکی از شاخه های تأمین نماینده رودخانه تایمز بشمار می رود.

رودخانه دانوب

رودخانه دانوب دومین رود بلند اروپا است که نزدیک دوناشینگن (Donaueschingen) در منطقه جنگل سیاه (Black Forest) در آلمان و نزدیکی مرز سوئیس است. با این حال منبع دورتری برای دانوب وجود دارد و آن چشمه کارست (Karst) نزدیک قلعه دوناشینگن است. در آنجا جریانی زیرزمینی به نام معبد دانوب (Danube Temple) است که بر روی رودخانه (Brigach) واقع شده است، و این نقطه ظهور رود دانوب است.

رودخانه آمازون

رودخانه آمازون واقع در آمریکای جنوبی و پرآب ترین رود دنیا است که بیش از 7 رودخانه مستقل دیگر از آن انشعاب می گیرند.دور دست ترین منبع رود آمازون یک جریان یخی واقع در منطقه پوشیده از برف کوه نوادومیسمی (Nevado Mismi) در رشته کوه های پروآند (Peruvian Andes) است.

رودخانه راین

رودخانه راین از جنوب شرقی کوه های آلپ واقع در منطقه (Graubünden) کشور سوئیس شروع می گردد و درآخر به دریای شمال (North Sea) در هلند می ریزد. این رودخانه دومین رودخانه بزرگ مرکز و غرب اروپا محسوب می گردد. دریاچه توما (Toma) به عنوان سرچشمه این رود در نظر گرفته شده است که در ارتفاع 2344 متری کوه های آلپ نزدیک (Oberalp) واقع شده است، آب این چشمه قابل آشامیدن است و طبیعت گردان زیادی برای تماشا آن به این منطقه سفر می نمایند

رودخانه زرد (Yellow Rivers)

رودخانه زرد که آن را مهد تمدن چینی می دانند در زبان چینی خوانگ خه نامیده می گردد. دومین رودخانه بزرگ آسیا و ششمین رودخانه بزرگ دنیا است که طول آن 5464 متر است. با توجه به تحقیقات اجرا شده در چین، منبع این رودخانه در کوه های بیانهار (Bayan Har) در استان چینگ های نزدیک استان خودمختار تبت است که به وسیله یک لوح سنگی معین شده است.

رودخانه زامبزی (Zambezi)

این رودخانه 2574متر طول دارد و چهارمین رودخانه بزرگ آفریقا است که از کشور زامبیا شروع می گردد و پس از گذر از مرزهای شرقی نامبیا و مرزهای شمالی بوتسوآنا و عبور از زیمباوه به موزامبیک می رسد و درنهایت به اقیانوس هند می ریزد. این رودخانه از یک جریان متلاطم کوچک در جنگلی نزدیک منطقه (Mwinilunga) در (Kalene Hills) واقع در شمال غربی زامبیاست که به یک نقطه توریستی محبوب نیز تبدیل شده است. این منطقه در ارتفاع 1524 متری از سطح دریا واقع شده است.

منبع: کجارو / amusingplanet.com

به "بزرگترین رودخانه های دنیا از کجا سرچشمه می گیرند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین رودخانه های دنیا از کجا سرچشمه می گیرند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید