قیمت خانه در قم 2 برابر شد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، فاطمه امامی- قم - خبرنگار:آشفتگی یک سال اخیر در بازار مسکن و بیان قیمت های خود خوانده برای املاک، بسیاری از متقاضیان خرید خانه و مستأجران را به دردسر انداخته. تا جایی که خبرهای دردناک از ناتوانی اقشار کم درآمد برای تأمین اجاره و کارتن خواب شدن و حاشیه نشینی، این روزها نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی دارد.

قیمت خانه در قم 2 برابر شد

بر اساس سرشماری سال 95 در قم 376 هزار واحد مسکن در استان وجود دارد که 46 درصد از این تعداد آپارتمانی است. در مقایسه سرشماری آمار مربوط به سال 90 و 95 اعداد گواهی می دهند که رشد 3 درصدی در آپارتمان نشینی در شهر قم رخ داده است. همچنین در طول این سال ها تمایل مردم به خانه سازی با سازه های مستحکم فلزی و بتونی نسبت به گذشته بیشتر شده است و سهم سایر سازه ها از 77 درصد به 37 درصد رسیده است. آمارهایی که از شهرداری می رسد هم بر این موضوع دلالت دارد که در 6 ماه دوم سال گذشته تمایل نسبت به اخذ پروانه رشد قابل توجهیداشته است.

در 6 ماه نخست سال گذشته 590 هزار متر مربع پروانه ساختمانی در قم صادر شده اما در 6 ماه دوم این عدد به 813 هزار متر مربع رسیده است. در مجموع، سال گذشته یک میلیون و 400 هزار متر مربع پروانه ساختمانی در قم صادر شده که اگر منجر به ساخت خانه گردد، رشد قابل توجهی در فراوری مسکن به همراه خواهد داشت.

این آمار را داوود طلوعی معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی در جلسه شورای تأمین مسکن استان اعلام کرد و با اشاره به افزایش قیمت مسکن از خرداد 97 گفت: طبق آنالیز ها این افزایش در منطقه یک 134 درصد و در منطقه هشت 163 درصد بوده است. این اعداد نشان می دهد بیشترین افزایش قیمت مسکن در قم در منطقه پردیسان رخ داده است. همچنین متوسط افزایش قیمت مسکن در یک سال گذشته در قم 100 درصد بوده است، به طوری که یک متر مربع آپارتمان در سال گذشته 2 میلیون و 250 هزار تومان بود، اما سال جاری به 5 میلیون و 250 هزار تومان رسیده است.

  • دلایل افزایش قیمت مسکن

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی رشد هزینه های صدور پروانه، نظام مهندسی، قیمت زمین و مصالح را از دلایل افزایش قیمت مسکن در یک سال اخیر در قم دانست. داوود طلوعی با اشاره به نرخ رشد اجاره بها در قم گفت: در 3 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به سال گذشته در منطقه سالاریه 56 درصد و بلوار کیوانفر 88 درصد افزایش نرخ اجاره بها داشتیم. در منطقه نیروگاه 9 درصد و یزدان شهر 6 درصد افزایش قیمت اجاره بها وجود داشته است.

به گفته وی، در سال 85 ضریب شهرنشینی در استان قم 93 درصد بوده. این ضریب در سال 1405 به بیش از 96 درصد خواهد رسید و آن موقع فقط 50 هزار نفر جمعیت روستایی خواهیم داشت. طلوعی با اشاره به حجم سرمایه گذاری مورد احتیاج تا افق 1405 در بخش مسکن اضافه نمود: تا این زمان حدود 5 هزار متر مربع مسکن احتیاج داریم که 6میلیون و 800 هزار ریال اعتبار احتیاج دارد.

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به 43 هزار واحد مسکن مهر که در تعهد استان قم بوده است ادامه داد: از این تعداد مسکن مهر، پیشگامان توسعه و مرواریدسازان مسائل قضایی ندارند، اما هنوز واحدها تکمیل نشده است. این پروژه های مسکن مهر گاهی تا 88 درصد پیشرفت فیزیکی دارند، اما به دلیل مسائلی نتوانسته اند به اتمام برسند.

به گفته طلوعی، در میان تعاونی هایی که مشکل قضایی دارند فقط تعاونی طه اعضا را ساکن ننموده و اعضای بقیه تعاونی ها در خانه هایشان سکونت دارند. وی اظهار کرد: برای مالکان مسکن مهر در قم 33 هزار دفترچه قسط از سوی بانک صادر شده و اسناد 18 هزار واحد هم به نام شده است. بخشی از صادر نشدن اسناد به این دلیل است که تعاونی ها برای دریافت سرانجام کار به شهرداری مراجعه نمی نمایند.

طلوعی معتقد است شهرداری باید برای این موضوع یک کارگروه ویژه بگذارد و زمان دریافت سرانجام کار برای پروژه های مسکن مهر را کوتاه کند. وی همچنین از مناقصه 5 طرح تجاری مسکونی در پردیسان اطلاع داد که منجر به فراوری 500 واحد مسکن در 5 پلاک می گردد. همچنین 3 پروژه آماده سازی در شهرک قدس و پردیسان در 2 سال آینده 162 هکتار اراضی آماده شده را به استان اضافه می نماید.

  • مسکن مهر بدون متقاضی

مدیر کل کار و رفاه اجتماعی استان قم هم در این جلسه به مسائل بعضی از تعاونی های مسکن مهر اشاره نمود. به گفته مصطفی کاویانی، برای هفته تعاون 5 مورد از پروژه های مسکن مهر آماده برای افتتاح وجود دارد. به جز اینها یک پروژه 38 واحدی و یک پروژه 96 واحدی باقی می ماند که حتی ممکن است در مراسم اختتامیه مسکن مهر که در هفته تعاون اجرا می گردد این 2 مورد افتتاح نشوند.

این پیشنهاد کاویانی البته مورد مخالفت نهاده شد، چراکه تا سرانجام کامل پروژه های مسکن مهر نباید این جشن برگزار گردد. همچنین به گفته وی، مسکن مهر سلفچگان 196 واحد بدون متقاضی دارد. نماینده بانک مسکن هم در این جلسه از معرفی نشدن متقاضیان به بانک گلایه کرد و از این که هرچه این کار بیشتر طول بکشد این افراد باید سود بانکی بیشتری پرداخت نمایند.

نماینده تعاونی مسکن مرواریدسازان در این جلسه با اشاره به این که افزایش قیمت ها مسائل زیادی برای متقاضیان ایجاد نموده گفت: اعضای شرکت تعاونی ما از سال 90 دچار مسائل شده اند. وی با اشاره به مسائل پیش آمده در جهت ساخت خانه ها، خواهان افزایش قیمت وام مسکن برای حل مسائل اعضای تعاونی مرواریدسازان شد. نماینده بانک مسکن با اشاره به این که افزایش وام تا 50 میلیون تومان مطرح شده گفت: اگر این اقدام ابلاغ گردد آن را اجرا می کنیم.

  • تعلل در آماده سازی

موضوع دیگری که در این جلسه مطرح شد، درخواست مالکان محله 9 پردیسان برای آماده سازی این محله و ایجاد تأسیسات زیربنایی بود. معاون زیربنایی منطقه 8 شهرداری قم با اشاره به این که یکی از دغدغه های شهرداری راه اندازی محله 9 است اظهار کرد: جلسه های زیادی با نهادهای خدمات رسان برگزار کردیم. اواخر سال 96 قول هایی به ما دادند که به دلیل افزایش قیمت ها اتفاق نیفتاد. شرکت های گاز، برق و آبفا اعلام کردند که مسئله ای برای ایجاد زیرساخت ندارند، اما افزایش قیمت ها مانع از انجام کار شد. جوادی با بیان این که وظیفه شهرداری در این پروژه آماده سازی است گفت: همان سال 91 جدول گذاری اجرا شده و زیرسازی هم بعد از ساخت وساز انجام می گردد. معاون زیربنایی منطقه 8 شهرداری قم ادامه داد: مردم دنبال زیرساخت هستند و مشکل، تامین آب و برق است.

پرونده مسکن مهر تا شهریور بسته می گردد

حسن صبوری مدیر کل راه و شهرسازی استان قم هم در این جلسه با اشاره به باقی ماندن 284 واحد مسکن مهر دیگر گفت: استان قم به وزارت راه و شهرسازی قول داده که پرونده مسکن مهر را تا شهریور سال جاری ببندد.

  • تمرکز بر اتمام واحدهای باقی مانده

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در جلسه شورای تأمین مسکن استان گفت که طبق قراردادی که بین راه و شهرسازی و شهرداری نوشته شده، شهرداری مکلف به ایجاد زیرساخت هاست. محسن بهشتی با بیان این که آماده سازی محله 9 تا امروز 7 سال است که به تعویق افتاده، خواهان حل این مشکل با ایجاد یک کمیته مخصوص متشکل از همه دستگاه های متولی شد. معاون استاندار قم بخشی از مسائل و گرانی ها در حوزه مسکن را ناشی از نوسانات مالی دانست. بهشتی معتقد است، اگر پرونده مسکن مهر و مسائلش زودتر بسته شده بود، شورای تأمین مسکن بهتر ی توانست برای فراوری خانه های جدید اقدام کند و شاید شیب افزایش قیمت ها کندتر می شد. وی با اشاره به این که اتفاق هایی که در حوزه مسکن مهر افتاده را نباید مدام تکرار کرد اضافه نمود: آن تعداد از واحدهایی را که افتتاح شده بارها اعلام کردیم. اکنون باید تمرکز ما بر اتمام واحدهای باقی مانده باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "قیمت خانه در قم 2 برابر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت خانه در قم 2 برابر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید