ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (1)

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، خورشید همیشه به عنوان منبع بزرگ انرژی و سرآغاز حیات، رشد گیاهان و بقای زندگی بر سیاره زیبای زمین شناخته شده و پذیرفتن احتمال مضربودن پرتوهای آن برای انسان هرگز آسان نبوده است.

ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (1)

ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (1)

خورشید همیشه به عنوان منبع بزرگ انرژی و سرآغاز حیات، رشد گیاهان و بقای زندگی بر سیاره زیبای زمین شناخته شده و پذیرفتن احتمال مضربودن پرتوهای آن برای انسان هرگز آسان نبوده است.

پیش از انقلاب صنعتی، پوست روشن مرسوم بود زیرا نشان دهنده ثروت و بی احتیاجی از کارکردن در بیرون از خانه محسوب می شد. اما با صنعتی شدن کشورها، گرایش به پوست برنزه افزایش یافت. پس از سرانجام جنگ جهانی دوم، برنزه کردن پوست به عنوان الگویی از سلامت، ثروتمندی و پیروی از مد به طور فزاینده ای محبوبیت و عمومیت پیدا کرد اما اخیرا به دلیل بالا رفتن سطح آگاهی افراد، افزایش سرطان های پوستی و نازک شدن لایه ازن از محبوبیت آن کاسته شده و متخصصان کوشش می نمایند تا از توسعه آن بکاهند.

این روزها برنامه ریزی برای تغییر عقاید و رفتار انسان ها بسیار مشکل شده است. با وجود اینکه اطلاع رسانی زیاد مشکل نیست و به نظر می رسد سطح آگاهی در خصوص حفاظت پوست و خطرهای سرطان پوست بالا باشد اما بسیاری از مردم هنوز بر این باورند که فواید برنزه کردن بیش از خطرهای آن است و حتی افرادی که از خطرهای آن آگاه هستند نیز دربرابر تغییر رفتار، مقاومت نشان می دهند. یکی از موانع عمده در زمینه برنزه شدن این باور غلط است که قرار گرفتن در برابر نور آفتاب، سالم و بهداشتی است و بعد از برنزه شدن شخص مجذوب کننده تر به نظر می رسد. نور خورشید شامل اشعه هایی با طول موج های فرق دارد؛ اشعه ماورای بنفش (UV)، اشعه مادون قرمز و اشعه مرئی. از نظر صدمه های پوستی و حفاظت در برابر نور خورشید، اشعه UV اهمیت دارد.

اشعه UV برخلاف طیف مرئی که قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیست به سه دسته UVA، UVB و UVC تقسیم می گردد. تقریبا تمام اشعه UVA و حدود 15- 5 درصد اشعه UVB به سطح زمین می رسد و اگر چه میزان کمی از اشعه UVB به زمین می رسد اما این طول موج های کوتاه، انرژی بیشتری داشته و بیشترین آثار زیانبار نور خورشید ناشی از همین میزان ناچیز تابش اشعه UVB است. بر همین اساس UVC خطرنا ک ترین اشعه برای ارگانیسم زنده به شمار می رود اما بیشتر آن در جو زمین به وسیله لایه ازن جذب شده و به سطح زمین نمی رسد.

آفتاب با پوست چه می نماید؟

تابیدن بیش از میزان نور خورشید به سطح پوست سبب بروز سوختگی می گردد که به صورت قرمزی، التهاب و حتی بروز تاول در موارد شدید ظاهر می گردد. از سوی دیگر تماس مزمن با نورخورشید، سبب بروز پیری زودرس پوست (که خود را با ایجاد خطوط پوستی، چروک و لک های پوستی نمایان می نماید) و تغییر در قوام و الاستیسیته پوست می گردد. قابل ذکر است که قرمزی و تغییرهای التهابی که در سطح پوست دیده می گردد عمدتا به واسطه UVB به وجود می آید و تغییرهایی که به شکل پیری پوست بروز می نماید عمدتا به واسطه UVA است. ارتباط بین نور خورشید و سرطان های پوست بیش از صد سال است که محرز شده و اگرچه عمده آثار مخرب ژنتیکی UV به طیف UVB مربوط شده است اما امروزه ثابت شده که هر دو طیف UVA و UVB در آثار سرطان زایی نورخورشید دخیل هستند. نکته حایز اهمیت این است که امواج UVA توانایی عبور از میان ابرها و شیشه را دارند بنابراین هوای ابری و فضاهای سر پوشیده مصونیتی در برابر آن ایجاد نمی نماید و با توجه به عدم ایجاد علایم فوری به وسیله UVA (بر خلافUVB) فرد از این در معرض بودن آگاهی ندارد. تا به امروز تصور می شد، امواج UVA برنزه شدن ایمن را ایجاد می نماید و بیشتر سالن های برنزه نماینده همچنان برای دستیابی به آن از لامپ های UVA استفاده می نمایند. هرچند حتی اشعه های UVA موجب صدمه رساندن به پوست می گردد.

حقیقت دیگری که باید به خاطر سپرده گردد این است که میزان زیادی از تابش آفتاب از سطح آب، شن و ماسه، سیمان کف خیابان و کفپوش پیاده رو - تمام سطوحی که یک فرد ممکن است حتی زمانی که در سایه نشسته است در معرضش باشد - بازتاب می گردد. در عین حال باید به این مطلب نیز اشاره نمود که آثار نور خورشید تجمعی هستند و خیلی از تظاهرات به واسطه تخریب تدریجی پوست به وجود می آیند و می توانند در پی دوره های جداگانه اکسپوژر (قرارگیری در معرض نور خورشید) ایجاد شوند، که هر کدام به تنهایی برای ایجاد قرمزی پوست کافی نیست.

آفتاب فقط به پوست آسیب نمی زند!

آنچه تا کنون گفته شد، آثار نور خورشید روی پوست است اما باید در نظر داشت که نور خورشید به غیر از آثار پوستی سبب صدمه به چشم ها نیز می گردد. قرار دادن چشم ها در معرض تابش شدید آفتاب، بدون محافظ مناسب باعث صدمه تماشا عدسی های چشم می گردد که خطر ایجاد آب مروارید را در پی دارد. شواهدی وجود دارد بر این مبنا که قرار گرفتن متوالی و طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید ممکن است به شبکیه چشم نیز صدمه بزند.

ویتامین D و نور خورشید

شاید این سوال برای خوانندگان ایجاد گردد که ویتامین D برای بدن و قوی ساختن استخوان ها مورد احتیاج است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، فراوری ویتامین D در انسان ها را تحریک می نماید پس در صورت پرهیز از قرار گرفتن در برابر نور آفتاب و یا استفاده از ضدآفتاب چگونه می توان آن را کسب کرد؟ باید در نظر داشت که میزان نور خورشید لازم برای فراوری ویتامین D کم است و قرار گرفتن چند سانتی مترمربع از پوست برای چند دقیقه در روز کافی است. بعلاوه اندازه قابل قبولی ویتامین D در رژیم غذایی بیشتر مردم، حتی بدون هیچ اقدام خاصی در این باره، وجود دارد.

خلاصه آنکه خطرهای قرار گرفتن در معرض اشعه UV بر منافع محدود آن فزونی دارد و امروزه کاهش تماس با اشعه ماورای بنفش یک هدف کلیدی در تمام برنامه ریزی های موجود برای تامین سلامت افراد به شمار می رود.

طرز حفاظت از پوست در برابر آثار مضر آفتاب

اساسا محافظت بر پایه پرهیز از قرار گرفتن در معرض آفتاب است. به عبارت دیگر، به طور ایده آل فرد نباید در معرض تابش آفتاب قرار بگیرد. مناسب ترین راهکارها برای حفاظت در برابر اشعه آفتاب می تواند موارد زیر باشد:

حتی الامکان زمان فعالیت های خارج از خانه باید برای ساعت هایی که سطح تابش خورشید نسبتا کم است، برنامه ریزی گردد. از قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعت های بین 9 صبح تا 4 بعدازظهر که زمان شدیدترین تابش خورشید است باید تا حد ممکن پرهیز گردد.

مهم است که در طول فعالیت های خارج از خانه، قرار گرفتن در سایه و پوشیدن لباس مناسب تا حد امکان رعایت گردد. باید به خاطر سپرده گردد که اندازه زیادی از تابش نورخورشید از سطح آب، آسفالت و سطح پیاده روها- همه آن چیزهایی که یک فرد ممکن است حتی در حالت قرار داشتن در سایه در معرضش باشد- بازتاب می گردد.

روزهای ابری خنک ترند و تابش آفتاب کمتر است، اما درصد قابل توجهی از اشعه های ماوراء بنفش از ابرها عبور می نمایند، بنابراین حتی در روزهای ابری حفاظت مناسب باید انجام گیرد.

آفتاب سوختگی شدید می تواند در برف نیز رخ دهد که به دلیل بازتابش درصد نسبتا زیادی از اشعه های خورشید از سطح برف است. به علاوه هر چه ارتفاع بیشتر باشد اندازه بیشتری از نور آفتاب به زمین می رسد، زیرا اشعه ها باید از لایه نازک تری از اتمسفر (که اشعه ها را تا حدی فیلتر می نماید) عبور نمایند. بنابراین در زمان قرار گرفتن در منطقه برفی، مهم است که از قسمت های غیرپوشیده شده -به خصوص صورت و گوش ها- حفاظت گردد.

بیشتر لباس ها به میزانی پوست را در برابر اشعه های خورشید محافظت می نمایند، هر چه لباس ضخیم تر و بافت لباس متراکم تر باشد، سطح بالاتری از محافظت را ایجاد می نماید. رنگ لباس هم فاکتور مهمی است؛ رنگ های مختلف، اشعه ها را به میزان متفاوتی جذب یا بازتاب می نمایند و قابلیت های محافظتی یک لباس به ترکیب شیمیایی ماده رنگی به کار رفته در پارچه لباس های مختلف بستگی دارد. رنگ کردن یک پارچه ممکن است فاکتور محفاظتی در برابر آفتاب(SPF) لباس را تا 4 یا بیشتر، در مقایسه با لباس سفید، بالا ببرد.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون

به "ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضدآفتاب یک ضرورت است؛ نه یک تفنن! (1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید