تدوین آیین نامه های مرتبط با مدارس غیردولتی تا مهرماه

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: یکی از برنامه های نو ما ایجاد و توسعه مدارس غیردولتی عام المنفعه است که آیین نامه های مرتبط به این موضوع را تا مهرماه سال جاری تدوین می کنیم.

تدوین آیین نامه های مرتبط با مدارس غیردولتی تا مهرماه

احمد محمودزاده در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه سی و ششمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: هم در سند تحول بنیادین و هم در سند تحول دولت، بر مردمی سازی نظام حکمرانی آموزش و پرورش تاکید شده و بر همین اساس، یکی از مهمترین سیاست های ما در این سازمان پررنگ شدن حضور و مشارکت مردم است.

وی اضافه نمود: امروز در یکی از کارگروه های این اجلاس به آنالیز نقش و جایگاه واقعی مردم در زیرنظام های آموزش و پرورش می پردازیم.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی توضیح داد: عادی سازی مدارس غیردولتی یکی از مهمترین روینمودهای ما به شمار می آید؛ چراکه نباید تقابل بین مدارس دولتی و غیردولتی وجود داشته باشد و به اشتباه اینگونه احساس گردد که فقط دانش آموزی که در مدارس غیردولتی تحصیل می نماید قابلیت های ویژه ای دارد یا در آینده خواهد داشت.

او گفت : در حوزه مدارس دولتی در پی عادی سازی این مدارس هستیم، سعی می کنیم کاری کنیم که بخش زیادی از مردم بتوانند با شهریه های پایین در مدارس غیر دولتی حضور یابند.

وی ادامه داد: امروزه عمومی سازی مدارس غیردولتی مدنظر ما واقع شده است. با توجه به کنترل هایی که در زمینه شهریه این مدارس داریم، در پی ایجاد نگاه و رویکردی هستیم که مدارس غیردولتی منحصر به طبقه خاصی از مردم نباشد و همه اقشار جامعه را شامل گردد.

محمودزاده با اشاره به مشخص شاخص هایی برای رتبه بندی مدارس غیردولتی گفت: مشخص شهریه مدارس نباید فقط با استناد به شاخص ها و ملاک های فضای آموزشی باشد؛ بنابراین روینمودهای تربیتی و پرورشی در این مدارس بسیار مهم است و در مشخص شاخص ها و رتبه بندی این مدارس باید به این محورها توجه داشت.

او اضافه نمود: اکنون حدود 250 هزار نیرو در مدارس غیر دولتی داریم که 170 هزار نفر از آن ها به صورت آزاد در مدارس غیر دولتی تدریس می نمایند.

وی گفت: پیگیری روینمودهای تربیتی و پرورشی در مدارس غیردولتی، جزو اولویت های ما محسوب می گردد. بر همین اساس، به زودی شاخص های مرتبط با این رویکرد به مدارس ابلاغ خواهد شد و در رتبه بندی های آینده مدنظر قرار می گیرد.

محمودزاده توضیح داد: همکاری هایی بین ما و معاونت های آموزشی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش برقرار شده است تا این معاونت ها در زمینه ارتقای کیفیت آموزش ها در مدارس غیردولتی و توجه بیشتر به امور تربیتی و پرورشی ورود نمایند.

وی درباره فعالیت مراکز غیرمجاز گفت: کمیته ای برای شناسایی مدارس غیرمجازی که در فضای مجازی و فیزیکی فعالیت دارند، تشکیل شده است تا از ادامه فعالیتشان جلوگیری گردد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی گفت: یکی از برنامه های نو ما ایجاد و توسعه مدارس غیردولتی عام المنفعه است و آیین نامه های مرتبط با این موضوع را تا مهرماه سال جاری تدوین می کنیم.

وی اضافه نمود: یک نمونه از این مدرسه را به زودی در شهرستان خوی افتتاح می کنیم که فرایند آموزش در آن کاملا رایگان خواهد بود؛ این مدرسه به وسیله شخص خیّر و با نظارت آموزش و پرورش، مدیریت خواهد شد. استفاده از ظرفیت و توان مردم، گروه های جهادی و اشخاص دارای صلاحیت در توسعه این نوع مدارس به طور جدی مدنظر ما واقع شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای تقویت نقش خانواده ها و مشارکت آنها در امور مدرسه گفت: کوشش ما این است که دعوت از اولیا برای مشارکت در امور مدرسه، منحصر به امور اقتصادی نباشد و این مشارکت ها به سمت مشارکت راهبردی در امور تربیتی و پرورش سوق یابد.

محمودزاده در پاسخ به سوالی درباره آمار تخلفات در مدارس غیردولتی گفت: تخلفات در بین 20 هزار مدرسه غیردولتی بسیار ناچیز است و ما نظارت های خوبی بر فرایند فعالیت آنها داریم.

وی توضیح داد: البته نباید نگاه بدبینانه به مدارس غیردولتی داشته باشیم؛ دست اندرکاران این مدارس زحمات بسیاری را متحمل می شوند و تعدادی از آنها فعالیت های خیرخواهانه در منطقه ها کم برخوردار دارند؛ به طوری که یکی از این عزیزان، 17 مدرسه خیّری در استان سیستان و بلوچستان ایجاد نموده است.

وبلاگ عینک آفتابی شیک علمی پزشکی آموزش و پرورش

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تدوین آیین نامه های مرتبط با مدارس غیردولتی تا مهرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین آیین نامه های مرتبط با مدارس غیردولتی تا مهرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید