ارتقای رتبه ایران در فراوری علم با 465 مجله علمی و پژوهشی

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، وزیر بهداشت گفت: مراکز تحقیقاتی صرفا برای ارتقای اساتید نیستند و باید از امکانات گسترده این مراکز با مشارکت دانشجویان، بیشترین بهره را برد.

ارتقای رتبه ایران در فراوری علم با 465 مجله علمی و پژوهشی

بهرام عین اللهی گفت: بار ها به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی تاکید نموده ایم که زمینه مشارکت هر چه بیشتر دانشجویان را در مراکز تحقیقاتی فراهم آورند. ضروری است به مراکز تحقیقاتی که از دانشجویان استفاده می نمایند، امتیاز ویژه ای تعلق گیرد و فعالیت دانشجویان در اعتباربخشی این مراکز به عنوان ملاک مثبت منظور گردد.

وزیر بهداشت با بیان این که هر قدر به پژوهش بیشتر توجه گردد، دانشگاه ها نقش مؤثرتری در پیشرفت کشور ایفا خواهند کرد، گفت: دانشجویان مبتکری که در مراکز تحقیقاتی فعالیت پژوهشی داشته باشند، امتیازات ویژه ای دریافت خواهند کرد و این امتیازات در مراحل ارتقای علمی آن ها منظور می گردد.

عین اللهی تاکید نمود: این کنگره به وسیله دانشجویان برنامه ریزی، زمان بندی و برگزار گردید و نشان داد که اگر به جوانان و دانشجویان اعتماد نموده و این گونه امور را به آن ها واگذار کنیم، نتایج مطلوبتری را شاهد خواهیم بود.

وزیر بهداشت بعلاوه بر لزوم تقویت دیپلماسی سلامت تاکید و توضیح داد: دانشگاه ها می توانند به شکل آمایشی با کشور های مجاور خود در زمینه های گردشگری سلامت، همکاری های علمی و تحقیقاتی و تبادل استاد و دانشجو ارتباطات نزدیک و مؤثر داشته باشند و روابط خود را در عرصه سلامت با دیگر کشور ها توسعه دهند. باید مرز ها را برای همکاری های گسترده علمی و تحقیقاتی برداریم؛ چراکه یکی از لوازم رشد کشور ها، تقویت دیپلماسی سلامت آن ها است.

وی بیان نمود: رتبه ایران در فراوری علم ارتقاء پیدا نموده و 450 مجله علمی و پژوهشی کشور به 465 مجله افزایش یافته است. در عین حال باید دسترسی دانشگاه ها به منابع معتبر و روزآمد علمی تسهیل و حوزه پژوهش از نظر منابع مالی تقویت گردد.

وزیر بهداشت بعلاوه به افزایش تعداد پارک های علم و فناوری حوزه سلامت از 10 به 13 در یک سال گذشته اشاره و اعلام کرد: اساسنامه پارک های علم و فناوری و تسهیلات مربوط به آن ها را با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین نموده ایم.

عین اللهی در ادامه با بیان این که در حوزه دارو با وجود دانشمندان و مبتکران فراوان، نباید شاهد کمبود باشیم، گفت: پیش از این مشکلاتی در زمینه اختصاص ارز ترجیحی وجود داشت که با اجرای طرح دارویار، رفع شد. تا قبل از اجرای این طرح، بعضی شرکت ها از نوسانات ارزی سود می بردند که جلو این کار گرفته شد و اعتباری معادل ارز ترجیحی به بیمه ها انتقال یافت تا یارانه دارو در مقصد و به مصرف کنتده تعلق گیرد.

وی اضافه کرد: در همه استان ها امکان بالقوه فراوری دارو وجود دارد که فعلیت یافتن آن مستلزم کار جهادی دانش بنیان و رویکرد انقلابی است. امروز از سه دارویی که تا پیش از این وارد نماینده آن بودیم و از این پس در کشور فراوری می گردد، رونمایی شد و ضروری است دانشجویان، استادان، مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در زمینه فراوری دارو و خودکفایی کشور در این حوزه، مشارکت علمی خود را افزایش دهند.

وزیر بهداشت با بیان این که کشور در دوران قبل از انقلاب اسلامی کاملا به خارج وابسته بود، گفت: در آن دوران با وجود جمعیت 20 تا 25 میلیون نفری کشور، بیماران ایرانی باید برای ساده ترین کار های پزشکی به خارج از کشور می رفتند، اما بعد از انقلاب اسلامی و به ویژه با ادغام آموزش در بهداشت و درمان در سال 65، تحولات بزرگی در حوزه سلامت رخ داد؛ به طوری که در حال حاضر 260 هزار دانشجو در 66 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی به تحصیل مشغولند، 20 هزار عضو هیات علمی داریم و هیچ رشته ای از رشته های علوم پزشکی در دنیا نیست که در ایران، وجود نداشته باشد.

عین اللهی با اشاره به دیدار خود با وزرای بهداشت 9 کشور دنیا در اجلاس ژنو سازمان دنیای بهداشت یادآور شد: وزرای بهداشت 9 کشور دنیا اذعان داشتند که ایران، قوی ترین قدرت سلامت منطقه است و بر همین اساس بیشتر کشور ها همکاری گسترده تر با ایران را در حوزه سلامت خواهان بودند؛ این رشد علمی و دستاورد های شاخص در نظام سلامت کشور طی 43 سال مبارزه با تحریم های غیر قانونی و مقاومت مقتدرانه در برابر فشار های مالی وارد بر کشور حاصل شد.

وزیر بهداشت با بیان این که مرجعیت علمی برای کشور ما افقی دست یافتنی است، گفت: کلید دستیابی ما به مرجعیت علمی، خودباوری و اتکا به ظرفیت های درونی است؛ زیرا هوش و استعداد ایرانی ها از میانه هوش دنیای بالاتر است و اطمینان داریم که در علوم پزشکی به مرجعیت علمی دست خواهیم یافت؛ چنان که امروزه تعداد زیادی از مردم کشور های منطقه برای درمان به جمهوری اسلامی ایران می آیند.

وبلاگ عینک آفتابی شیک علمی پزشکی بهداشت و درمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "ارتقای رتبه ایران در فراوری علم با 465 مجله علمی و پژوهشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتقای رتبه ایران در فراوری علم با 465 مجله علمی و پژوهشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید