ایرپادهای اپل جای سمعک را می گیرند!

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، ایسنا نوشت: آنالیز تازه پژوهشگران تایوانی نشان می دهد که ایرپادهای اپل ممکن است بتوانند جایگزینی برای سمعک باشند.

ایرپادهای اپل جای سمعک را می گیرند!

بعضی از هدفون های شرکت اپل(Apple) می توانند به خوبی سمعک کار نمایند و به تعداد زیادی از افراد مبتلا به کم شنوایی یاری نمایند تا به دستگاه های ارزان تری دسترسی داشته باشند.

به گفته مؤسسه ملی بهداشت آمریکا(NIH)، از هر هشت نفر در این کشور، یک نفر در سنین 12 سال یا بالاتر دچار کم شنوایی در هر دو گوش است. با وجود این، سمعک های حرفه ای بسیار گران هستند و برای تنظیم شدن، به مراجعه های متعدد به شنوایی شناسان احتیاج دارند.

گروهی از دانشمندان کوشش نموده اند تا بفهمند که آیا ایرپاد2(AirPods 2) و ایرپاد پرو(AirPods Pro) که به طور گسترده در دسترس هستند و به ترتیب 129 و 249 دلار قیمت دارند، می توانند به خوبی سمعک کار نمایند یا خیر. هزینه سمعک ممتاز مورد استفاده در این پژوهش، 10 هزار دلار و نوع پایه آن، 1500 دلار است.

ایرپاد پرو دارای ویژگی حذف نویز داخلی است و دانشمندان اعلام کردند که ایرپاد پرو، چهار استاندارد از پنج استاندارد فناوری سمعک را برآورده می نماید. کاربران فقط باید حسگر قدرت را در هر یک از ایرپادها فشار دهند و نگه دارند تا بین حالت حذف نویز فعال و شفافیت جابه جا شوند. حالت دوم اجازه می دهد تا صدای بیرون به گوش وارد گردد.

اپل در سال 2016، با قابلیتی به نام لایو لیسن(Live Listen) عرضه شد که به کاربر امکان می دهد تا از هدفون های بی سیم و تلفن همراه آیفون خود برای تقویت صدا استفاده نمایند. این ویژگی باعث می گردد که ایرپاد شبیه به یک محصول تقویت نماینده صدای شخصی کار کند که برای افرادی با شنوایی معمولی ساخته شده است.

برای استفاده از قابلیت لایو لیسن باید ایرپاد خود را به آیفون متصل کنید. به تنظیمات و قسمت کنترل سنتر(control center) بروید و سپس، اسکرول(scroll) کنید و روی دکمه اضافه کردن(add) در قسمتی که با نماد گوش کوچک می گوید شنیدن(hearing) ضربه بزنید.

پژوهشگران این دستگاه ها را روی 21 شرکت نماینده مبتلا به کم شنوایی خفیف تا میانه آزمایش کردند. آنها یک جمله کوتاه مانند قبض برق اخیرا بالا رفته را برای شرکت نمایندگان خواندند و از آنها خواستند در حالی که دستگاه را پوشیده بودند، واژه ها را تکرار نمایند.

در این آزمایش، ایرپاد پرو عملکرد مشابه سمعک های اصلی را در یک محیط آرام داشت و فقط کمی از سمعک های درجه یک پایین تر بود.

پژوهشگران دریافتند که ایرپاد2 اگرچه کمترین عملکرد را بین این چهار دستگاه دارد اما به شرکت نمایندگان در مقایسه با استفاده نکردن از سمعک یاری می نماید تا واضح تر بشنوند.

ایرپاد پرو در یک محیط پر سر و صدا تر، هنگامی که صداها از کنار شرکت نماینده می آمدند، عملکرد قابل مقایسه با سمعک های ممتاز را نشان داد. با وجود این، زمانی که صداها از مقابل شرکت نمایندگان می آمدند، هیچ یک از دو مدل ایرپاد نتوانستند به شرکت نمایندگان در بهتر شنیدن یاری نمایند.

یینگ هوی لای(Ying-Hui Lai)، مهندس زیستی دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ(NYCU) تایوان و از پژوهشگران این پروژه گفت: دو علت ممکن است تفاوت بین این دو سناریو را نشان دهند. یک علت ممکن است مربوط به مسیرهایی باشد که امواج صوتی در آنها حرکت می نمایند و علت دیگر، الگوریتم پردازش سیگنال پیشرفته به وسیله سمعک های ممتاز است. یافته های این پژوهش ممکن است مهندسان را برای طراحی سمعک ها و محصولات تقویت نماینده صدای شخصی ترغیب نمایند که در جهت های خاصی حساس تر هستند.

لای اعلام کرد: به نظر می رسد ایرپاد پرو بهتر از ایرپاد2 عمل می نماید که احتمالا به علت ویژگی حذف نویز آن است.

وی اضافه کرد: بازار ایرپادها در سطح جهانی به سرعت در حال توسعه است. بعضی از شرکت ها به آنالیز امکان طراحی ایرپادهایی با ویژگی های تقویت صدا علاقمند هستند. پژوهش ما ثابت می نماید که این ایده قابل قبول است.

ین فو چنگ (Yen-fu Cheng)، متخصص گوش و حلق و بینی در بیمارستان عمومی کهنه سربازان تایپه(TVGH) و از پژوهشگران این پروژه گفت: متقاعد کردن بیماران به استفاده کردن از سمعک می تواند چالش برانگیز باشد.

وی اضافه کرد: این ایرپادهای بی سیم، کامل نیستند اما نقطه شروع خوبی برای بسیاری از بیمارانی به شمار می روند که به سمعک های حرفه ای دسترسی ندارند. حتی با این ایرپادها نیز کیفیت زندگی آنها افزایش می یابد.

این پژوهش، در مجله iScience به چاپ رسید.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "ایرپادهای اپل جای سمعک را می گیرند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرپادهای اپل جای سمعک را می گیرند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید