آینده شغلی دانشجویان مدیریت رسانه مبهم است

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: رشته مدیریت رسانه را باید عمیق تر آنالیز کنیم؛ زیرا آینده شغلی دانشجویان در این رشته مبهم است.

آینده شغلی دانشجویان مدیریت رسانه مبهم است

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ عینک آفتابی شیک، گردهمایی دانشجویان مدیریت رسانه دانشگاه های تهران به میزبانی انجمن علمی ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما در جهت آنالیز کنفرانس های مدیریت رسانه در جهان و همچنین ارائه گزارشی از کنفرانس IMMAA 2019 قطر برگزار گردید.

در ابتدای جلسه داتیس خواجه ئیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به حضور خود در کنفرانس IMMAA 2019 اظهار کرد: این انجمن یک کنفرانس بین المللی است که به منظور گرد هم آمدن افراد مختلف، هر ساله تشکیل می گردد.

وی اضافه نمود: کنفرانس ها فضایی برای هم نظری افراد و ارائه نسخه های اولیه مقالات است که شرکت در آن به بهبود مقالات میانجامد، کنفرانس محل تعامل و معاشرت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان ایرانی می توانند هم سطح دانشجویان جهان باشند؛ گفت: تفاوت زیادی بین دانشجویان ایرانی مدیریت رسانه با دانشجویان این رشته در سایر کشور ها نیست این تجربه ای است که من از شرکت در انجمن های علمی مدیریت رسانه جهان به دست آورده ام.

خواجه ئیان اضافه نمود: دانشجویان ایرانی از لحاظ علمی فاصله زیادی با سطح عالی جهانی ندارند البته بعضی توانایی های دانشجویان ایران همچون تسلط به زبان انگلیسی باید تقویت گردد، هر چقدر سطح تعامل افراد با جوامع بین المللی بیشتر گردد به توانایی ارتباط گیری به زبان انگلیسی اضافه نموده می گردد.

وی توضیح داد: انجمن های علمی مدیریت رسانه به ما این فرصت را می دهند که افراد مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشند، ما در این کنفرانس با افراد مختلفی آشنا شدیم و متوجه شدیم که تفاوت چندانی بین سطح دانشجویان ایرانی و دانشجویان سایر کشور ها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه کنفرانس اقتصاد و کارآفرینی در رسانه آمریکا از نظر علمی سطح بالایی دارد؛ تاکید نمود: به دانشجویان توصیه می کنم بدون ترس و اضطراب در کنفرانس ها شرکت نمایند، فضای کنفرانس فضای حمایت گری است نه حوزه رقابت به طوری که در آن جا ایده های افراد بهبود می یابد.

خواجه ئیان با بیان اینکه در دانشگاه تهران هدف گیری رشته مدیریت رسانه کارآفرینی رسانه ای است؛ اظهار کرد: مزیت رقابتی مدیریت رسانه ایران دانشجویان آن است، زیرا هیچ کس به اندازه دانشجویان ایرانی پشتکار و علاقه به علم آموزی ندارد.

وی ادامه داد: بازار ایران نیز تشنه عمل دانشجویان است این یک گنج بزرگ است، ایران می تواند بهترین قطب در مدیریت رسانه باشد، بزرگترین نقطه ضعف ما در این رشته نداشتن تالیفات بین المللی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در ایران توانسته ایم جذب دانش را به خوبی انجام دهیم، اما نتوانسته ایم علم خود را جهانی کنیم، ما می توانیم منبعی باشیم که دیگر کشور ها برای آموزش این رشته از آن استفاده می نمایند.

خواجه ئیان اضافه نمود: اگر بتوانیم مجموعه دانشی که به دست آورده ایم را با آنچه در کشورمان وجود دارد در قالب روش های تحقیق ارائه دهیم به جرئت می توانیم بگوییم تا پنج سال آینده درس نامه های دانشگاه های جهان از مجموعه مقالات ایرانی تهیه گردد، همانطور که اکنون در سوئد نیز بعضی از این مقالات تدریس می گردد.

وی با بیان اینکه ما در رشته مدیریت رسانه از جهان عقب تر نیستیم؛ عنوان نمود: در رقابت با دیگران شانه به شانه ایم، اما باید مواظب عقب افتادن از جوامع بین المللی باشیم فقط باید تولیداتمان را به زبان جهانی درآورده و طرح درس های ایرانی به جوامع جهانی ارائه دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه دانشجویان باید بهترین ژورنال ها و مقالات را مطالعه نمایند؛ گفت: بهترین ها را هدف گیری کنید و از زمین خوردن نترسید، بعد از چند بار زمین خوردن می آموزید که چگونه روی پای خودتان بایستید، مهم ترین نبرد ما این است که تصویر اساتید و دانشجویان ایرانی را از طریق تالیف کتاب های جهانی در جهان مستقر کنیم.

سیاوش صلواتیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما نیز در این جلسه گفت: آنچه برای ورود به فضای بین المللی نیاز داریم جسارت است، همیشه این نکته را به دانشجویان میگویم که جهتپایان نامه نویسی سخت و ترسناک نیست بلکه مبهم است به همین دلیل از روبروه با آن طفره می رویم.

وی اضافه نمود: جهت ورود به عرصه توسعه ارتباطات بین المللی نیز مبهم است مهم این است که این ابهام را بپذیریم و با آن روبرو شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: اولین و راحت ترین اقدام برای توسعه ارتباطات بین المللی شرکت در کنفرانس ها است، برای شرکت در کنفرانس ها ارائه یک ایده مختصر در حد یک چکیده 300 تا 500 کلمه ای نیز کافی است.

صلواتیان با بیان اینکه رویکرد کنفرانس ها حمایتی است؛ توضیح داد: اکنون انجمن های علمی در سطح بین المللی نقش راهبری فضا های دانشگاهی را دارند و مانع اصلی حضور نداشتن دانشجویان ایرانی در کنفرانس های بین المللی من نمی توانم است که حتی منجر به ناتوانی در صحبت کردن به زبان انگلیسی خواهد شد.

وی اضافه نمود: ما خودمان را در روبروه با دیگران ندیده ایم بنابراین نمی توانیم وزن علمی خود را در مقایسه با سایر دانشجویان مقایسه کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما توضیح داد: انجمن علمی ICA سال جاری هفتادمین کنفرانس بین المللی ارتباطات را در استرالیا برگزار می نماید و من به دانشجویان پیشنهاد می کنم که جسارت به خرج داده و در این کنفرانس شرکت نمایند، حتی حضور فیزیکی در کنفرانس ها نیز الزامی نیست.

صلواتیان تاکید نمود: جهت بین المللی شدن را از کنفرانس ها آغاز کنید میان بر زده اید و در زمان کمتری به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

وی اضافه نمود: دانشجویان مدیریت رسانه در ایران ایده پرداز بوده، زیرا بیشتر دانشجویان این رشته دغدغه مند بوده و از سایر حوزه ها به این رشته ورود نموده اند، بگذارید صدای مدیریت رسانه ایران به سطح بین المللی برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما اضافه نمود: دانشگاه تهران و علامه و صدا و سیما از حضور دانشجویانشان در کنفرانس های بین المللی حمایت می نمایند و هزینه ثبت نام در کنفرانس را پرداخت می نمایند این نشان از هشیار شدن دانشگاه های مجری این رشته است و ما نیز نسبت به توسعه برند مدیریت رسانه ایران باید هشیار باشیم.

صلواتیان با بیان اینکه در حال حاضر بازار کاری برای حضور بین المللی دانشجویان ایرانی وجود دارد، اضافه نمود: منطقه خاورمیانه فرصت ها و بازار های رسانه ای جدی دارد.

وی ادامه داد: خانواده مدیریت رسانه ایران باید همگرایی درونی خود را نیز افزایش دهد، به کار دریافت سرفصل های هماهنگ و ارائه درس نامه جدید در دانشگاه های مجری این رشته، همگرایی دانشجویان را افزایش می دهد، اما جای خالی یک انجمن علمی در این حوزه که بتواند اتفاقات و جهت حرکت دانشجویان را راهبری کند محسوس است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما اعلام کرد: قدم اول برای تقویت برند مدیریت رسانه ایران در مجامع بین المللی تقویت انجمن های علمی دانشجویی است و در قدم بعدی نیز می توانیم یک انجمن علمی رسمی تشکیل داده تا مدیریت رسانه ایران در آینده بتواند حرف های بیشتری برای گفتن به مجامع بین المللی داشته باشد.

در ادامه جلسه پس از پرسش و پاسخ دانشجویان، داوود نعمتی، عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: فارغ التحصیل مدیریت رسانه باید پژوهشگر این حوزه باشد، اما متاسفانه دانشجویان ما صرفا به دنبال مدیر شدن در رسانه ها هستند باید در آینده این رشته را عمیق تر آنالیز کنیم و مشاغل متعددی که برای این رشته تعریف می گردد را به دانشجویان ارائه کنیم. زیرا آینده شغلی دانشجویان این رشته در ایران مبهم است.

همچنین محمد میناوند یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما نیز در این پیوند اظهار کرد: اساتید رشته مدیریت رسانه در کشور ما فاصله سنی زیادی با دانشجویان آن ندارند و این باعث می گردد که روند انتقال دانش به روز بهتر انجام گیرد.

وی اضافه نمود: در این رشته اساتیدی داریم که کوشش و جنب و جوشی بیشتر از دانشجویان دارند، اگر دانشجویان کم کاری نمایند به خودشان مدیون شده اند، زیرا در حزوه مدیریت رسانه ما در لبه دانش قرار داریم.

عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما گفت: مهم ترین چیزی که باید دانشجویان ما بیاموزند این است که یک مدیریت رسانه ایجاد نمایند که زبان جهانی داشته و در عین حال کاربرد بومی نیز داشته باشد.

میناوند اضافه نمود: اگر بخواهیم دانش مدیریت رسانه بومی در ایران ساخته و آن را به جهان گسترش دهیم باید ژانر چهارمی از رسانه تعریف کنیم که صدا و سیما نمونه آن باشد، زیرا صدا و سیما کاملا زیر سلطه دولت نیست، همچون رسانه های خصوصی توسط قدرت و ثروت کلنیزه نشده است، رسانه ای نیست که مردم آن را اداره می نماید.

وی با بیان اینکه سنتز صدا و سیما بین انواع نیرو های رسانه ای جهان استثنایی است؛ ادامه داد: اکوسیستم اجتماعی ایران ویژگی های خاصی داشته است که توانسته این سازمان را خلق کند، مدیریت رسانه را باید به عنوان راهبردی برای اداره و پیش برد صدا و سیما ببینیم، بین المللی فکر کنیم و به زبان بین المللی حرف بزنیم، اما کاربردی.

دیگر سخنران این نشست امیررضا بشیری دبیر انجمن علمی ارتباطات دانشگاه صداوسیما بود. او ضمن تشریح شکل گیری ایده اولیه برای برگزاری این گردهمایی، از لزوم افزایش این جلسات و ایجاد پیوند های بیشتر بین دانشجویان مدیریت رسانه سخن گفت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "آینده شغلی دانشجویان مدیریت رسانه مبهم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده شغلی دانشجویان مدیریت رسانه مبهم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید