آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، اسفرزه نوعی فیبر است که به عنوان یک مکمل غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، البته اسفرزه یا پسیلیوم برای درمان بیماری ها بسیار مفید است و دارای خواص بسیاری می باشد.

آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن اسفرزه یا پسیلیوم نوعی فیبر است که معمولاً به عنوان ملین مورد استفاده قرار می گیرد. فیبر محلول که می تواند به وسیله سیستم گوارشی شما عبور کند، بدون اینکه کاملاً شکسته و یا جذب گردد در عوض, آب را جذب و تبدیل به یک ترکیب ویسکوز می نماید که یبوست, اسهال, قند خون, فشار خون, کلسترول و کاهش وزن را به همراه دارد. این مطلب تمام چیزهایی که احتیاج دارید در خصوص اسفرزه بدانید از جمله راه هایی که می تواند به سلامتی شما یاری کندبه شما می گوید.

اسفرزه چیست؟اسفرزه یک فیبر محلول است که از دانه های گیاه اسفرزه مشتق شده است. به عنوان یک مکمل غذایی استفاده می گردد و معمولاً به شکل پوسته, گرانول, کپسول یا پودری یافت می گردد. با این حال, می تواند به وسیله غلات صبحانه غنی شده و غذاهای پخته شده به دست آید.

اسفرزه یکی از عوامل مهم در کاهش یبوست است. اسفرزه به علت حلالیت بسیار خوبش می تواند آب را جذب و به یک ترکیب غلیظ و لزج تبدیل گردد که یبوست را کاهش می دهد.

مقاومت آن به هضم اجازه می دهد که به تنظیم مقدار کلسترول, تری گلیسرید و قند خون یاری کند. هم چنین می تواند به مدیریت وزن یاری کند و اسهال و یبوست را کاهش دهد. به علاوه بر خلاف سایر منابع قوی فیبر, اسفرزه به خوبی تحمل می گردد.

خصوصیات تغذیه ای اسفرزه:غنی از ویتامین ها (a, c, d, e, k)

شامل مواد معدنی (کلسیم, آهن, منیزیم, فسفر, پتاسیم)

حاوی اسیده ای چرب امگا (امگا 3, امگا 3) است.

منبع خوب فیبر رژیمی

ملین طبیعی

نرم نماینده طبیعی

دارای خواص جاذب رطوبت

نامهای دیگر اسفرزهنام های دیگر این گیاه، اسپرزه، اسبرزه، شکم پاره،اسفیوس، اسپغل، قارنی یاروق، اسپغول، اسفیدش، حشیشه، البراغیث، سفیدخوش، قارنی یارخ، بذر قطور، تبکو، برغوشی و بذر قطونا می باشد.

مزاج گیاه اسفرزهدر مطلب قبلی مرتبط با گیاه جادویی اسفرزه در بخش سلامت نمناک گفتیم که در طب سنتی طبیعت اسفرزه سرد و تر شناخته شده است. نوع سفید رنگ اسفرزه مرغوبتر است و در آب ته نشین می گردد. مانند خاک شیر و تخم شربتی دارای لعاب است که موجب برطرف تشنگی و یبوست می گردد.

اسفرزه برای بهبود هضماسفرزه در بهبود عملکرد دستگاه گوارش شما بسیار موثر است. به افزایش انقباض معده , به حرکت غذا به وسیله روده و به بهبود تحرک روده یاری می نماید. یک لیوان آب و اسفرزه برای هضم بهتر به طور طبیعی بنوشید. دقت کنید که این محلول را کمی بعد از غذا بخورید.

اسفرزه برای درمان یبوستبرای یبوست ملایم, یک قاشق چای خوری پلیسیوم را در 1 لیوان آب میوه، شیر یا آب گرم بریزید و به خوبی هم بزنید تا ترکیب شوند.

3 بار در روز آن را بنوشید.

برای شرایط خفیف تا شدید, دو قاشق چای خوری پلیسیوم را به یک لیوان آب, شیر و یا آب گرم اضافه کنید. این مخلوط را بنوشید.

درمان سنگ صفرا با اسفرزهابتدا دو قاشق غذاخوری پلیسیوم بردارید و سپس آن را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید. آن ها را کاملاً هم بزنید و دو بار در روز بنوشید. این درمان را به طور منظم دنبال کنید تا این که به طور کامل درمان شوید.1

اسفرزه برای تمیزی بدن از ضایعات تلنبار شدهغلاف تخمه های اسفرزه به دفع ضایعات قدیمی که حدود 2 تا 5 کیلو از وزن بدن هر فردی را تشکیل می دهند یاری می نماید. اگر شما به طور مرتب اسفرزه مصرف کنید به بدنتان یاری خواهید کرد که از شر ضایعات و مواد زائد انباشته در آن خلاص گردد. در نتیجه احساس سبکی زیادی خواهید کرد و میزان دور شکمتان کوچک تر خواهد شد.

اسفرزه برای تمیزی کولونتأثیر تمیزنمایندگی اسفرزه بسیار بالاست به طوری که می تواند باعث تمیزی چشم گیر کولون گردد. مصرف تخمه اسفرزه باعث دفع ضایعات، احساس سبکی و کنترل مسائل مربوط به روده ها یعنی یبوست، سندرم روده تحریک پذیر و اسهال می گردد. این دانه های ریز برای افرادی که از هموروئید یا همان بواسیر رنج می برند نیز مفید است. می توانید مقدار و روش مصرف آن را از عطار یا داروساز بپرسید.

اسفرزه برای کاهش قند خوناسفرزه با آن قد و قواره کوچکش قادر است مقدار قند خون، مقدار انسولین، مقدار کلسترول بد خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. نتایج پژوهش ها نشان می دهند مواد غذایی سرشار از فیبرهای غذایی به کاهش مقدار قند خون و انسولین دیابتی ها یاری می نماید. از آنجایی که غلاف اسفرزه نیز سرشار از فیبرهای غذایی است مصرف آن برای کاهش قند خون و انسولین توصیه می گردد. نتایج پژوهش ها بعلاوه نشان می دهند که مقدار بالای فیبرهای غذایی روی مقدار کلسترول خون نیز تأثیر گذاشته و باعث کاهش آن می گردد. در نتیجه اسفرزه نیز می تواند کلسترول بد خون را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نیز کاهش دهد.2

هشدارهایی درباره مصرف اسفرزهخاصیت ورم و فراوری لعاب زیاد گیاه اسفرزه به عنوان ملین و کاهنده کلسترول و احتمالا پیشگیری سرطان کاربرد دارد، پس اگر گیاه اسفرزه خورده گردد و به قدر کافی آب همراه آن مصرف نگردد، روده ها ورم نموده و فرد را دچار مشکل می نماید.

از آنجایی که یبوست ناراحتی عمومی زنان باردار است، اما این افراد باید از خوردن اسفرزه نظیر سایر ملین ها پرهیز نمایند و برای برطرف یبوست از سایر خوراکی های غنی از فایبر و الیاف گیاهی مانند سبزیها، دانه های غلات، نان سبوس دار استفاده نمایند.

گیاه اسفرزه در نظر حکمای طب سنتی ایرانطبیعت گیاه اسفرزه سرد و تر است و نوع سفید رنگ آن مرغوبتراست که باید در آب ته نشین گردد.

دانه های لعاب زا گیاه اسفرزه و خوردن لعاب آن سبب تسکین حرارت و تشنگی می گردد و برای تب های گرم، غلیان خون و ناراحتی و خشونت سینه و حلق و زبان و سردرد و زخم روده و برطرف یبوست روده ها که منشاء آن علل صفراوی یا عوارض حاصله از خوردن دارو های گرم است بسیار مفید است.

جالب است بدانید که توصیه می گردد؛ در تمام موارد فوق لعاب آن به تنهایی و با مخلوط با روغن بادام شیرین خورده می گردد.

در استعمال خارجی ضماد لعاب اسفرزه مخلوط با سرکه و روغن گلسرخ برای تسکین درد مفاصل گرم، نقرس و نرم کردن ورم های بخصوص ورم های پشت گوش نافع است و ضماد کوبیده آن با گلاب برای تسکین سردرد و یا روغن بنفشه برای تسکین سردرد های گرم و برطرف خشکی دماغ و اعصاب نافع است و بعلاوه برای رشد و نرم کردن مو و جلوگیری از دو تا شدن تار های مو بسیار مفید است در خصوص مو باید مالیدن ضماد چند روز پی در پی تکرار گردد.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.hamshahrionline.ir

3.www.yjc.ir

منبع: راسخون

به "آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با گیاه اسفرزه و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید