کم آبی در نظر آباد رفع می شود

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، فرزاد عسگری- البرز- خبرنگار:در روزهای گرم تابستان و در حالی که مردم به آب بیشتری نیاز دارند، مردم بعضی از مناطق شهرستان نظرآباد با معضلاتی در تامین آب مصرفی مواجهند.

کم آبی در نظر آباد رفع می شود

قطعی و فشار پایین آب در ساعات مختلف باعث شده مردم با مسائل بزرگی روبه رو شوند، از این رو به نصب پمپ یا منبع آب اقدام کرده اند. نظرآباد جزو مناطق پرآب در منطقه البرز محسوب می شود و این ضعف در انتقال آب به خانه از دید مردم به هیچ وجه مورد قبول نیست.

  • قطعی همیشگی آب

یکی از شهروندان نظرآبادی از کمبود آب در مناطق جنوبی شهرستان گلایه می کند و می گوید: همیشه آب مناطق ضعیف نشین در این شهرستان با مشکل قطعی روبرو بوده است. آب در مناطق شمالی نظرآباد با فشار بالایی عرضه می شود که عموم این آب ها برای پر کردن استخرهای خانگی مورد استفاده قرار می گیرد اما در مناطق پایین دست، آب در صورت وجود هم فشار بسیار ضعیفی دارد و امکان استفاده از آن بدون پمپ در آپارتمان ها وجود ندارد.

کریم قوچیان ادامه می دهد: آب در ساعات 24 تا 2 بامداد همیشه قطع است و در دیگر ساعات بامداد نیز فشار کافی را ندارد. بیشتر مردم این منطقه در فصل تابستان از کولر آبی استفاده می کنند، در نتیجه با قطعی آب باید گرمایی طاقت فرسا را تحمل کنند. نظرآباد در گذشته همیشه پرآب بوده است. روزهایی را به خاطر دارم که قنات های بزرگی در نظرآباد وجود داشت و آب مورد نیاز مردم به راحتی از آنها تامین می شد. اما امروز نظرآباد به منطقه ای خشک تبدیل شده است.

  • پیشنهاد دریافت حقابه از سد بزرگ طالقان

فرماندار نظرآباد با تاکید بر این موضوع که صرفه جویی در مصرف آب در تمام فصول لازم است می گوید: آب نعمت ارزشمندی است که بنا به وضعیت جوی حاکم رو به اتمام است و مسئولان مربوطه برای تامین آب مردم به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند که این امر نباید یک طرفه باشد و به همراهی و تعامل مردم برای حفظ این نعمت نیز نیاز است. محمدرضا فلاح نژاد می افزاید: آبی که از منابع زیرزمینی شهرستان تامین می شود می تواند جوابگوی نیاز مردم باشد، اما اگر چنانچه مسئله ای نیز به طور غیرمنتظره و اتفاقی پیش آمد، کارشناسان این عرصه باید بتوانند با تمهیدات از پیش مشخص شده آب مورد نیاز مردم را در همه نقاط و محلات به طور یکسان و بی نقص توزیع کنند.

فلاح نژاد دریافت حقابه از سد طالقان برای نظرآباد را یکی از راهکارهای حل معضل کم آبی می داند و ادامه می دهد: پروژه های زیادی در اقصی نقاط شهرستان در حال تکمیل است که امیدواریم با اتمام آنها، هرگونه کمبودی در این عرصه رفع شود. وی عنوان می کند: در این جهت مجوز حفر 15 چاه جدید صادر شده است تا از منابع آنها برای تامین آب مصرفی مردم بهره ببریم. پیشنهادی مبنی بر دریافت حقابه از سد طالقان به عنوان منبع بزرگ آب سطحی وجود دارد که البته نیازمند بررسی بیشتر توسط کارشناسان این حوزه است.

  • 5 حلقه چاه جدید

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار نظرآباد می گوید: دستور تخصیص آب سطحی از رودخانه کردان به فضای سبز شهرداری نظرآباد ابلاغ شده است تا به هیچ وجه از آب شرب برای آبکمک فضای سبز شهری استفاده نشود. همچنین مقرر شده است بخشی از آب مصرفی در این حوزه از تصفیه خانه مسکن مهر تامین شود تا به روند مصرف مردم، لطمه ای وارد نشود.

مهدی مرادنیا درباره پایین آمدن کیفیت آب شرب در نظرآباد می گوید: صددرصد تولید آب شهرستان از آب های زیرزمینی است که با توجه به جنس خاک و فرونشست، کیفیت و کمیت آب را در شهرستان تحت تاثیر قرار داده است. با پیگیری های انجام شده، تعداد 5 حلقه چاه بعد از تایید کیفیت توسط آزمایشگاه ظرف چند روز آینده به شبکه آب شرب نظرآباد متصل خواهند شد. همچنین بیش از 45 حلقه چاه در حریم چاه های آب شرب با دریافت دستور قضایی دادستان شهرستان پلمب شده است تا در تامین آب مصرفی وبلاگ عینک آفتابی شیکان، با مشکل روبه رو نباشیم.

  • فرسودگی؛ بلای جان شبکه آب رسانی نظرآباد

مدیر روابط عمومی سازمان آب و فاضلاب استان البرز درباره مسائل انتقال آب در شهرستان نظرآباد می گوید: آب مصرفی این منطقه از 36 حلقه چاه با مجموع ظرفیت آبدهی 440 لیتر بر ثانیه است. بخش زیادی از خطوط انتقال آب در نظرآباد با فرسودگی روبرو است، به طوری که شاهد هدررفت 16 درصد از آب تامین شده هستیم. با در نظر دریافت بودجه و امکانات سالیانه، قرار است بخشی از شبکه آب رسانی در این شهرستان، اصلاح و بازسازی شود.

علیرضا لرستانی با اشاره به مسائلی که در منابع تامین آب نظرآباد نیز وجود دارد، می افزاید: بستر زمین در نظرآباد به شکل ریزدانه است و از لایه های ماسه ای تشکیل شده، بنابراین عمر چاه های حفرشده در این منطقه کوتاه است و پس از گذشت مدت کوتاهی از برداشت آب، چشمه های جدار چاه پر می شود و در نتیجه چاه از چرخه آبدهی خارج می شود. بر اثر رانش و حرکت لایه های زمین، لوله جدار در برخی از این چاه ها جابه جا شده است و این چاه ها پس از ماسه دهی از مدار تامین آب شرب خارج شده اند. رواج فرهنگ نصب پمپ های مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم و وجود 300 فقره انشعاب غیرمجاز از دیگر مسائل این حوزه است.

وی ادامه می دهد: فرهنگ مصرف صحیح و صرفه جویی در مصرف آب باید در مردم نهادینه شود. برای فرهنگ سازی مصرف بهینه اقداماتی از جمله نصب بیلبورد و پخش برگه های آموزشی برای ترویج صرفه جویی در مصرف آب، انجام شده است. همچنین از آبکمک فضای سبز شهری توسط شهرداری در ساعات اوج مصرف آب جلوگیری شده است تا کمبودی در این حوزه احساس نشود.

  • راهکارهایی برای احیای منابع آبی

علیرضا گروسی- کارشناس امور شهری:در فصل تابستان که مصرف آب بین مردم به اوج خود می رسد، هدررفت آب نیز به شدت افزایش پیدا می کند، بنابراین ترویج فرهنگ صرفه جویی و استفاده بهینه از آب باید در جامعه نهادینه شود. آب شرب شهرستان نظرآباد از منابع سفره های زیرزمینی و از چاه های موجود این شهرستان تامین می شود، چون رود بزرگ و پرآبی در این شهرستان جریان ندارد، بنابراین تغذیه سفره های زیرزمینی آنطور که باید و شاید اتفاق نمی افتد. در واقع با توجه به شرایط اخیر، میزان برداشت آب از میزان آبی که سالانه به آنها اضافه می شود کمتر است.

برداشت های بی رویه از این منابع موجب فرونشست اراضی این شهرستان شده و به خاطر جنس خاک منطقه که ماسه ای محسوب می شود، شاهد پایین رفتن سطح خاک در این بخش از استان بوده ایم. افزایش ساکنان، وجود 2 شهرک صنعتی بزرگ و استفاده از آب شرب برای آبکمک فضای سبز، نظرآباد را با چالش و معضل کم آبی روبرو کرده است.

برای این که بتوانیم شرایط فعلی را با موفقیت بگذرانیم، باید به فکر طرح تفکیک آب شرب و غیرشرب باشیم تا به اموری که میزان بالایی از آب را در چرخه خود استفاده می کنند، با آب تمیز ولی غیرشرب خدمات رسانی کنیم. راه اندازی و تکمیل پروژه تصفیه خانه مسکن مهر نظرآباد، گام موثری در صرفه جویی این نعمت الهی خواهد بود. بیشترین مصرف کننده آب شرب در نظرآباد، مردم هستند و حد زیادی از این آب برای مصارف خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مردم می توانند نقش مهمی در زمینه حفظ منابع آبی شهرستان ایفا کنند.

کشاورزی با دستگاه های پیشرفته و روش های آبکمک کم مصرف نیز در صورتی که به روند کشت محصولات مهم و تامین کننده امنیت غذایی کشورآسیب نزند، مناسب و کارآمد است. نظارت مستمر مسئولان برای جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز در باغ های روستایی شهرستان، به چرخه استخراج و انتقال آب در بافت شهری کمک بسکمک می کند. وجود این چاه ها و استفاده مستقیم از آن برای آبکمک درختان، موجب کاهش فشار خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

به "کم آبی در نظر آباد رفع می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم آبی در نظر آباد رفع می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید