پیغام اضطراری IMF به اعضا در دوره کرونا؛ تا می توانید خرج کنید!

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، خبرنگاران: رئیس صندوق بین المللی پول در آخرین اظهارنظر خود خطاب به کشورهای عضو توصیه کرد تا جایی که می توانند خرج نمایند.

پیغام اضطراری IMF به اعضا در دوره کرونا؛ تا می توانید خرج کنید!

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک این شاید مرهمی باشد برای زخمی که بیماری همه گیر کرونا برای اقتصادهای توسعه یافته و درحال توسعه دنیا ایجاد نموده است. کریستالینا جورجیوا ارزیابی کرد که کشورهای عضو صندوق بین المللی پول به رقمی بیش از 5/ 2 هزار میلیارد دلار در روبروه با این بحران احتیاجمند هستند. همچنین به اعتقاد او، در این شرایط اقدامات حمایتی در کشورهای عضو باید به صورت شفاف صورت گیرد تا مشکل نقدینگی کشورها باعث ایجاد بحران ورشکستگی نگردد.

چشم انداز اقتصادی دنیا از زمان آخرین ارزیابی صندوق بین المللی پول تیره تر شده است، این در حالی است که ارزیابی پیشین صندوق همزمان با نمایان شدن اثرات ویروس کرونا در ماه گذشته اجرا شده بود. کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول با اعلام این موضوع مدعی شد آسیب های اقتصادی ویروس کرونا بسیار وخیم تر از آنچه است که در رکود عظیم 1930 تجربه شد. به گفته او با توجه به اینکه در هفته های اخیر شیوع ویروس و پیغامدهای اقتصادی ناشی از آن وخیم تر شده است، ماه آینده صندوق بین المللی پول بار دیگر بازبینی کاهشی خود را از چشم انداز اقتصادی دنیا منتشر خواهد نمود. در گزارشی که صندوق اواسط ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) منتشر کرد پیش بینی شد اقتصاد دنیا تا سرانجام امسال 3 درصد کوچک تر می گردد، کاهشی که برای گروه اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه یک درصد، و برای اقتصادهای پیشرفته 1/ 6 درصد برآورد شد.

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل روزنامه دنیای اقتصاد رئیس صندوق بین المللی پول روز سه شنبه در مصاحبه ای در حاشیه کنفرانس آنلاین موسوم به کنفرانس هیات سران دنیا که روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز برگزار کرد، گفت: با توجه به فرایند رو به گسترش بحران، چشم انداز [اقتصادی دنیا] وخیم تر از پیش بینی ناامیدنماینده قبلی ما است. بدون یک راه چاره پزشکی در مقیاس دنیای، برای بسیاری از اقتصادها احتمالا اتفاقات منفی بیشتری رخ خواهد داد. به ادعای او پیش بینی قبلی صندوق مبنی بر اینکه اقتصادهای نوظهور و درحال توسعه به یاری اقتصادی 5/ 2 تریلیون (هزار میلیارد) دلاری در این بحران احتیاج خواهند داشت نیز افزایشی خواهد بود. او می گوید: بسیار مهم است که به طور شفاف بفهمیم چه اقدامات حمایتی می توان به کشورها [نوظهور و درحال توسعه] پیشنهاد کرد تا مشکل نقدینگی آنها به بحران ورشکستگی تبدیل نگردد.

کریستالینا جورجیوا با اشاره به اینکه از زمان شروع بحران ویروس کرونا کشورها در مجموع بیش از 7/ 8 تریلیون دلار بسته حمایت اقتصادی ارائه نموده اند گفته پیغام صندوق به کشورهای عضو این است که لطفا تا جایی که می توانید خرج کنید و سپس اندکی بیشتر [خرج کنید]. البته او در ادامه صحبت های خود می گوید رکوردی که خروج سرمایه اقتصادهای نوظهور در ماه مارس (اسفند/ فروردین) به ثبت رساند، در ماه آوریل معکوس شد. این اتفاق عمدتا به لطف تزریق نقدینگی توسط بانک های مرکزی اصلی شامل فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپایی، بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی ژاپن بود که سرمایه گذاران را تشویق به خرید اوراق قرضه کرد.

آمارهای موسسه اقتصادی بین المللی نشان می دهد اقتصادهای نوظهور عظیم جریان خروج سرمایه بیش از 100 میلیارد دلاری را از بازارهای سهام و اوراق قرضه خود در ماه مارس شاهد بودند. با این حال این آمارها حکایت از بازگشت مثبت جریان سرمایه در ماه آوریل دارد، جایی که بسته های اقتصادی فوق العاده کشورهای نوظهور برای مقابله با پیغامدهای اقتصادی ویروس کرونا منجر شد انتشار اوراق قرضه خارجی آنها فرایندی رو به افزایش داشته باشد. جورجیوا می گوید: به لطف این نقدینگی ها، اقتصادهای نوظهوری که پایه های خوبی دارند توانسته اند بازدهی های قابل قبولی ارائه نمایند، امری که در شرایط فعلی برای آنها و سایر کشورهای دنیای بسیار یاری نماینده خواهد بود.

به گزارش فایننشال تایمز، صندوق با فشارهایی برای گسترش حقوق برداشت ویژه، روبرو بوده است. حقوق برداشت ویژه، شکلی از ذخایر دارایی در صندوق بین المللی پول است که کشورها می توانند به عنوان منبع اضافی نقدینگی از آن استفاده نمایند. با این حال دولت آمریکا طرح مربوط به آن را ماه گذشته وتو کرد. جورجیوا با ابراز تاسف از اینکه صندوق نمی توانست حقوق برداشت ویژه را گسترش دهد می گوید: حقوق برداشت ویژه فعلی برای کشورهایی که بیشترین احتیاج را دارند مورد استفاده قرار خواهد گرفت: ما در میان اعضای خود [در موضوع اختصاص حقوق برداشت ویژه جدید] اتحاد نداریم، اما آنها موافق هستند که حقوق برداشت ویژهای که در اختیار کشورهای ثروتمند است مورد استفاده قرار گیرد. ما در حال ایجاد خط انتقالی برای ممکن سازی این کار هستیم. او ادامه می دهد: در جلسه بهار ما با بانک دنیای، همه گزینه ها روی میز بود و چیزی که من در خصوص آن اطمینان داشتم این بود که اعضا مصمم هستند صندوق نقش مرکزی خود را در شبکه ایمنی اقتصادی دنیا ایفا نماید.

اگرچه اپیدمی کرونا با شوک منفی بر تقاضای کل، اقتصاد دنیای را با رکود روبرو نموده است، اما باید توجه داشت این پیغام صندوق با در نظر دریافت، شرایط اقتصادی و بودجه ای، کشورهای عضو باید عملی گردد و نسخه یکسانی در خصوص حجم خرج کرد دولت ها، برای عبور از رکود وجود ندارد.

منبع: اقتصادنیوز

به "پیغام اضطراری IMF به اعضا در دوره کرونا؛ تا می توانید خرج کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیغام اضطراری IMF به اعضا در دوره کرونا؛ تا می توانید خرج کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید