ویژگی های جدید و جذاب اندروید پای گوگل

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، خبرنگاران - ترجمه از محمد کاملان: اندروید نسخه 9.0 که با نام اندروید پای شناخته می گردد را در بین چندین نسخه اخیر اندروید به عنوان یکی از شاخص ترین نسخه های اندروید می شناسیم. دلیل این امر نیز ویژگی های جدیدی است که گوگل با اندروید پای برای کاربران به ارمغان آورده است.

ویژگی های جدید و جذاب اندروید پای گوگل

در اولین نگاه به اندروید پای می توان متوجه شد که گوگل حسابی دستی به سر و روی نسخه جدید اندروید کشیده است و در طراحی این نسخه تمرکز زیادی به از بین بردن حواس پرتی کاربران در تعامل با اندروید داشته تا محیط نرم افزاری متمرکزی را برای کاربران گوشی های اندرویدی که این روزها همگی زندگی شلوغ و پرمشغله ای دارند فراهم کند.

اندروید نسخه 9.0 پای در حال حاضر تنها برای گوشی های پیکسل، پیکسل 2 و اسنشال فون منتشر شده است و تا چندین ماه دیگر گوشی های پرچمدار یکی پس از دیگری طعم این نسخه جدید را خواهند چشید.

به همین منظور انتشار اندروید نسخه 9.0 را به فال نیک گرفتیم تا با هم ببینیم گوگل چه پیشکش هایی از این نسخه جدید برای کاربران اندرویدی داشته است.

تمرکز بیشتر در قسمت اعلان های گوشی

انصافاً باید اعتراف کرد اعلان ها یکی از شلوغ ترین قسمت ها در هر گوشی هوشمندی است و به همین دلیل گوگل با تمهیداتی که در اندروید پای در نظر گرفته سعی داشته تا کاربران با محیط متمرکزتری در قسمت اعلان های گوشی سروکار داشته باشند.

در این زمینه می توان به بی صدا کردن نوتیفیکشن های یک اپلیکیشن به خصوص اشاره نمود، این فرآیند به سادگی و با انتخاب نوتیفیکشن و کشیدن آن به کناره ها انجام می گردد. از طرف دیگر گوگل بهینه سازی هایی را نیز برای قابلیت Do Not Disturb در اندروید پای اضافه نموده است، به لطف این ویژگی های جدید زمانی که کاربر گوشی را در این حالت قرار می دهد تنظیماتی وجود دارد که اعلان ها به هیچ وجه بر روی صفحه نمایش گوشی نمایان نشوند. به این ترتیب در حالت Do Not Disturb حتی خبری از اعلان های دریافتی در کشوی نوتیفیکیشن ها نیز نخواهد بود.

فعال کردن این قابلیت نیز بسیار ساده شده است و با برعکس قرار دادن گوشی بر روی میز، فعال می گردد.

محدودیت زمانی اپلیکیشن ها

گوگل در نسخه جدید اندروید پای به فکر اتلاف وقت کاربران بوده است و به همین دلیل کاربر گزارش دقیقی از وقتی که برای استفاده از اپلیکیشن های مختلف گذاشته را دریافت می نماید. جالب اینجاست که گوگل به کاربران اندروید اجازه می دهد مدت زمان استفاده از هر اپلیکیشن را محدود نمایند تا از این طریق وقت گرانبهای کاربران پای اپلیکیشن های مختلف هدر نرود.

برای نمونه کاربر می تواند تنظیم کند که از اپلیکیشنی مثل اینستاگرام تنها در روز 15 دقیقه اجازه استفاده دارد، به این ترتیب پس از اینکه روزی 15 دقیقه در اینستاگرام بود آیکون این اپلیکیشن سیاه و سفید می گردد و پس از انتخاب نیز گوگل اجازه باز شدن اپلیکیشن را نمی دهد و پیامی مبنی بر اینکه مدت زمان معین شده از جانب کاربر برای استفاده از این اپلیکیشن به انتها رسیده، نمایش داده می گردد.

گوگل سیاست سخت گیرانه ای را در این زمینه اعمال نموده است و هیچ راهی برای دورزدن محدودیت زمانی که از جانب کاربر تایین شده وجود ندارد. به لطف این ویژگی کاربرانی که ساعت ها وقت خود را در اپلیکیشن های مختلف تلف می نمایند مجبور می شوند تا از دنیای دیجیتال خارج شده و نفس راحتی بکشند.

جسچرهای جدید برای تعامل با اندروید

به جرأت می توان گفت حدود 6 سال است که گوگل تغییرات اساسی را برای تعامل با اندروید انجام نداده است و دکمه های بک، هوم و مالتی تسک اجازه تعامل با اندروید را در دستگا های اندرویدی در اختیار کاربر قرار می دهند، اما از قرار معلوم داستان اندروید نسخه 9.0 پای فرق می نماید و در این نسخه گوگل جسچرهای حرکتی جدیدی را برای تعامل با اندروید در نظر گرفته است.

به این ترتیب کاربران پس از فعال کردن جسچر جدید به جای دکمه هوم با گزینه دیگری روبرو می شوند که لمس آن کاربر را به صفحه هوم منقل می نماید، لمس همین دکمه به سمت راست دوباره کاربر را به مکان قبلی خود باز می گرداند و باز هم با لمس همین دکمه به سمت چپ کاربر به منویی از اپلیکیشن هایی که تاکنون اجرا نموده است راهنمایی خواهد شد.

انصافاً باید اعتراف کرد این تعامل جدید ممکن است کاربران قدیمی اندروید را که با تغییرات جدید میانه خوبی ندارند به دردسر بیاندازد. به همین دلیل جسچرهای جدید در نسخه های آزمایشی اندروید پای با استقبال خوبی روبرو نشدند. خوشبختانه این جسچرها به صورت پیش فرض فعال نیستند و کاربران حرفه ای اندروید پای با مراجعه به منوی تنظیمات قادر به فعال کردن جسچرها خواهند بود.

ویرایش اسکرین شات

اندروید پای به کاربران اجازه می دهد اسکرین شات های گرفته شده از صفحه نمایش گوشی را بدون احتیاج به هیچ گونه اپلیکیشنی ویرایش نمایند. از طرف دیگر دریافت اسکرین شات تنها با فشردن دکمه پاور گوشی نیز ممکن شده است و احتیاجی به فشردن دو دکمه همزمان برای اسکرین شات وجود ندارد.

جستجوی هوشمند اپلیکیشن ها

گوگل به عنوان غول موتورهای جستجو شناخته می گردد اما اندروید همواره موتور جستجوی داخلی ضعیفی داشت تا اینکه ظاهراً در نسخه 9.0 اندروید پای، شاهد بهینه سازی های چشمگیری در موتور جستجوی داخلی اندروید هستیم.

امکان جستجو در داخل اپلیکیشن ها یکی از ویژگی های جدید این جستجوی هوشمند است، کشوی اپلیکیشن ها نیز از قابلیت جستجوی هوشمند بی نصیب نمانده است و به صورت هوشمندانه گزینه های مورد جستجوی کاربر را پیشنهاد می دهد.

مواردی که به آن ها اشاره نمودیم به عنوان اصلی ترین تغییرات اندروید نسخه 9.0 پای شناخته می شوند و کاملاً معین است که این سیستم عامل موبایل به امکانات دیگری نیز مجهز شده است که در این بین می توان به حالت تیره اشاره نمود که منوی های گوشی را به رنگ تیره در می آورد تا نور سفید منوها در شب چشم کاربر را اذیت نکند.

سازگاری با بریدگی بالای صفحه نمایش، مطابقت دادن شارژ باتری و وضعیت روشنایی صفحه نمایش، نمایان شدن وضعیت شارژ باتری زمانی که صفحه نمایش گوشی در حالت همواره روشن واقع شده است، اموجی های جدید، تمهیدات بیشتر برای قفل گوشی و بالابردن امنیت اطلاعات کاربران، و قابلیت بزرگ کردن متون از دیگر ویژگی های جدیدی است که در اندروید نسخه 9.0 با آن ها سروکار خواهیم داشت.

همان گونه که در ابتدا اشاره نمودیم در حال حاضر تنها گوشی های پیکسل و پیکسل 2 به همراه گوشی اسنشال فون طعم اندروید نسخه 9.0 پای را چشیده اند و به احتمال زیاد سایر گوشی های پرچمدار با آغاز شدن پاییز رخت اندروید پای را یکی پس از دیگری برتن خواهند کرد.

منبع: برترین ها

به "ویژگی های جدید و جذاب اندروید پای گوگل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی های جدید و جذاب اندروید پای گوگل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید