قانون نو فرانسوی ها علیه کتابفروشی آنلاین رایگان آمازون

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک به نقل از پولیتیکو، قانون گذاران فرانسوی در پی تصویب قانونی هستند که دوباره چالشی برای شرکت فروشگاه های آنلاین آمازون محسوب می گردد. پیش از این دولت فرانسه بارها جریمه های متنوعی برای آمازون در رعایت حقوق مولفین نویسندگان وضع نموده بود و حالا به نظر می رسد تسهیلات این شرکت را در ارائه خدمات رایگان کتابفروشی آنلاین به چالش کشیده است.

قانون نو فرانسوی ها علیه کتابفروشی آنلاین رایگان آمازون

دولت فرانسه در حال تصویب و اجرای قانونی است که در حمایت از کتابفروشان و ناشران مستقل این کشور مانع ارائه خدمات رایگان ارسال کتاب به مشتری های آمازون در فرانسه خواهد شد. آمازون به خریداران کتاب و بیشتر کالاهای خود در کشورهای اروپایی خدمات رایگان ارسال کالا ارائه می نماید. دولت فرانسه می گوید این خدمات رایگان موجب کساد بازار کتاب در میان کتابفروشان مستقل این کشور شده است.

لایحه قانون ارائه شده در مجلس فرانسه در حمایت از کتابفروشی سنتی در صورت تصویب مانع از این می گردد که کتاب های فروخته شده آمازون به مشتری های فرانسوی به صورت رایگان به دست آنها برسد و در عوض باید مبلغ مورد تصویب قانون گذاران فرانسوی از مشتری ها گرفته گردد. دولت اعتقاد دارد با تصویب این قانون فرانسوی ها از کتابفروشان محلی بیشتر خرید خواهند کرد.

اگزاویه مونی (Xavier Moni) رئیس سندیکای کتابفروشی های فرانسه معتقد است: در حالی که قیمت واحد کتاب تاثیرات مثبت خود را بر عرصه مالی و فرهنگی می گذارد و طبقه سیاسی هم از آن حمایت می نماید، فعال قدرتمند دیگری در بازار به وجود آمده است که این ساختار را بی ثبات نموده است.

وی می گوید: مجموع اقدامات سایت آمازون از فراوری تا توزیع کتاب، همه وهمه به گونه ای ست که کتاب قیمت واحدی نداشته باشد. این شرایط، فرصت مناسبی برای فروش آثار جدیدتری چون کتاب های صوتی، اشتراک های اینترنتی و آثار خودنشر فراهم می آورد.

مونی با انتقاد به انفعال طبقه سیاسی در برابر فعالیت آمازون، واکنش گروه های حرفه ای، سیاسی و مجلسی را خواهان شد و اضافه کرد: نهاد میانجی کتاب (Médiateur du livre) سال گذشته پیشنهاد اصلاح قانون 1981 میلادی را خطاب به دولت و مجلس فرانسه مطرح نمود تا سایت آمازون را به رعایت قیمت واحد وادارد؛ اما هنوز اقدامی در خصوص آن صورت نگرفته است.

سه هزار و 300 کتابفروشی در فرانسه فعالیت می نمایند که تنها 40 درصد از آمار فروش کتاب را در اختیار دارند. این درحالی است که کتابفروشی از کم سودترین مشاغل این کشور محسوب می گردد.

دولت امانوئل مکرون پیش از این قوانینی علیه گوگل، فیس بوک و نتفلیکس در حمایت از نویسندگان، روزنامه ها و ناشران فرانسوی تصویب و اجرا نموده بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "قانون نو فرانسوی ها علیه کتابفروشی آنلاین رایگان آمازون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون نو فرانسوی ها علیه کتابفروشی آنلاین رایگان آمازون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید