شرط بهره مندی خیّرین کتابخانه ساز از معافیت های مالیاتی چیست؟

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، با حضور معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد؛

شرط بهره مندی خیّرین کتابخانه ساز از معافیت های مالیاتی چیست؟

کارگاه مدیریت کتابخانه های عمومی با تکیه بر جذب یاری های مردمی در شیراز برگزار گردید

کارگاه آموزشی مجازی مدیریت کتابخانه های عمومی با تکیه بر جذب یاری های مردمی با حضور معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در شیراز برگزار گردید.

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک در فارس به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی فارس، کارگاه آموزشی مجازی مدیریت کتابخانه های عمومی با تکیه بر جذب یاری های مردمی با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس و طهماسب فرخی، معاون اداره کل امور مالیاتی استان فارس به صورت مجازی و بر بستر اسکای روم برگزار گردید.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اسم کرد: حوزه مشارکت ها و انجمن ها حوزه ای اساسی و تأثیرگذار است و همیشه کوشش شده به صندلی شایسته ای برسد. تدبیر نهاد همیشه این بوده که این حوزه به صورت مستقل کارهای خود را پیش ببرد و استقلال داشته باشد.

مهدی رمضانی ادامه داد: ظرفیت های بی شماری در حوزه مشارکت ها و انجمن ها وجود دارد که با فعال سازی آن ها می توان از این ظرفیت ها حداکثر استفاده را در حوزه کتاب و کتابخوانی برد.

وی ضمن اشاره به ماده 172 قانون مالیات های مستقیم، اسم کرد: به خاطر وجود مسائلی در قانون نهاد، تا به امروز چندان به ظرفیت های این قانون پرداخته نشده بود؛ اما به همت نهاد و معاونت اداری و مالی بسیاری از این مسائل حل شده و از این ظرفیت بیشتر استفاده خواهد شد.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تأکید کرد: این حوزه را جدی بگیرید و اثرگذاری آن را کم مپندارید. بعضی اتفاقات موجب ایجاد فاصله بین ایده و اجرا شده بود که با اقدامات صورت گرفته در نهاد امید داریم مزایای این حوزه در تمام سطوح کتابخانه ها نمایان گردد و مردم از آن بهره مند شوند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی فارس هم ضمن اشاره به بودجه کتابخانه ها، اسم کرد: ظرفیت های متنوعی برای تأمین بودجه کتابخانه ها در نظر گرفته شده که مهمترین آن ها، نیم درصد عایدی شهرداری است. یاری های خیرین و یاری های دولت هم از دیگر منابع عایدیی کتابخانه ها محسوب می گردد.

منوچهری ضمن اشاره به یاری های خیرین در استان فارس تأکید کرد: در استان فارس خیرین در سطح ملی و استانی به خوبی همراهی نموده اند و با اقداماتی که صورت گرفته خیّرین علاوه بر ساخت کتابخانه به سایر حوزه ها از قبیل خرید کتاب هم وارد شده اند.

وی ضمن اشاره به ماده 172 قانون مالیات های مستقیم، توضیح داد: این قانون ظرفیت خوبی در اختیار خیرین قرار می دهد تا در حوزه کتاب و کتابخوانی وارد شده و از این قانون بهره مند شوند، همانطور که پیش از این هم در استان فارس و شهرستان گراش از ظرفیت این قانون به وسیله خیرین استفاده شده است. خوشبختانه این قانون مورد توجه نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفته و امید است با تشریح بهتر این قانون برای خیرین بتوان در آینده از ظرفیت موجود برای ساخت و تجهیز کتابخانه ها استفاده کرد.

معاون اداره کل امور مالیاتی استان فارس هم در ادامه این نشست ضمن تشریح ماده 172 قانون مالیات های مستقیم، اسم کرد: طبق این قانون، صد در صد وجوهی که به حساب های معین شده از طرف دولت به منظور بازسازی یا یاری و نظایر آن به صورت بلاعوض پرداخت می گردد و بعلاوه وجوه پرداختی یا تخصیصی و یا یاری های غیرنقدی بلاعوض اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی جهت تعمیر، تجهیز، احداث و یا تکمیل مدارس ، دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و مراکز بهداشتی و درمانی و یا اردوگاه های تربیتی و آسایشگاه ها و مراکز بهزیستی و کتابخانه و مراکز فرهنگی و هنری (دولتی ) طبق ضوابطی که به وسیله وزارتخانه های آموزش و پرورش ، فرهنگ و آموزش عالی ، بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و امور مالی و دارایی معین می گردد، از عایدی مشمول مالیات عملکرد سال، پرداخت منبعی که مؤدی انتخاب خواهد نمود، قابل کسر است.

فرخی ادامه داد: کتابخانه های عمومی به علت استفاده از یاری های دولتی مشمول این قانون می شوند و عمل به این قانون منجر به تسهیلاتی شده و می توان از معافیت های خاصی که در این قانون پیش بینی شده است، استفاده کرد.

وی تأکید کرد: افرادی که می خواهند از این قانون استفاده نمایند، باید مواردی را رعایت نمایند و هر گونه اقدامی باید با هماهنگی اداره کل امور مالیاتی و بر اساس دستورالعمل ها و استانداردهای حسابداری و مالیاتی انجام گردد. اگر مؤدی حقیقی و یا حقوقی اظهارنامه مالیاتی سال مالی خود را ارائه ندهد، نمی تواند از تسهیلات این قانون و معافیت های آن بهره مند گردد.

فرخی ادامه داد: در ماده 172 قانون مالیات های مستقیم، هم یاری نماینده و هم یاری گیرنده از تسهیلات و مزایای این قانون بهره مند می شوند اما در ماده 139 که مربوط به یاری های خیرین می گردد، خیّر از معافیت های مالیاتی بهره مند نمی گردد که امیداوریم با یاری مجلس شورای اسلامی این خلا قانونی مرتفع گردد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شرط بهره مندی خیّرین کتابخانه ساز از معافیت های مالیاتی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرط بهره مندی خیّرین کتابخانه ساز از معافیت های مالیاتی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید