آذربایجان دورنمای حل و فصل مناقشه قره باغ را چگونه می بیند؟

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، وزیر امور خارجه آذربایجان، دورنمای حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی را در صورت وجود اراده سیاسی لازم از سوی دولت جدید ارمنستان و ادامه تماس های مرتب بین مقامات باکو و ایروان، ممکن ارزیابی نموده است.

آذربایجان دورنمای حل و فصل مناقشه قره باغ را چگونه می بیند؟

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینک آفتابی شیک، المار محمدیاروف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو تایید کرد که حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی بدون جذب نمایندگان جمهوری خودخوانده قره باغ، غیرممکن خواهد بود. وی در این مصاحبه شرح داد که مقامات باکو چه انتظاری از دولت ارمنستان به ریاست نیکول پاشینیان برای حل این مناقشه داشته و اینکه آیا برقراری اعتماد مقتبل بین دو کشور بدون دستیابی به پیشرفت قابل توجه در روند مذاکرات ممکن است.

محمدیاروف درباره انتظارات باکو از دولت ارمنستان که یک سال است کار خود را شروع نموده، گفت: دولت قبلی ارمنستان کوشش می کرد تا از انجام تعهدات بین المللی خویش برای یاری به حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی طفره برود. البته ما در آذربایجان امیدواریم که عقل سلیم بر رهبران جدید ارمنستان حاکم شده و آنها متوجه این واقعیت بشوند که بدون رفع شدن مسائل و برون رفت از بن بست کنونی در روابط با آذربایجان، بدون همگرایی گسترده و همکاری های سازنده میسر نخواهد بود. لازم است تا روند مذاکرات چه در سطح رهبران دو کشور و چه در سطح وزرای امور خارجه از سر گرفته گردد. برای مثال در امسال با یاری میانجیگران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، فرانسه و آمریکا) من در ماه ژانویه در پاریس و سپس در ماه آوریل در مسکو با همتای ارمنی خود دیدار کردم. این مذاکرات روند خوش بینانه ای داشت. البته بعضی برخوردهای یکجانبه مقامات ایروان، مسلماً موجب نگرانی هایی است. ولی ما امیدواریم اراده سیاسی لازم از سوی رهبران جمهوری ارمنستان برای پیشرفت در روند مذاکرات وجود داشته باشد.

وزیر خارجه آذربایجان همچنین تاکید نمود که باکو با مسئله تبادل افراد بازداشت شده دو طرف، بر اساس اصل همه در برابر همه، استقبال می نماید و معتقد است که چنین اقداماتی به ادامه روند مذاکرات و برقراری صلح در منطقه یاری خواهد نمود.

به عقیده وی، مسائل موجود در روابط دوجانبه، از جمله نقض مکرر آتش بس در منطقه قره باغ کوهستانی، خطر ازسرگیری درگیری های نظامی را افزایش می دهد. در مجموع برقراری هر نوع اعتماد متقابل مستلزم تحقق اقدامات واقعی از سوی طرفین، ادامه یافتن مذاکرات مرتب و نشان دادن اراده سیاسی لازم برای حل و فصل مناقشه است.

محمدیاروف اضافه نمود، مقامات باکو از پیشنهاد اخیر پاشینیان برای انجام مذاکره حمایت می نمایند و امیدوارند که مناقشه قره باغ صرفاً به وسیله مذاکرات سیاسی حل و فصل گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "آذربایجان دورنمای حل و فصل مناقشه قره باغ را چگونه می بیند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آذربایجان دورنمای حل و فصل مناقشه قره باغ را چگونه می بیند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید