چه کسی زحمت هنرمندان صنایع دستی برای جام جهانی را به باد داد؟

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، خبرنگاران: طراح، سازنده و قلمزن جواهرات سلطنتی و موزه ای با اشاره به آنکه وعده های مسئولان میراث و صنایع دستی درخصوص نمایش آثار هنرمندان صنایع دستی در قطر محقق نشد، گفت: مسئولان ما را رها کردند. جام جهانی قطر فرصتی بود که بتوانیم این آثار را به جهانیان نشان دهیم اما مسئولان به این مهم توجه نشان ندادند.

چه کسی زحمت هنرمندان صنایع دستی برای جام جهانی را به باد داد؟

به گزارش ایلنا، علی جنگی (طراح، سازنده و قلمزن جواهرات سلطنتی و موزه ای) با اشاره به آنکه با رایزنی که با وزارت میراث فرهنگی و جهانگردی و فدراسیون فوتبال داشته درصدد طراحی و ساخت حلقه زرین جام جهانی قطر و حلقه زرین یوز ایرانی برآمده است، گفت: قلمزنی بسیار خاص، دقیق و استثنایی روی فلز سرد و سخت و با دستان توانای هنرمند ایرانی از جایگاه بالایی در طراحی و ساخت جواهرات برخوردار است از این رو سعی کردم تا با طراحی آثاری درخور هنر ایران، آثاری خلق کنم که این هنر را در عرصه جهانی به رخ بکشد.

او با 37 سال سابقه هنری دستی در هنر قلمزنی دارد از این رو از سه عنصر جام جهانی قطر از جمله ورزشگاه الجنوب، توپ بازی های جام جهانی قطر و ماسکات لعیب استفاده کرد تا طرح حلقه زرین جام جهانی را بزند و با هنر قلمزنی آن را خلق کند. اما با وجود وعده هایی که از سوی وزارت میراث فرهنگی درخصوص اعزام به قطر به وی داده شده بود، این امر محقق نشد.

جنگی دراین باره گفت: طرحی که برای این حلقه های زرین زده ام، جهانی است و ماه ها با معاونت صنایع دستی و میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی در این خصوص در تماس بودم و تایید این وزارتخانه را در این خصوص داشتم. حتا گفته شده بود که غرفه ای 200 متری در قطر برای هنرمندان صنایع دستی و بخش فرهنگی گرفته شده تا آثارشان را به نمایش بگذارند. اما درنهایت ما را کمک نکردند و نتوانستند جایگاهی برای ایران در قطر بگیرند از این رو بسکمک از کارها و امور را از اواسط کار رها کردند و به حال خود گذاشتند. من 8 ماه برای طراحی این آثار زمان گذاشتم و تمام هزینه ها را شخصا متقبل شدم اما تا به امروز نه تنها حمایتی از من نشده بلکه در حقم جفا شد. معاونت صنایع دستی وزارت میراث عنوان نموده بود که شرایطی را ایجاد می نماید تا بتوانم این حلقه را به پادشاه قطر هدیه دهم اما این امر محقق نشد.

این هنرمند اعلام کرد: این طرح دو طرفه از سوی من و وزارت میراث درحال انجام بود. آن ها به من گفتند که من را به قطر می برند و نمایشگاهی از آثار من برگزار می نمایند و قصد دارند در جام جهانی قطر متفاوت ظاهر شوند و به جای نمایش آثار صنایع دستی بزرگ، چنین آثار موزه ای را در قطر به نمایش بگذارند. اما هیچیک از این وعده ها عملی نشد. اکنون یکی از این آثار در دست من است و حلقه یوز ایرانی نیز به عنوان هدیه در فدراسیون تیم ملی ایران است و حتا تقدیرنامه هم به من ندادند. برای این آثار با فدراسیون فوتبال تفاهم داشتم اما هیچ مبلغی دریافت نکردم. با این وجود این اثر به هیچ وجه دیده نشده. تا به امروز حدود یک و نیم میلیارد تومان بابت ساخت این آثار و فراوری محتوا برای آن ها هزینه نموده ام. تمام این هزینه کرد برای معرفی هنر ایران در عرصه بین المللی بود که مورد توجه مسئولان قرار نگرفت. سعی من برآن بود تا رسالت خود را انجام دهم.

جنگی گفت: نمی دانم چه سیاستی دراین خصوص وجوددارد اما هنر ایرانی این ظرفیت را دارد که دیده گردد. حتا جهانگرد جذب کند. جام جهانی قطر فرصتی بود که بتوانیم این آثار را به جهانیان نشان دهیم و معرفی کنیم اما مسئولان نه تنها دراین خصوص هزینه نکردند بلکه به این مهم توجه هم نشان ندادند.

منبع: توریسم آنلاین

به "چه کسی زحمت هنرمندان صنایع دستی برای جام جهانی را به باد داد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی زحمت هنرمندان صنایع دستی برای جام جهانی را به باد داد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید