چرا همه ستاره ها در تصاویر جیمز وب 8 دنباله کوچک دارند؟ یک ستاره شناس شرح می دهد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، با انتشار اولین تصاویر پردازش شده از تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)، هم جامعه علمی شگفت زده شده و هم توده مردم و هر فرد علاقه مند به دانشی.

چرا همه ستاره ها در تصاویر جیمز وب 8 دنباله کوچک دارند؟ یک ستاره شناس شرح می دهد

انتظار می رود که این تصاویر درک ما را از کیهان متحول نمایند. اما بعد از موج شگفتی اولیه رسیده ایم به جایی که بعضی سوالات جانبی را در خصوص عکس های باید پاسخ بدهیم. سوالاتی که به فکر خیلی از ماها رسیده.

مثلا چرا تصاویر ستاره های JWST دارای به اصطلاح هشت دنباله کوچک هستند؟

مسلم است که این دنباله های کوچک واقعی نیستند، آن ها نتیجه نحوه تعامل نور با سیستم نوری تلسکوپ هستند. آن ها به وسیله فرآیند پراش diffraction ایجاد می شوند، اثری که در هر تلسکوپ زمانی که نور با یک لبه برخورد می نماید رخ می دهد. شما ممکن است خوشه های پراش مشابه را در تصاویر فراوری شده به وسیله تلسکوپ های دیگر هم دیده باشید.

دنباله های کوچک یا سنبله های پراش معمولاً در تلسکوپ هایی فراوری می شوند که از یک آینه ثانویه در جلوی آینه اصلی استفاده می نمایند. این آینه های ثانویه هستند که آن ها را ایجاد می نمایند. JWST دارای یک آینه ثانویه است که در جلوی آینه اصلی تقسیم شده است.

این آینه سه تکیه گاه دارد، یکی عمودی و دو تکیه گاه با زاویه 150 درجه نسبت به عمودی. هر دو لبه هر تکیه گاه یک سنبله پراش در زوایای قائم به لبه ایجاد می نمایند. در نتیجه، سه تکیه می توانند تا شش سنبله پراش فراوری نمایند.

اما در جیمز وب پراش بیشتر نوری در جای دیگری رخ می دهد! لبه های هر یک از آینه های شش ضلعی .

این گرافیک شرح می دهد که چرا ستاره های تصاویر JWST دارای هشت سنبله هستند

پس مجموعه پراش لبه های آینه های شش ضلعی و آینه ثانویه هستند که این دنباله ها را ایجاد نموده اند.

ممکن است بگویید که مجموع پراش ها که با این شرحات باید بیشتر می شد و مثلا به 12 تا می رسید.

اما طراحان فکر این پراش ها را نموده بودند و برای به حداقل رساندن آنها پراش های تکیه گاه اینه ثانویه را روی آینه ها منطبق کردند.

پس 6 تا از دنباله های کوچکی که پیرامون هر ستاره می بینیم از آینه های اصلی ناشی شده اند و 2 دنباله ناشی از پراش تکیه گاه آینه ثانویه است.

منبع

منبع: یک پزشک

به "چرا همه ستاره ها در تصاویر جیمز وب 8 دنباله کوچک دارند؟ یک ستاره شناس شرح می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همه ستاره ها در تصاویر جیمز وب 8 دنباله کوچک دارند؟ یک ستاره شناس شرح می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید