پاسخ نخست وزیر عراق به خواسته معترضان: نیروی حافظ نظم تشکیل می دهیم

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، فارس نوشت: نخست وزیر عراق بر پیشبرد روند اصلاحات و پاسخ به خواسته معترضان کشورش تاکید نمود و همچنین از تصمیم خود برای ایجاد نیروی حافظ نظم و حق تظاهرات به جای نیروی ضد شورش اطلاع داد.

پاسخ نخست وزیر عراق به خواسته معترضان: نیروی حافظ نظم تشکیل می دهیم

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق روز چهارشنبه تاکید نمود که دولتش در راستا ایجاد اصلاحات و پاسخ به خواسته های معترضان پیش می رود.

دفتر رسانه ای عبدالمهدی در بیانیه ای بیان کرد: نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه در بغداد با دیوید شنکر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیدار کرد و در این دیدار دو طرف روابط دو جانبه و تازه ترین تحولات در سوریه و منطقه و نقش عراق در این خصوص بحث و گفت وگو کردند.

به گزارش وبگاه خبری بغداد الیوم، این بیانیه اضافه کرد: دو طرف در این دیدار بر ادامه همکاری در راستای منافع منطقه و دنیا تاکید نمودند.

نخست وزیر عراق هم تاکید نمود که دولت عراق در پاسخ به خواسته های تظاهرات نمایندگان و ایجاد اصلاحات پیش می رود و کمیته مشترک تحقیق درباره حوادث تظاهرات به کار خود عمل می نماید.وی اضافه کرد: بعضی درصدد منحرف کردن تظاهرات از راستا مسالمت آمیز خود و بهره برداری از تظاهرات و تظاهرات نمایندگانی بودند که خواسته هایی روشن و مشروع داشتند.

دفتر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق امروز چهارشنبه همچنین بیان کرد که نخست وزیر عراق روسای هیئت های دیپلماتیک و نهادهای بین المللی را در جریان تازه ترین تحولات جاری در عراق و منطقه قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: باید اعتراف کنیم که چهل سال جنگ و ویرانگی بر اوضاع اجتماعی، سیاسی، خدمات رسانی و مالی تاثیر گذاشته است و همچنین سستی ها و ضعف ها و اتلاف بیت المال وجود داشته است و هزاران پروژه در نتیجه فساد و غیره با افزایش سالانه یک میلیون نفری جمعیت مختل شده است.

وی اضافه کرد: بعد از آزادسازی شهرها، توجه به خدمات و بازسازی معطوف شد و مطالبات واقعی و قانونی را از طرف مردم دریافت کردیم.این تظاهرات نوعی ابراز عقیده است که ما مانند بقیه آزادی ها به آن احترام می گذاریم و به آن پاسخ می دهیم و از پاسخ دادن و مذاکره مستقیم دریغ ننموده و طبیعی است که آنها نماینده و رهبری داشته باشند تا بعضی از آنها سوءاستفاده ننموده و یا آنها را به یک درگیری سوق ندهند، مانند اتفاقی که رخ داد و منجر به خسارات ناگوار برای مردم ما شد.

عبدالمهدی به تشکیل کمیته تحقیق و اختیارات آن برای باز کردن پرونده ها به صورت حرفه ای و رویه ها و تصمیمات و جلسات و تعامل با مطالبات مشروع اشاره نمود و ادامه داد: دموکراسی ها با تظاهرات به عنوان یک حق اساسی رفتار می نمایند و بنابراین باید یک نیروی تخصصی برای حفظ نظم و نه ضد شورش ایجاد گردد. این (ضد شورش) یک اصطلاح غیرقابل قبول است. باید نیرویی ایجاد گردد که برای رفتار خوب و احترام به حق تظاهرات نمایندگان و حقوق بشر آموزش ببیند نه اینکه یک نیروی نظامی باشد، همراه با یکسری طرح ها و تصمیمات که باید برای بهبود فضای سیاسی در کشور اتخاذ گردد.

تظاهرات و اعتراض خیابانی در بغداد و بعضی شهرهای دیگر عراق، از روز نُهم مهر (اول اکتبر) شروع شد و چند روز ادامه داشت. خواست اصلی معترضان برطرف مسائل مالی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی بود.

برطرف بیکاری و پس از آن تأکید بر بهبود خدمات دولتی که شامل آب و برق و سایر امور خدماتی دولت می گردد، از جمله علل اعتراض ها بود.

عراق اما در هفته ای که گذشت، شاهد آرام تر شدن وضعیت بود به طوری که نخست وزیر دستور داد منع آمد و شد در پایتخت، سرانجام یابد و منطقه سبز در مرکز بغداد هم بازگشایی گردد.

در این میان مسئولان عراق از جمله مجلس و دولت نیز جلسات فشرده خود را برگزار نموده و با اتخاذ تصمیماتی قول بهبود اوضاع را به مردم داده اند.

2323

منبع: خبرآنلاین

به "پاسخ نخست وزیر عراق به خواسته معترضان: نیروی حافظ نظم تشکیل می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ نخست وزیر عراق به خواسته معترضان: نیروی حافظ نظم تشکیل می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید