نماینده عراقی: ماه آینده مذاکرات آبی بغداد-آنکارا شروع می گردد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، نماینده عضو کمیسیون روابط خارجه مجلس عراق پیش بینی کرد که ماه آینده مذاکرات آبی میان بغداد و آنکارا شروع گردد.

نماینده عراقی: ماه آینده مذاکرات آبی بغداد-آنکارا شروع می گردد

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ عینک آفتابی شیک، عامر الفایز عضو کمیسیون روابط خارجه مجلس عراق گفت که ماه آینده میلادی، مذاکرات بغداد - آنکارا درباره آبها شروع گردد.

وی در گفت وگو با پایگاه خبری المعلومه توضیح داد: وزارت خارجه مقدمات لازم برای شروع گفت وگوهای جدید با ترکیه درباره آبها را فراهم نموده است و انتظار می رود که این مذاکرات در ماه آینده شروع گردد.

این نماینده عراقی اضافه کرد که پرونده مذاکرات با ترکیه باید فنی و بر اساس قوانین بین المللی مربوط به سواحل و بازبینی امور اجرا شده از سوی طرف ترکی طی توافق اخیر باشد. هیأت عراقی اجازه نخواهد داد که این مذاکرات فنی به امور امنیتی به ویژه درخصوص حضور ترکیه در شمال عراق ربط داده گردد.

مهدی رشید الحمدانی وزیر منابع آب عراق نیز امروز اظهار داشت که از سوی نخست وزیر مامور پیگیری پرونده گفت و گو با ترکیه درباره آبها شده است و اضافه کرد که برگه فشار محاصره مالی طی این مذاکرات مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی پیش تر نیز اعلام نموده بود که وزارت منابع آب عراق به اقدامات خود در باره این پرونده ادامه می دهد و بزودی دو طرف برای آنالیز این امر گرد هم خواهند آمد.

وی گفته بود: برگه های فشار بسیار قوی در دست عراق است که می تواند با توسل به آنها با طرف ترکی درباره سهم آبه - که در شرایط کنونی آنها را اعلام نخواهیم کرد - به توافق برسد. ما یقین داریم که به وسیله این برگه ها می توانیم به نتایج مثبتی طی مذاکره برسیم.

به اعتقاد کارشناسان، قطع روابط مالی، اخراج شرکت های ترکی فعال در عراق، بستن سفارت عراق در ترکیه و اخراج سفیر ترکیه در بغداد و ارائه دادخواست رسمی به شوری امنیت به منظور برگزاری نشستی فوق العاده درباره این مسأله را از جمله برگه های فشار بغداد در قبال ترکیه محسوب می گردد.

در سایه گرمای هوا و خشکسالی چند سال اخیر، حوزه آبی دجله و فرات که بین ترکیه ، عراق ، سوریه ، ایران، عربستان و اردن مشترک است با خطر کمبود آب روبرو است و اقدام ترکیه در سدسازی و آب گیری این سدها از این حوزه آبی، مشکلاتی را در روابط میان دو کشور ایجاد نموده است به ویژه که کارشناسان می گویند که عراق در لیست کشورهای پرخطر در زمینه کمبود آب قرار گرفته است و در بعضی پژوهش ها پیش بینی شده که تا سال 2040 کشور عراق پس از خشک شدن کامل دو رودخانه دجله و فرات به سرزمینی بدون رودخانه تبدیل خواهد شد.

یکی از مهمترین پروژه های آبی ترکیه که نگرانی بغداد را برانگیخته است؛ آب گیری اخیر ترکیه برای سد ایلیسو است. این سد در سال 2018 در استان ماردین پس از احداث بر روی سرشاخه های رودخانه دجله افتتاح شد و بزرگترین سد ساخته شده بر روی این رودخانه به شمار می رود و پروژه ای مهم برای تامین انرژی کشور ترکیه به شمار می رود.

نگرانی بغداد از این اقدام ترکیه به این دلیل است که معتقد است این سد، عراق را با بحران شدید کم آبی روبرو می نماید، زیرا رود دجله یکی از دو منبع مهم تامین آب در کل عراق است به همین دلیل این امر را امتداد تجاوزهای آنکارا علیه حاکمیت عراق می داند. به همین دلیل نیز دو سال پیش، همزمان با آبگیری یک هفته ای آنکارا در این سد، عراق به دلیل کم شدن حق آبه خود از رود دجله از ترکیه شکایت کرد و پس از آن آنکارا مجبور به متوقف کردن فعالیت های خود در این سد شد. حال آنکارا چندی پیش بار دیگر برای این سد آب گیری کرد که با واکنش نمایندگان مجلس عراق همراه شد (جزئیات بیشتر).

م

منبع: خبرگزاری فارس

به "نماینده عراقی: ماه آینده مذاکرات آبی بغداد-آنکارا شروع می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده عراقی: ماه آینده مذاکرات آبی بغداد-آنکارا شروع می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید