زهرا خواجوی در جمع 100 دروازه بان برتر جهان

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، روزنامه شهروند: هفته سرانجامی نیم فصل اول لیگ برتر فوتبال زنان تحت تأثیر یک اتفاق ویژه قرار داشت. زهرا خواجوی، دروازه بان تیم وچان کردستان که تا سرانجام هفته دهم هیچ گلی دریافت نکرده بود و رکورد کلین شیت 900دقیقه ای را از خود به جای گذاشته بود، تنها با بسته نگه داشتن دروازه خود به مدت 40دقیقه می توانست رکورد جدیدی را در فوتبال ایران به ثبت برساند. با اینکه خیلی ها امیدوار بودند او با یک کلین شیت دیگر برای رسیدن به رکورد یک هزار دقیقه ای خیز بردارد، این دروازه بان 21ساله با وجود شکستن رکورد پیغام نیازمند، با دریافت 3 گل و شکست تیمش حسابی غافلگیر شد. با این حال همین رکورد 953دقیقه ای او را در کنار بزرگان دروازه بانی دنیا در تاریخ قرار داد.

زهرا خواجوی در جمع 100 دروازه بان برتر جهان

عبور زهرا از پیغام

با اینکه تا قبل از این هیچ رکوردی از تعداد دقایق بسته نگه داشتن دروازه توسط یک دروازه بان در لیگ زنان ثبت نشده بود، آمار خیره کننده زهرا خواجوی درون دروازه تیم وچان کردستان باعث شد تا او با دروازه بان های برتر لیگ برتر مردان مقایسه گردد. در لیگ نوزدهم پیغام نیازمند، دروازه بان سپاهان رکورد قبلی را که در اختیار سیدحسین حسینی بود، شکست و 940دقیقه دروازه اش را بسته نگه داشت. زهرا خواجوی هم که در 10 بازی ابتدایی تیمش در لیگ زنان هیچ گلی دریافت ننموده بود، دیروز این فرصت را داشت تا در بازی آخر نیم فصل که از حساسیت بالایی هم برخوردار بود، این رکورد را جابه جا کند. با گذر از دقیقه 40 بازی وچان کردستان و شهرداری بم، این خبر روی خروجی همه رسانه ها نهاده شد که این دختر 21ساله رکورد جدیدی را در تعداد دقایق کلین شیت یک دروازه بان در ایران به ثبت رساند.

توقف در دقیقه 953

زهرا خواجوی که بعد از عبور از رکورد پیغام نیازمند به سوی رکورد کلین شیت یک هزاردقیقه ای خیز برداشته بود، در دقیقه 53 مسابقه دروازه خود را بازشده دید. این نقطه توقفی برای یک رکورد شگفت انگیز بود که می توانست چهار رقمی گردد، اما نشد. این گلر 21 ساله نهاوندی که در این فصل عادت به گل نخوردن داشت، گویا بعد از شکستن طلسم دروازه اش حسابی به هم ریخت، چون او دوبار دیگر هم گل دریافت کرد تا تیمش درنهایت 3 بر یک بازنده مسابقه گردد و قهرمانی نیم فصل را از دست بدهد.

گلر 21ساله؛ بالاتر از بزرگان فوتبال ایران

شاید مقایسه درستی نباشد؛ اگر بخواهیم عملکرد یک دروازه بان در لیگ برتر زنان را با همتایان او در فوتبال مردان مقایسه کنیم؛ به ویژه اینکه زهرا خواجوی در سال98 چنین رکوردی ثبت نموده و بزرگانی همچون عابدزاده و حجازی در سال های دور نام خود را در جدول دروازه بان هایی جا دادند که بیشترین دقایق کلین شیت متوالی را داشتند. با این حال از نظر آماری زهرا خواجوی فعلا صدرنشین دروازه بان های تاریخ ایران از نظر تعداد دقایق بسته نگه داشتن دروازه در بازی های باشگاهی به شمار می رود.

خواجوی در فهرست 100 دروازه بان برتر دنیا

شاید جالب باشد بدانید در تاریخ بازی های باشگاهی فوتبال در دنیا، یک دروازه بان برزیلی به نام مازاروپی با 1816دقیقه بسته نگه داشتن دروازه به صورت متوالی صدرنشین این جدول به شمار می رود. او از هجدهم می 1977 تا هفتم سپتامبر 1978 به مدت 1816دقیقه متوالی دروازه اش را در تیم های واسکودوگاما و ریودوژانیروی برزیل حفظ کرد تا صاحب معتبرترین رکورد در این عرصه گردد.

از دروازه بان های شاخص حاضر در فهرستی که از رکوردداران کلین شیت در بازی های باشگاهی تاریخ دنیا منتشر شده، می توان به ادوین فان درسار هلندی و دینوزوف ایتالیایی اشاره نمود. فان درسار در سال 2008 و زمانی که وظیفه حراست از دروازه منچستریونایتد را برعهده داشت، توانست رکورد 1302دقیقه ای را به نام خود ثبت کند تا در رده ششم فهرست وبلاگ عینک آفتابی شیک قرار بگیرد.

قبل از این در رده بندی دنیای که از سوی سایت تاریخ و آمار فدراسیون فوتبال دنیا اعلام شده بود، بهرام مودت با 844دقیقه در رده 119 دنیا جای گرفته بود. حالا زهرا خواجوی با این رکورد 953دقیقه ای می تواند جزو 100 دروازه بان برتر تاریخ فوتبال جای بگیرد؛ البته شاید اگر این رده بندی در فوتبال زنان هم وجود داشته باشد، او قطعا رتبه ای شگفت انگیز در تاریخ فوتبال زنان دنیا به دست می آورد. به هرحال همین قرارگرفتن نام دختر 21ساله فوتبال ایران در میان بزرگ ترین دروازه بان های تاریخ دنیا قطعا افتخار بزرگی برای او و فوتبال ایران خواهد بود.

منبع: برترین ها

به "زهرا خواجوی در جمع 100 دروازه بان برتر جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زهرا خواجوی در جمع 100 دروازه بان برتر جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید