دریاچه ارومیه میزبان آرتمیا

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، بعد از سه دهه بحران محیط زیستی در دریاچه ارومیه، آرتمیا که با خطر انقراض دست وپنجه نرم می کرد، اکنون به قلمرو حیات خود بازمی شود.

دریاچه ارومیه میزبان آرتمیا

آرتمیا، سخت پوست ریز و قرمزی است که ارزش مالی بالای آن باعث شده موجودی ارزشمند به شمار بیاید. زیستگاه اصلی این سخت پوست در ایران، دریاچه ارومیه بوده که این روزها با افزایش سطح آب دریاچه، آرتمیا هم به قلمرو اصلی خود بازگشته است.

طبق نظر کارشناسان، قیمت هر کیلوگرم آرتمیا در بازارهای جهانی حدود 80 تا 130 دلار است که با توجه به احتیاج و تامین 260 تنی کشور تا خاتمه برنامه ششم توسعه آرتمیا به وسیله واردات، ضرورت احیای آن دوچندان می گردد.

در حال حاضر پرورش آرتمیا در آب های غیرمتعارف، استخرهای پلاستیکی و منابع آبی دیگر در دست اجرا است؛ اما بزرگ ترین منبع این گونه باارزش، دریاچه ارومیه است که با بهبود شرایط آن، زمینه افزایش تعداد این سخت پوست و فراوری آن در کشور فراهم شده است.

این روزها در کنار افزایش بارندگی ها و احیای دریاچه ارومیه، خبر زنده شدن تنها موجود ارزشمند این تالاب، امید و نشاط را در بین مردم ارومیه و حتی کشور افزایش داده است.

خوشبختانه خطر انقراض آرتمیا از بین رفته است و شرایط بقا و تداوم آن در دریاچه ارومیه فراهم است؛ اما برای مالی شدن و فراوری به همراه تامین احتیاج کشور، فاصله زیادی وجود دارد و ضروری است برنامه ریزی دقیقی در این مورد صورت گیرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری مهر

به "دریاچه ارومیه میزبان آرتمیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه ارومیه میزبان آرتمیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید