خبرنگاران جوجه ریزی در واحدهای مرغداری اصفهان 44 درصدافزایش یافت

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، اصفهان- خبرنگاران- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: جوجه ریزی دی ماه سال جاری نسبت به آذر در واحدهای مرغداری این استان 44 درصد افزایش یافت بدین سبب نگرانی از بابت قیمت و فراوانی گوشت مرغ در این خطه وجود ندارد.

خبرنگاران جوجه ریزی در واحدهای مرغداری اصفهان 44 درصدافزایش یافت

حسین ایراندوست روز یکشنبه در گفت و گو با وبلاگ عینک آفتابی شیک اضافه نمود: اصفهان به عنوان دومین فراورینماینده تخم مرغ در کشور محسوب می گردد و فراوری تخم مرغ دستکم 2 برابر احتیاج استان است.

وی اضافه نمود: قیمت تخم مرغ در شرایط کنونی مقداری افزایش پیدا نموده است اما با توجه به اینکه دومین فراوری نماینده کشور هستیم و بطور معمول بیش از 50 درصد فراوری، مازاد بر احتیاج استان است دلیلی برای عرضه تخم مرغ خارج از قیمت مصوب وجود ندارد.

ایراندوست گفت: تخم مرغ های فله ای (شانه ای) با قیمت 16 هزار و 900 تومان به مصرف نماینده عرضه می گردد و تخم مرغ های بسته بندی قیمت های مصوب دارد که در بسته های چهار عددی، 6، 9 و 12، 15 و 20 و 24 عددی واقع شده است که قیمت مصوب بر روی همه آنها درج شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات مختلفی برای کنترل قیمت صورت گرفته است یادآور شد: مصرف تخم مرغ، گوشت و مرغ در فصل سرد سال افزایش پیدا می نماید و تب بازار در ایام پایانی سال تشدید می گردد.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه فراوری و عرضه مرغ سایز جزو برنامه های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است گفت: مرغ سایز به عنوان مرغ سالم و با کیفیت به بازار عرضه می گردد که وزن لاشه این مرغ بین یک کیلو و 200 گرم تا یک کیلو و 800 گرم است.

وی ادامه داد: مرغ سایز قیمت مصوب دارد و اجازه عرضه آن با قیمت بالاتر وجود ندارد، اما باوری که در طول زمان شکل گرفته توجه مصرف نمایندگان را به مرغ های سنگین برده است که افزایش قیمت مرغ به دلیل مطالبه مصرف نمایندگان برای مرغ سنگین است.

به گفته وی افزایش قیمت مرغ به دلیل افزایش تقاضا و اجبار مصرف نمایندگان است که به صورت ناخواسته به فراورینماینده تحمیل می گردد که مرغ های سنگین تر را فراوری کند.

ایراندوست با بیان اینکه همه فراورینمایندگان موظفند مجموع مرغ فراوریی خود را در شبکه رهتاب ثبت نمایند گفت: کنترل قیمت ها با استفاده از شبکه رهتاب بهتر انجام می گردد و همه فروشگاه های عظیم در صورت افزایش قیمت گوشت مرغ، آن را با قیمت مصوب در اختیار مصرف نمایندگان قرار خواهند داد.

وی اضافه نمود: تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ در سطح عمده فروشی با جهاد کشاورزی است اما در خرده فروشی ها و مغازه ها نظارت بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت واقع شده است.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: گوشت قرمز قیمت مصوب تنظیم بازار را ندارد و نمی توانیم قیمت دقیقی برای گوشت قرمز گاو و گوسفند معین کرد.

وی ادامه داد: نهاده های مورد احتیاج فراوری نمایندگان این بخش از تنظیم بازار دریافت نمی گردد اما قیمت گوشت قرمز هم تحت نظارت های ستاد تنظیم بازار واقع شده است و در صورتی که قیمت ها افزایش پیدا کند ناگزیریم که گوشت های ذخیره ای را برای کنترل بازار وارد کنیم.

ایراندوست اضافه نمود: هیچگونه محدودیتی از نظر فراوانی گوشت گوسفندی و گوساله در استان وجود ندارد و دامداران امروز مدعی هستند که بازار کشش جذب گوشت را ندارد و به دنبال دریافت مجوز صادرات هستند.

وی بیان نمود: برای فراوری نماینده هم قیمت ها در کمترین میزان واقع شده است و در صورتی که فاصله ای بین قیمت فراورینماینده تا مصرف نماینده قابل توجه باشد باید نظارت در سطح خرده فروشی ها و مراکز عرضه بیشتر انجام گردد.

معاون بهبود فراوریات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان اینکه با دپوی گوساله در گاوداری های استان روبرو هستیم اضافه نمود: امروز فراوری گوشت استان به حدی بالاست که شرکت پشتیبانی امور دام را مکلف کردیم که وارد بازار گردد و گوشت مازاد (گوساله) را جذب کند اما با توجه به اینکه بطور عمده وارد نماینده گوشت دام سبک هستیم، قیمت گوشت گوسفند متاثر از بازارهای خارج از استان است.

وی با بیان اینکه قیمت گوشت گوسفند زنده با قیمت سال گذشته تفاوت قابل توجهی ندارد گفت: گوشت گوسفند (دام زنده) حدود 43 تا 49 هزار تومان و قیمت گوشت گوسفند در فروشگاه ها هم بین 110 تا 120 هزار تومان عرضه می گردد و قیمت گوشت گوساله (زنده) حدود 37 هزار تومان و در فروشگاهها بین 105 تا 110 هزار تومان است.

ایراندوست گفت: شیر خام، گوشت مرغ و تخم مرغ سه محصول مصوب تنظیم بازار است که امیدواریم بتوانیم این سه محصول را هم آزاد کنیم تا قیمت ها تابع شرایط عرضه و تقاضا باشد و بازار بتواند قیمت ها را مدیریت و تنظیم کند.

وی با بیان اینکه مسئله ای در تامین و عرضه گوشت وجود ندارد اما شرایط نظارت ها کار را سخت می نماید توضیح داد: بخش قابل توجهی از نهاده های حوزه گوشت و تخم مرغ به صورت یارانه ای ارائه می گردد باید محصول را هم به صورت یارانه ای عرضه کنیم در صورتی که بتوانیم نهاده ها را با قیمت آزادتری در اختیار فراورینمایندگان قرار دهیم که با محدودیت ها روبرو نشوند بطور طبیعی قیمت محصول هم حالت رقابتی و واقعی ترخواهد شد.

استان اصفهان با هزار و 850 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت 36 و نیم میلیون قطعه در هر دوره با فراوری سالانه 205 هزار تن طیور، رتبه نخست در ظرفیت فراوری و رتبه دوم فراوری گوشت مرغ را به خود اختصاص داده است.

استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و 800 هزار راس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب های فراوری فرآورده های دامی در کشور تبدیل نموده است.

این استان دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآورده های خام دامی است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران جوجه ریزی در واحدهای مرغداری اصفهان 44 درصدافزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جوجه ریزی در واحدهای مرغداری اصفهان 44 درصدافزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید