جنگل های هیرکانی ایران جهانی شد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، دومین اثر بزرگ طبیعی ایران در چهل وسومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو آذربایجان در فهرست جهانی نهاده شد.

جنگل های هیرکانی ایران جهانی شد

به گزارش خبرنگار وبلاگ عینک آفتابی شیک، در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث دنیای یونسکو که با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در باکو آذربایجان درحال برگزاری است، پرونده جنگل های هیرکانی که به نام جمهوری اسلامی ایران ارائه شده است، با نظر موافق اعضای کمیته، در فهرست یونسکو ثبت دنیای شد.

چهل و سومین اجلاس کمیته میراث دنیای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) از دوشنبه 10 تیر با حضور 180 کشور از جمله ایران در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شروع به کار نموده است و امروز آدینه 14 تیر پرونده ایران در این اجلاس آنالیز شد.

ایران پیش از این دارای 23 اثر تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست میراث دنیای یونسکو است که شامل 22 اثر تاریخی و یک اثر طبیعی (بیابان لوت) بود که با ثبت این پرونده تعداد آثار دنیای ایران به عدد 24 رسید.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در این باره به وبلاگ عینک آفتابی شیک گفت: ثبت دنیای این اثر افتخاری دیگر برای جمهوری اسلامی ایران و حوزه میراث فرهنگی به حساب می آید، پرونده ای که دومین پرونده بزرگ طبیعی ایران است.

طالبیان اضافه کرد: جنگل های هیرکانی در پنج استان سمنان، گلستان، گیلان، مازندران و خراسان شمالی گسترده است و این ثبت دنیای، این پنج استان را به مقاصد مهم گردشگری دنیای بدل می نماید.

آشنایی با جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرکانی که در زبان عامیانه به آن جنگل های شمال گفته می گردد، نوار باریکی است که تمرکز آن در خزر بوده و درختان دیرزیست حدود 3هزارساله با منبع غنی ژن در آن وجود دارد.

در حال حاضر جنگل های هیرکانی زیست بوم 296 گونه پرنده و 98 گونه پستاندار است. همچنین 150 گیاه بومی درختی و بوته ای (مانند شمشاد و انجیلی) نیز در آن یافت می گردد.

جنگل های هیرکانی بازمانده دوران سوم زمین شناسی و عصر یخبندان و غنی از نظر گونه های بومی و باستانی، پوشش گیاهی و تنوع زیستی با نادرترین گونه های جنگلی دنیا شامل 80 گونه درختی، 50 گونه درختچه ای، گونه های بومی (اندمیک) درختی و گونه های جانوری چون پلنگ، خرس، کل و بز، مرال و... است.

این نوع جنگل ها در حالی که در اکثر نقاط اروپا و سیبری به دلیل سرما و یخبندان قادر به بقا نبوده اند و در حال حاضر فسیل هایی از آنها به جا مانده به دلیل اقلیم معتدل تر حاشیه دریای خزر به حیات خود ادامه داده اند.

15 نقطه از این جنگل شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر، دنیا نما، بولا، جنگل الیمستان، جنگل واز، حوزه کجور نوشهر، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گشت رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار سایت های انتخابی برای ثبت در فهرست میراث دنیای است.

عزم جدی برای ثبت دنیای هیرکانی

با توجه به اهمیت این جنگل ها از اولین روزهای تهیه این پرونده به نام ایران، مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تمام توان خود را برای ثبت این اثر مهم دنیای به کار بستند.

اظهار نظرها و برنامه ریزی های مسئولان این سازمان نشان از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ثبت دنیای جنگل های هیرکانی دارد.

دکتر علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سال گذشته با بیان اینکه هر کشور سالانه یک سهمیه برای ثبت دنیای آثار تاریخی خود دارد، درباره کوشش های کشورمان برای ثبت دنیای این اثر مهم طبیعی و تاریخی گفته بود: کوشش کردیم با اقدامات ابداعی آثار بیشتری در قالب یک پرونده به ثبت دنیای برسانیم. پرونده جنگل های هیرکانی، تیر سال آینده در اجلاس میراث دنیای یونسکو مطرح می گردد و امیدواریم با دفاع کارشناسان سازمان این پرونده سال جاری در فهرست میراث دنیای به ثبت برسد. پرونده جنگل های هیرکانی به عنوان دومین اثر طبیعی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و بنیاد سوکو آلمان برای ثبت در فهرست دنیای برای سال 2019 آماده شده است.

دست پر ایران

150 هزار هکتار مساحت حیات وحش برای حفاظت از تنوع زیستی، در 12 نقطه با ارتفاع و پوشش گیاهی مناسب در جنگل های هیرکانی برای ثبت انتخاب شد.

این نقاط شامل پارک ملی گلستان، جنگل ابر افراتخته، دنیا نما، بولای دودانگه و چهاردانگه، جنگل الیمستان هراز در آمل، جنگل واز حوزه کجور، چهارباغ چالوس، جنگل خشک داران، گچ رودخان، سیاه رودبار گیلان و منطقه حفاظت شده لیسار است.

ایران فارغ برای تمام دنیا مهم محسوب می گردد و این منابع طبیعی را در یونسکو می توان ثبت کرد.

از آنجایی که ایران در نقاط مختلف بارندگی و دمایش متفاوت است کشوری مهم محسوب می گردد و زمین شناسی متفاوت آن موجب ایجاد نژاد و پوشش گیاهی مختلف شده که تمامی آنها ارزش ثبت دارد.

جنگل هیرکانی با نوار 850 کیلومتر طول مربوط به دوره تریاس است، حدود 6 هزار متر از دامنه شمالی البرز اختلاف ارتفاع دارد که سه هزار متر آن پوشیده از جنگل و از نظر زمین شناسی بی نظیر است.

حالا پرونده این اثر با ارزش دنیای، به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مستقلا به نام ایران در چهل و سومین کمیته میراث دنیای یونسکو ارائه و با نظر موافق اعضای این کمیته ثبت دنیای شد و افتخاری دیگر برای میهن عزیزمان ایران رقم خورد.

منبع: میراث آریا

به "جنگل های هیرکانی ایران جهانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل های هیرکانی ایران جهانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید