تشکیل کمیته مدیریت بحران در بافت و بناهای تاریخی الزامی است

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، تشکیل کمیته مدیریت بحران در بافت و بناهای تاریخی الزامی است.

تشکیل کمیته مدیریت بحران در بافت و بناهای تاریخی الزامی است

فتح الله احتیاجی، بازسازیگر و عضو هیات مؤسس انجمن صنفی بازسازیگران آثار فرهنگی و هنری درباره اشتباهاتی که منجر به تخریب بناها و بافت های تاریخی در سیل اخیر شد و اقداماتی که برای جلوگیری از تکرار این وقایع باید انجام داد، اظهار کرد: بخشی از آسیب هایی که از بلایای طبیعی به بافت های تاریخی کشور وارد می گردد، مانند آنچه این اواخر در استان های یزد، فارس و تهران شاهد بودیم، ناشی از بازسازی های اشتباه است.

به عنوان مثال بافت های تاریخی یکپارچه بازسازی نمی شوند و بناها تک واحدی بازسازی می شوند، طرح جامعی برای بازسازی بافت تاریخی وجود ندارد، درحالی که باید برای بازسازی سنگ فرش و آجرفرش کوچه ها، پشت بام ها، فرم و جنس متریال ناودان ها، آبراه ها و ایجاد کانال استاندارد انتقال آب به سمت فاضلاب باید طرح بازسازیی وجود داشته باشد و یکپارچه در قالب آن طرح، مدیریت گردد که متاسفانه چنین طرح و مدیریتی برای بافت ها و بناهای تاریخی وجود ندارد.

او معتقد است: اگر بازسازی درست و اصولی انجام گردد، بنا در زمان بلایای طبیعی همانند سیل تخریب نمی گردد، در حالیکه امروز هر بنای تاریخی و کهنی که وجود دارد، در بازسازی ساز خود را می زند.

احتیاجی اضافه کرد: اگر بهانه پیمانکاران این است که بودجه میراث فرهنگی کم است و براساس همان بودجه کم بنا را بجای بازسازی، زخمی می نمایند، مثلا از لوله پلیکا استفاده می نمایند، بام را سبک سازی نمی نمایند، شیب بندی کوچه ها درست و اصولی انجام نمی گردد، آبریزگاهی برای تخلیه آب باران تعبیه نمی گردد یا اگر ایجاد شده عمق آن کم بوده، قطعا این انتظار دور از فکر نباید باشد که آن بافت و بنا در زمان وقوع سیل، زلزله یا هر اتفاق دیگری بسادگی تخریب گردد.

او اظهار کرد: برای مدیریت اصولی بناها و بافت های تاریخی فقط کافی است به گذشته نگاهی داشته باشیم، به بنایی همانند تخت جمشید و کانال های آب و آبریزگاه های بسیار عمیق آن که پس از 2500 سال همچنان کار می نماید؛ ایده و فکر نابی که در حوزه معماری آن دوره رخ داد و امروز با وجود باران های سیلابی، همچنان کارکرد دارد و نجات بخش تخت جمشید است.

عضو هیات مؤسس انجمن صنفی بازسازیگران آثار فرهنگی و هنری با تاکید بر لزوم تغییر در رویکرد بازسازی بناها و بافت های تاریخی بیان نمود: در کشورهای اروپایی معمولا وقتی کنگره بازسازیی برگزار می گردد در انتها، یک بیانیه و سند راهبردی ارائه می گردد که نقشه راهی برای حل مسائل بحرانی و بلایای طبیعی و مدیریت آن است، ولی در ایران چنین نیست.

پیشنهاد می گردد بجای برگزار کردن کنفرانس و کنگره بازسازیی که هیچ خروجی ندارد و بجز ارائه گزارش و مقاله های غیرمرتبط، به نتیجه و دستاورد دیگری ختم نمی گردد، وزارت میراث فرهنگی کمیته تخصصی مدیریت بحران تشکیل دهد که البته اذعان می نمایند چنین کمیته ای وجود دارد، ولی ما از آن خروجی خاصی را شاهد نیستیم. یزد در دوره های مختلف تاریخی سیل را تجربه نموده و یقینا ما با تکرار آن روبرو می شویم، همانطور که دو سال پیش در شیراز سیل آمد و سال جاری آن واقعه تکرار شده است. ضرورت دارد همواره برای بلایای طبیعی آماده باشیم و باید برای تشکیل فوری آن کمیته اقدام کنیم.

او بعلاوه تاکید نمود: تمام بافت های تاریخی باید پایش یکپارچه شوند، مسائل و آسیب ها گزارش داده گردد، در کمیته مدیریت بحران بناها و بافت های تاریخی، آن گزارش ها به بخش نظارت ارجاع داده و بودجه ای برای آن مشخص گردد. اگر مسائل جزئی را از همین حالا پایش کنیم دیگر به بودجه های سنگین احتیاج نداریم، گاه با تعویض یک ناودانی ساده از تخریب گسترده یک بنا میتوان جلوگیری کرد.

احتیاجی گفت: همه این اقدامات به سادگی قابل انجام است، فقط باید پایش مستمر ماهانه و روزانه انجام داد، جدول برنامه ریزی پایش و نگهداری یکپارچه و نه تک بنا در بافت تاریخی داشته باشیم، آموزش های دوره ای و عمومی برای مالکان بناهای تاریخی و ساکنان آنها ارائه دهیم، یاد دهیم چگونه از بنای تاریخی خود نگهداری نمایند تا دست کم در زمان حوادث طبیعی آسیب نبینند یا کمتر دچار خسارت و آسیب شوند، بسیاری از بناها و عمارت های تاریخی مالک خصوصی دارند و این آموزش می تواند راهکاری در راستای مدیریت یکپارچه برای حفاظت و نگهداری از بناهای تاریخی در مقابل سیل و دیگر بلاهای طبیعی باشد. ما کارشناس خوبی در حوزه بازسازی داریم، اما آنچه حرف اول را در حفاظت و نگهداری بنا و بافت های تاریخی می زند، مدیریت یکپارچه است.

منبع: همگردی

به "تشکیل کمیته مدیریت بحران در بافت و بناهای تاریخی الزامی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشکیل کمیته مدیریت بحران در بافت و بناهای تاریخی الزامی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید