قوامی: نقدینگی از سال 57 تا به امروز، 6600 برابر گردیده است

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نقدینگی در سال 57 ، 250 میلیارد تومان بوده است در حالی که امروز یک میلیون و650 هزار میلیارد تومان است. مهم ترین دلیل رشد نقدینگی نیز کسری بودجه دولت ها بوده است.

قوامی: نقدینگی از سال 57 تا به امروز، 6600 برابر گردیده است

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، هادی قوامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس بیان نمود: نقدینگی در سال 57 ، 250 میلیارد تومان بوده است در حالی که امروز یک میلیون و 650 هزار میلیارد تومان است. بیش از 6 هزار و 600 برابر گردیده است. مهم ترین دلیل رشد نقدینگی نیز کسری بودجه دولت ها بوده است. ما باید از بودجه جاری نفت را جدا کنیم زمانی که نفت به فروش می رود و توسط بانک مرکزی به ریال تبدیل می گردد منابع ارزی بانک مرکزی افزایش می یابد و خود به خود نقدینگی افزایش می یابد که آثار ویرانگر آن تورم است در حالی که متوسط رشد اقتصادی ما از سال 57 تاکنون کمتر از پنج درصد بوده. باید به طور متوسط چیزی حدود شش درصد نقدینگی رشد می کرد اما 25 درصد رشد نموده است.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی بیش از 36 درصد درآمدهای دولت از نفت تامین می گردد دولت رانتی می گردد به جای اینکه دولت وابسته به مردم باشد، مردم وابسته به دولت گردیده اند. امروز دولت توزیعی گردیده است. با دولت توزیعی نمی گردد اشتغال ایجاد کرد و نمی توان بهره وری و شفافیت را افزایش داد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس ادامه داد: همه رفتار هایی که دولت ها انجام می دهند در جهت غیر شفاف کردن و بدهکار کردن هر روز مردم است. با دیدن اتفاقات بازار ارز می بینیم بانک مرکزی می خواهد از طریق فروش سکه نقدینگی را مدیریت کند اما چون دولت برنامه جامعی ندارد اول عده ای سکه می خرند و زمانی که در تله افتادند، مردم را متهم می نماید. ما به جای اینکه افرادی که کار خوب انجام می دهند را تشویق کنیم، آن ها را تنبیه می کنیم لذا سیاست های دولت به جای اینکه مبتنی بر تعهد باشد، مبتنی بر مصلحت است که همه را درگیر می نماید.

وی در ادامه توضیح داد: بانک مرکزی باید از قبل اعلام می کرد افرادی که بیش از هزار سکه بخرند متخلف هستند و کسانی که با وام سکه خریدند متخلف هستند. در چنین شرایطی همه به درستی عمل می نمایند. اما زمانی که ما برنامه جامعی برای روبروه با مشکلات نداریم با این مشکلات روبرو می شویم. در شرایط فعلی فرصت برای صادرات کشور فراهم گردیده. این فرصت را نباید به تهدید تبدیل کنیم.

قوامی خاطر نشان کرد: آمار چهار ماه نشان می دهد ما حدود 15 درصد رشد صادرات داشته ایم. این فرصت باید تقویت گردد. ما باید برای تقویت این فرصت رانت منابع طبیعی را حذف کنیم. یعنی اگر ما هشت میلیون بشکه در روز گاز و نفت به داخل و خارج می دهیم باید سیاستی یگانه داشته باشیم. به قیمت واقعی بازار باید ارائه کنیم وبا منابع حاصل از آن از کالای اساسی حمایت کنیم. نباید به دارو ارز 4200 تومانی دهیم که معلوم نگردد به کجا می رود.

وی اضافه کرد: رتبه ما در فضای کسب و کار 117 بوده است و سال جاری 124 گردیده است. فضای کسب و کار اصلا خوب نیست. اگر قوه قضاییه پاسخگویی درستی به وزارت اقتصاد نداشته باشند وضعیت کسب و کار ما خراب تر می گردد. ما باید کوشش کنیم فضای کسب و کار در کشور را مساعد کنیم. ما باید از سیاست جدید ارزی حمایت درست داشته باشیم. بانک مرکزی از واحدهای تولیدی باید تقاضا را مدیریت کند اگر مدیریت نکند بازار ثانویه نیز آسیب خواهد دید.

وی در سرانجام با اشاره به برخی از مسائل حوزه انتخابیه خود خواستار رسیدگی به مشکلات این حوزه شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "قوامی: نقدینگی از سال 57 تا به امروز، 6600 برابر گردیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قوامی: نقدینگی از سال 57 تا به امروز، 6600 برابر گردیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید