طرح بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست کلید خورد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، پیاده سازی و کارهای مناسب و کارآمد برای جذب مشارکت حداکثری مردم، نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده، بخش خصوصی، شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان برای برطرف چالش های مهم جامعه و مسائل مرتبط با انرژی و محیط زیست در دستور کار معاونت علمی و فناوری بوده است همچنین سازماندهی و مدیریت کوشش های ملی برای حل مسائل کلان و ابرچالش ها از سال 92 با آغاز کار دولت یازدهم پیگیری شده است لذا سازماندهی امر بهینه سازی انرژی، آب، محیط زیست از مهمترین برنامه های معاونت علمی به شمار می رود.

طرح بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست کلید خورد

مهمترین این کوشش ها تصویب آیین نامه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست است که در معاونت علمی تنظیم و به شورای عالی انرژی پیشنهاد شد که در اسفند 96 ابلاغ شد.

بر اساس این مصوبه انرژی صرفه جویی شده و بر اثر اقدامات مصرف نماینده و بخش خصوصی قابل فروش به بخش ها و مصرف نماینده ها با تعرفه بالا خواهد بود. این طرح باعث می گردد توجیه اقتصادی داشته باشد و پروژه های صرفه جویی و بهینه سازی انرژی افزایش یابد.

در راستای تسریع پیاده سازی بهینه سازی انرژی و محیط زیست تفاهم نامه همکاری بین معاونت علمی و فناوری و وزارت محیط زیست آلمان در اسفند 95 به امضا رسید و قرار بر این شد همکاری در زمینه پیاده سازی بازار انتقال تجربه در حوزه بهینه سازی انرژی و محیط زیست، جذب مشارکت نهادها و شرکت های آلمانی و اجرای طرح های نمونه در مناطق صنعتی، شهری و روستایی انجام گیرد.

بر اساس این تفاهم نامه وزارت محیط زیست آلمان، شرکت وابسته به انستیتو اقتصاد آلمان را به عنوان مشاور اصلی و مدیریت پروژه انتخاب کرد و دو شرکت آلمانی در هامبورگ و اشتوتگارت و یک شرکت دانش بنیان ایرانی به عنوان نیروهای عملی و فنی برگزیده شدند. همکاری معاونت علمی و فناری با وزارت محیط زیست آلمان عملا از مرداد 97 آغاز شده و نشست های آغازین پروژه از امروز 30 آبان برگزار گردید.

مدت زمان اجرای این پروژه سه ساله خواهد بود.

طرح ملی ایجاد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست بر اساس قانون اصلاح قانون مصرف انرژی، ماده 12 قانون برطرف موانع فراوری رقابت پذیر و خط مشی شورای عالی انرژی به اجرا در می آید و 5 دستگاه اجرایی مهم بخش انرژی از جمله سازمان برنامه بودجه، وزارت نفت، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت علمی مسئولیت پیاده سازی طرح ملی را برعهده دارند و برای اجرای پروژه های نمونه بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست با معاونت علمی همکاری می نمایند.

نظارت عالی بر عملکرد بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست بر عهده کمیسیون تخصصی صرفه جویی انرژی با مشارکت مدیران سطح بالای دستگاه های اجرایی در دبیرخانه شورای عالی انرژی خواهد بود.

معاونت علمی و فناوری در نظر دارد شرکت های خدمات انرژی و دانش بنیان را برای اجرای طرح های بهینه سازی انرژی، توسعه و کاربرد فناوری های کارآمد انرژی را فعال کند و از کوشش های بخش خصوصی به ویژه شرکت های دانش بنیان برای اجرای طرح ملی بهینه سازی انرژی، آب و محیط زیست حمایت کند.

طرح بهینه سازی انرژی و محیط زیست با همکاری وزارت محیط زیست آلمان و معاونت علمی از امروز کلید خورد و قرار است به واسطه شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها اجرایی گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "طرح بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست کلید خورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح بازار بهینه سازی انرژی و محیط زیست کلید خورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید