ویژه برنامه سالروز صدور فرمان مشروطه در مجموعه نیاوران برگزار گردید

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، ویژه برنامه سالروز صدور فرمان مشروطه و واقعه فتح تهران همزمان با نمایش یکصد و ده سالگی تابلوی فتح تهران از آثار نمایشی کاخ صاحبقرانیه، با مشارکت انجمن دوستداران تهران روز دوشنبه 14 مرداد در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار گردید.

ویژه برنامه سالروز صدور فرمان مشروطه در مجموعه نیاوران برگزار گردید

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک به نقل از روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، این ویژه برنامه با حضور محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)، سید عبدالله انوار محقق و تهران شناس، اردشیر صالح پور پژوهشگر و مؤلف کتاب فتح طهران، محمود منیعی بنیانگذار انجمن دوستداران تهران و جمعی از پژوهشگران و علاقه مندان به میراث و هویت تاریخی شهر تهران به میزبانی مدیر مجموعه نیاوران در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار گردید.

این نشست با روایت جزئیات دو واقعه انقلاب مشروطه و فتح تهران از زبان استاد سید عبداله انوار محقق و تهران شناس برجسته کشور شروع شد.

اردشیر صالح پور پژوهشگر در این نشست ضمن قدردانی از مجموعه نیاوران، این مجموعه را پایگاه موزه مشروطیت دانست و گفت: مجموعه نیاوران را باید از دو باب پایگاه موزه مشروطیت دانست، چراکه فرمان مشروطه در کاخ صاحبقرانیه این مجموعه به امضا رسیده و دلیل دوم تابلوی فتح تهران است که 110 سال از عمر آن می گذرد و این تابلو در این مجموعه قرار گرفته است.

او تابلوی ارزشمند فتح تهران را به عنوان یک سند تاریخی از این رویداد معرفی کرد و پس از ذکر اتفاقاتی که بعد از امضای فرمان مشروطه در ایران به وقوع پیوست، به روایت این واقعه تاریخی در سال 1288 خورشیدی بر اساس این اثر هنری پرداخت.

سید احمد محیط طباطبایی رئیس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) در ادامه این نشست، قانون را مهمترین ثمره انقلاب مشروطه دانست و اضافه کرد: نکته مهمی که در اینجا مطرح می گردد این است که مشروطه پاسخ به احتیاج جامعه به قانون بود. بعد از انقلاب مشروطه به وسیله قانون به موضوعات مختلف رسیدگی می شد. بنابراین از سال 1285 تا 1305 افرادی با دیدگاه قانون مدارانه رشد کردند.

همچنین در بخش دیگری از این مراسم محمدرضا کارگر مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی به نقش موزه ها در زنده نگه داشتن وقایع تاریخی پرداخت و اضافه کرد: یکی از رسالت های موزه ها در مسائل اجتماعی، بازسازی حقیقی وقایع اجتماعی بر اساس اسناد و مدارک به جای مانده است تا به یاری آن، یک جریان حقیقی و شرایط یک گفتمان دائم در موزه ها شکل بگیرد. شاید موزه های مرتبط با وقایع مشروطه بهترین مکان برای تحقیق و شناخت افراد از این واقعه است چراکه موزه ها می توانند وقایع مشروطه را بدون هیچگونه سانسور و واسطه ای زنده نگاه دارند.

بازدید از تابلوی فتح تهران از آثار نمایشی کاخ صاحبقرانیه که به مناسبت هفته مشروطه و به بهانه 110 سالگی این اثر در کاخ اختصاصی نیاوران به نمایش درآمده، سرانجام بخش این رویداد فرهنگی بود.

منبع: میراث آریا

به "ویژه برنامه سالروز صدور فرمان مشروطه در مجموعه نیاوران برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژه برنامه سالروز صدور فرمان مشروطه در مجموعه نیاوران برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید