اثر ملی قلعه تُل در استان خوزستان ساماندهی می گردد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان با همکاری شهرداری قلعه تل، اثر تاریخی قلعه تُل را استحکام بخشی و ساماندهی می نماید.

اثر ملی قلعه تُل در استان خوزستان ساماندهی می گردد

به گزارش وبلاگ عینک آفتابی شیک به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل با اشاره به بازدید خود از اثر تاریخی قلعه تل در این شهر اضافه کرد: این بازدید با هدف آنالیز آسیبهای واردشده به اثر ارزشمند تاریخی قلعه تل و ایجاد زمینه لازم برای مرمت اضطراری و استحکامبخشی آن صورت گرفت.

او با بیان این که در بازدید روز پنج شنبه جوانب مختلف اثر مورد آنالیز نهاده شد گفت: مقرر شد در مرحله نخست محوطه اثر از گیاهان خودروی آسیبرسان پاکسازی گردد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی خوزستان اضافه کرد: همچنین بنا شد پس از مرمت حفاظتی بنا، استحکام بخشی و برطرف خطر از آن که در حوزه فعالیت تخصصی اداره کل میراث فرهنگی است، این اداره کل و شهرداری در اقدامی مشترک، راستاهای دفع آب های سطحی را نیز پاکسازی و بازگشایی نمایند.

او، دفع و جمع آوری نخاله و زبالهها از درون و اطراف محوطه، نصب تابلوهای معرفی اثر و ایجاد بستر برای حضور و فعالیتهای فرهنگی و خدماترسانی به گردشگران را از دیگر اقداماتی عنوان نمود که قرار است با همکاری شهرداری انجام گردد و اضافه کرد: برای پاکسازی و ساماندهی محوطه قرار بر این شد تا شهرداری تعدادی نیرو در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد.

ارسطوزاده با تأکید بر این که جلب سرمایهگذار، روشی موثر و اساسی برای بهرهبرداری و حفاظت از این بنا و محوطه پیرامون آن است اضافه کرد: مرمت و احیای این اثر تاریخی، فرصتی مغتنم برای توسعه گردشگری این منطقه خواهد بود.

بنای قلعه تل در شهر تاریخی قلعهتل در شمال استان خوزستان حد فاصل شهرستان های باغملک و ایذه در راستا شاهی استان فارس و خوزستان واقع شده است.

بنای اولیه قلعه تل نیز حدود سال 1790 میلادی ساخته شده است. همچنین شهر قلعه تل که یکی از شهرهای باستانی ایران محسوب میگردد در شرق اهواز و در سمت راست جاده ارتباطی اهواز ـ هفتکل ـ باغملک ـ ایذه ـ اصفهان، پس از عبور از شهر باغ ملک واقع شده است که یکی از مکانهای تاریخی خوزستان میباشد. این شهر میراث تاریخی ایلامیان است و در گوشهگوشه مساحت 8/6 کیلومتری خود بناهایی از دوران های مختلف تاریخی از ایلامیان و ساسانیان گرفته تا قاجار را جای داده است.

منبع: میراث آریا

به "اثر ملی قلعه تُل در استان خوزستان ساماندهی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر ملی قلعه تُل در استان خوزستان ساماندهی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید